کد خبر: 46353
A

کارشناس بخش دفاعی ایندیپندنت: تعهد اروپا به اجرای برجام، پیام سفر روحانی به ترامپ است

کارشناس بخش دفاعی نشریه ایندیپندنت سفر رئیس‌جمهوری ایران به اروپا را به لحاظ سیاسی حائز اهمیت توصیف و تصریح کرد: پیام اتحادیه اروپا به واشنگتن این خواهد بود که سایر امضاکنندگان برجام و ازجمله سازمان ملل و اتریش که میزبان آژانس انرژی اتمی است هنوز به آن متعهد هستند.

کارشناس بخش دفاعی ایندیپندنت: تعهد اروپا به اجرای برجام، پیام سفر روحانی به ترامپ است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ کیم سنگوپتا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: 'موضوع فقط سفر رئیس‌جمهوری ایران به اروپا نیست، چراکه ما در روزهای آینده و در 11 و 12 ژوئیه اجلاس ناتو را خواهیم داشت که ترامپ تقریباً به‌طورقطع با ناتو همان می‌کند که با گروه جی هفت کرد. او اختلاف بزرگی ایجاد می‌کند و پس‌ از آن به دیدن پوتین می‌رود. از این منظر سفر دکتر روحانی بسیار حائز اهمیت است.' 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی یادآور شد که این سفر در آغاز ریاست دوره‌ای اتریش بر اتحادیه اروپا و درحالی ‌که وین، میزبان مقر آژانس انرژی اتمی است، از اهمیت خاصی برخوردار است. 

حجت‌ الاسلام‌ و المسلمین حسن روحانی دیروز (دوشنبه) به سوئیس رفت و در فرودگاه بین‌المللی زوریخ مورد استقبال رسمی «الن برسه» رئیس‌جمهوری این کشور قرار گرفت.

دیدار و مذاکره با رئیس‌جمهوری سوئیس، دیدار با ایرانیان مقیم و نیز امضای اسناد همکاری در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از مهم‌ترین برنامه‌های روحانی در سفر به این کشور اروپایی است.

رئیس‌جمهوری ایران عصر امروز سوئیس را به‌منظور دیدار رسمی با رئیس‌جمهوری و صدراعظم اتریش به مقصد وین ترک خواهد کرد.

سنگوپتا در ادامه اظهارات خود رفتار ترامپ در قبال برجام را 'غیرمنصفانه و نوعی باج‌گیری' توصیف کرد و درعین‌حال افزود: 'پیام اتحادیه اروپا به ترامپ این خواهد بود که سایر امضاکنندگان برجام و ازجمله سازمان ملل و اتریش که میزبان آژانس انرژی اتمی است هنوز به آن متعهد هستند.' 

در بخش دیگری از این گفت‌وگو، سنگوپتا خاطرنشان کرد که هژمونی آمریکا دقیقاً به دلیل رفتارهای ترامپ ممکن است روبه‌زوال برود، به ‌ویژه اینکه آمریکا حتی با متحدان سنتی خود ازجمله اروپا، کانادا و استرالیا وارد جنگ تجاری شده است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: 'این جنگ تجاری درنهایت به خود آمریکا صدمه خواهد زد.' او با برشمردن برجام به‌عنوان یکی از تکه‌های پازل بی‌ثباتی‌های اخیر و با مسئول دانستن ترامپ خاطرنشان کرد که رفتارهای رئیس‌جمهوری آمریکا نوعی قمار بزرگ و ممکن است ‌به‌طورجدی نتیجه‌ای عکس برای آمریکا به بار بیاورد. 

به اعتقاد این تحلیل‌گر مسائل سیاسی، فشار ترامپ به متحدان سنتی آمریکا، ممکن است باعث جابجایی ائتلاف‌های قدیمی شود. سنگوپتا افزود: 'اکنون دوستان آمریکا محدود شده‌اند به اسرائیل و عربستان سعودی و این کشور در حال از دست دادن دوستان قدمی مانند اروپا و کانادا به قیمت نزدیکی به عربستان و اسرائیل است.' 

وی با ناپایدار توصیف کردن این وضعیت نتیجه گرفت که 'اگرچه عربستان و اسرائیل ممکن است در منطقه خاورمیانه قوی باشند، اما این‌ها قدرت‌هایی جهانی نیستند و اگر آمریکا با دوستان قدیمی خود بیگانه شود، آنگاه درنهایت باید منتظر عواقب آن باشد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر