کد خبر: 46025
A

وزیر بهداشت: کاسبان تحریم شناسایی شوند/ در حوزه دارو مشکلی در تامین ارز نداریم

وزیر بهداشت، گفت: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، هیچ مشکلی در تامین ارز مورد نیاز نداریم و باید مراقبت کنیم که ارز به موارد مورد نیاز و افراد دارای صلاحیت اختصاص پیدا کند و در عین حال، کاسبان تحریم را شناسایی و با سودجویان برخورد کنیم.

وزیر بهداشت: کاسبان تحریم شناسایی شوند/ در حوزه دارو مشکلی در تامین ارز نداریم

به گزارش دیده بان ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، سید حسن هاشمی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و مدیران بیمه سلامت، گفت: مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت موظف است اسامی شرکت هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به خرید دارو و تجهیزات می کنند، به دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانها اعلام کند تا دارو و تجهیزات پزشکی خریداری شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، با قیمتی بیشتر، خریداری نشود.

وزیر بهداشت گفت: مردم نباید احساس کنند که ما در برابر متخلفان، فقط نظاره گر هستیم. نباید در برابر متخلفان و سودجویان، کوتاه بیاییم، چراکه زمانی که انسان در برابر افراد شرور و سودجو ضعیف باشد، شرارت نهادینه می شود. بنابراین باید در شرایط کنونی قوی باشیم و با نقشه های افراد سودجو مقابله کنیم. باید در میدان حضور داشته باشیم، چراکه با خطابه و شعار، مشکلی حل نمی شود.

روزهای سخت می‌گذرند

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر قیمت ارز تخصیصی در مقایسه با ماه های پایانی سال گذشته، تفاوتی ندارد، بنابراین قیمت دارو و تجهیزات پزشکی نباید تفاوت چندانی داشته باشد و در حال حاضر به هر شرکتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می یابد، دلیلی برای افزایش قیمت محصولات وجود ندارد و در سال ۹۷ به طور متوسط، افزایش قیمت دارو بیشتر از ۹ تا ۱۰ درصد نخواهد بود. بنابراین در برخورد با تخلفات، جدی باشید و اطمینان داریم که این روزهای سخت، می گذرند.

۲ بدهکار بزرگ وزارت بهداشت

وزیر بهداشت یکی از مشکلات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی را نقدینگی عنوان کرد و گفت: تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی حق دارند که مطالبات خود را دریافت کنند تا دوباره به تامین محصولات مورد نیاز بپردازند، اما وزارت بهداشت نیز با دو بدهکار بزرگ یعنی دولت (سازمان برنامه و بودجه) و سازمان تامین اجتماعی روبرو است و از مسئولان انتظار داریم که نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشند تا مشکلی در تامین مواد اولیه دارو و تجهیزات پزشکی و ذخیره استراتژیک آن برای آینده پیش نیاید.

هاشمی خطاب به مدیران بیمه سلامت و معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور گفت: موفقیت شما در همراه کردن ارائه کنندگان خدمات با برنامه های کنترل هزینه های حوزه سلامت است و حتما بیمه ها هم در این راه، همراهی خواهند کرد تا بتوانیم از اتلاف و هدررفت منابع جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت بیش از توسعه، بر تکمیل پروژه های نیمه تمام و تامین تجهیزات مورد نیاز برای مراکز بهداشتی و درمانی تاکید دارد و اعتبارات مناسبی را به این حوزه ها اختصاص می دهد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: در حال حاضر شرایط کشور متفاوت از گذشته است و وارد مرحله ای می شویم که نیازمند دقت و زحمت بیشتری است تا همان اثر مثبت طرح تحول سلامت را که شامل ایجاد آرامش، رضایت نسبی و امیدواری در مردم بود، حفظ کنیم و بخشی از مشکلات بهداشتی و درمانی را کاهش دهیم.

قضاوت عمومی از عملکرد حوزه سلامت

وزیر بهداشت با بیان اینکه قضاوت عمومی نسبت به عملکرد حوزه سلامت، مثبت است، افزود: خوشبختانه در حال حاضر احساس مردم این نیست که در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی، هزینه ها لجام گسیخته است و به آنها فشار وارد می شود.

هاشمی با اشاره به مذاکرات چندساله هسته ای بین ایران و کشورهای قدرتمند دنیا، گفت: اگرچه حاصل مذاکرات انجام شده، کاهش بخشی از مشکلات کشور بود، اما وضعیت کشور به گونه ای است که همه دشمنان و افراد شرور علیه ایران دور هم جمع شده اند. کسی تصور نمی کرد که عربستان سعودی به اسراییل پناه ببرد و بعد از اوباما، چنین جماعتی در امریکا بر سرکار بیایند. در حال حاضر، وضعیت داخلی کشور نیز متفاوت و ویژه است و در این کارزار، در صورتی موفق خواهیم بود که حوزه سلامت را به خوبی اداره کنیم و به مردم آرامش ببخشیم و اجازه سودجویی نامتعارف را به هیچ فردی ندهیم تا مردم احساس نکنند که رها شده اند.

وزیر بهداشت ضمن تقدیر از مدیران حوزه سلامت به دلیل صرفه جویی در منابع و کنترل هزینه ها، یادآور شد: مدیران حوزه سلامت باید سعی کنند تا همه افراد و اقشار را برای کنترل هزینه ها، با خود همراه کنند و ذینفعان حوزه سلامت باید بدانند که امروز، زمان کمک و فداکاری است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر