کد خبر: 46217
A
دیده بان ایران بررسی میکند؛

خرمشهر؛ همیشه تشنه وعده مسئولان است

«من برای کسی وصیتی ندارم ولی یک مشت درد و رنج دارم که بر این صفحه ی کاغذ می خواهم...» این جمله بخشی از وصیت نامه شهید "محمدجهان آرا" فرمانده خرمشهر است که از خود برجای گذاشته است. جهان ارا شاید به آزاد شدن خرمشهر ایمان و اعتماد داشت اما به طور یقین فکرش را هم نمی کرد که 30 سال پس از پایان جنگ خرمشهر نه تنها آباد نمی شود بلکه مردم ان دیگر اب خوردن هم ندارند.

خرمشهر؛ همیشه تشنه وعده مسئولان است

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: خشکسالی در ایران وارد فاز جدیدی شده، فازی که بیش از هر نقطه دیگری فشار‌ها را بر خوزستان افزایش داده است.

خوزستان که تا پیش از این با چالش گرد و غبار و ریزگردها روبه‌رو بود حالا با کمبود آب شرب به ویژه در شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز روبه‌ رو شده است. معضلی که پای مردم را تا اداره آبفای استان و تجمع اعتراضی باز کرده است.

در روزهای اخیر علی‌رغم اظهارات و وعده‌های مسئولان برای رسیدگی به این مشکل، خبرهایی از شکستن لوله انتقال آب کارون به اصفهان توسط معترضان به گوش می‌رسد و شایعاتی از انتقال آب این رودخانه به بصره به موج اعتراض‌ها دامن بیشتری زده است. شوری آب و دمای ۵۰ درجه‌ای خوزستان حالا بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند.

 

چند روزی است که تصاویری از صف شبانه مردم آبادان و خرمشهر برای خرید آب شرب در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود. عکس‌هایی که از شوری بیش از اندازه آب شرب آبادان و خرمشهر خبر می‌دهند. بحران آب در خوزستان که ابتدا خود را با معضل گرد و غبار به ایرانیان نشان داد حالا فاز جدیدی را به نمایش گذاشته است؛ «کمبود آب شرب»

 

 

علی گلمرادی، نماینده مردم ماهشهر، بندر امام خمینی، امیدیه و هندیجان در مجلس وضعیت آب کارون را اسفناک عنوان کرده و گفته است: متاسفانه استان خوزستان به علت خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی شرایط خوبی ندارد و با مشکل آب شرب و کشاورزی مواجه است.

 

وی با بیان اینکه آب موجود هم به لحاظ بهداشتی قابل استفاده نیست، بیان کرد: در خیلی نقاط استان حتی آب لوله‌ها برای شست‌وشوی البسه و ظروف هم استفاده نمی‌شود. در حال حاضر رود کارون وضعیت اسفناکی دارد و در برخی نقاط فاضلاب وارد آن می‌شود تصفیه‌خانه‌ها فرسوده شده و استاندارد نیستند، توسعه جمعیت هم به گونه‌ای است که تاسیسات قدیمی پاسخگوی جمعیت امروزی نیست.

 

این نماینده مجلس با بیان اینکه بیشتر نقاط خوزستان با مشکل مواجه است، گفت: ما در تابستان امسال حتما قطعی آب خواهیم داشت، حتی اکنون نیز در برخی نقاط آب جیره بندی است و در ساعات مشخصی در برخی شهرستان‌ها از جمله امیدیه و هندیجان آب قطع است.

 

چرا آب خوزستان شور شده است؟

آب استان خوزستان از کارون تامین می‌شود، رودخانه‌ای که سال‌ها است تامین کننده آب شرب و صنایع استان‌های دیگر ایران نیز بوده است. همین ماجرا به اضافه تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی میزان آب کارون را روز به روز کم‌تر کرده است. شوری آب اگرچه برای کارون معضل جدیدی نیست و سد گتوند مسبب اولیه شوری ان بوده اما راه یافتن آب شور به خانه خوزستانی‌ها چالشی جدید است. سد گتوند در سال های میانی دهه هفتاد با پافشاری وزارت نیرو علی رغم هشدار کارشناسان ساخته و سال های دهه هشتاد افتتاح شد.

 در سال های اخیر راه حلی برای معضل "سد گتوند" ارائه نشده و اکنون خوزستان در بی تدبیری مسئولانی می سوزد که در بیست سال گذشته سکاندار عمران کشور بودند.

 

چالشی که خوزستانی‌ها را در اولین روزهای تابستان ۵۰ درجه‌ای مجبور به ایستادن پشت صف‌های طولانی خرید آب کرده است. اما علت شوری آب آشامیدنی خوزستان چیست؟

 

نماینده خوزستان در مجلس : مربوط به دوره من نیست

 

عبدالله سامری، نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی ریشه بسیاری از مشکلات فعلی خرمشهر را در گذشته دانست و اظهار کرد: انتقال آب کارون که عامل اصلی شوری آب امروز خرمشهر است ۱۷ سال پیش با حفر تونل بهشت‌آباد و گلاب ۱ و ۲ انجام شد و مربوط به زمان فعلی نیست. این اتفاق اگر در دوره نمایندگی من روی می‌داد بدون شک با جدیت با آن مقابله می‌کردم. برخی من را متهم به انتقال آب خوزستان می‌کنند درصورتی‌که این موضوع به بنده ارتباطی ندارد و در شرایط فعلی نیز قادر نیستم کانال‌های انتقال آب که اعتبارات میلیاردی برای آنها هزینه شده است را خراب کنم. خشکسالی همه‌گیر است و آب دریا به رودخانه‌ها پیشروی می‌کند و مقصر آن، مسئولان فعلی نیستند و تحت فشار قرار دادن آنها در این شرایط شایسته نیست.

 

 

وزیر نیامد، معاون وزیر هم بی‌برنامه بود

 

در گذشته شاهد حضور مقامات دولتی در چنین شرایطی در مناطق درگیر با مشکلات بوده‌ایم اما متاسفانه در موضوع حساس کمبود و کیفیت پایین آب در بخش‌های مختلف خوزستان، دولتی‌ها با عدم حضور و بی‌نظمی در برنامه‌ها از رسیدگی به وضع استان شانه خالی کرده‌اند. جلیل مختار، نماینده مردم آبادان در مجلس با اشاره به تلاش برای حضور وزیر در آبادان خاطرنشان کرد: «به دنبال آن بودیم تا وزیر نیرو خود در آبادان حضور پیدا کند و از نزدیک شاهد وضعیت بحرانی آب منطقه باشد اما امکان حضور وی به دلیل دستورکارها و جلساتی که در حوزه آب به‌خصوص در مورد آبادان و خوزستان وجود ندارد و به‌جای وزیر نیرو، معاون وی یعنی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دوشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری به آبادان سفر خواهد کرد. »

 

بعد از حضور حمیدرضا جانباز، معاون وزیر نیرو به خرمشهر و در پی بازدید از سد خاکی مارد قرار بر برگزاری جلسه بررسی آخرین وضعیت آب دو شهرستان خرمشهر و آبادان در محل کارگاه احداث بند خاکی مارد بود. اما با وجود بعد مسافت و مسیر خاکی صعب‌العبور، هیچ‌گونه وسیله‌ای برای انتقال خبرنگاران به محل برگزاری جلسه توسط فرمانداری خرمشهر تدارک دیده نشد و به دلایلی بدون اطلاع، محل ‌جلسه نیز تغییر کرد و درنهایت بسیاری از خبرنگاران امکان حضور در این جلسه را نداشتند و این بی‌برنامگی باعث شد تا حضور معاون وزیر نیز به درستی پوشش داده نشود و نتایج حاصل از جلسه مذکور به درستی بیان و مشخص نشود.

 

کاربران شبکه های اجتماعی  نیز در این روزها برای همدردی با مردم خوزستان دست به کار شده‌اند و شبکه‌های اجتماعی را راهی برای گلایه یا کمک خواستن از مسئولان انتخاب کرده‌اند. گلایه ای از جنس "#خرمشهر_آب_ندارد"

 

رایگان شدن آب شور خوزستان اما اولین اقدام مسئولان بود. اقدامی که اما با انتقاد و گاه به سخره گرفته شدن کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود.

 

 

از روز پنجشنبه 5ام تیرماه مردم خرمشهر جهت اعتراض به کمبود و عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم دست به اعتراض زدند. البته ناگفته نماند که شب گذشته (شنبه شب) این اعتراض ها با گاز اشک آور و مجروح شدن برخی از تجمع کنندگان همراه بود.

حال با توجه به وعده استاندار خوزستان و همچنین وزیر کشور در ارتباط با حل مشکل آب مردم این استان به خصوص خرمشهر تا 15 تیر ماه باید منتظر ماند و دید که ایا مسئولان به وعده خود عمل خواهند کرد یا خیر

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر