کد خبر: 46444
A
بخشنامه استانداری تهران

6 صبح؛ ساعت شروع کار ادارات استان تهران

مطابق بخش‌نامه و دستور استانداری استان تهران، از روز شنبه ساعت کار ادارات مستقر در استان تهران به استثنای مراکز خدمات‌‌رسان تا پایان تیر سال جاری از ساعت شش شروع می‌شود و ساعت ۱۴ پایان می‌یابد.

6 صبح؛ ساعت شروع کار ادارات استان تهران
 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مطابق بخش‌نامه و دستور استانداری استان تهران، از روز شنبه ساعت کار ادارات مستقر در استان تهران به استثنای مراکز خدمات‌‌رسان تا پایان تیر سال جاری از ساعت شش شروع می‌شود و ساعت ۱۴ پایان می‌یابد. مطابق بخش‌نامه ارسالی استانداری تهران به همه دستگاه‌های اجرائی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و همه نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌های استان آمده است: «براساس مصوبه هیئت وزیران موضوع مجوز تنظیم ساعت کار دستگاه‌های دولتی، ادارات، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر مؤسسات عمومی غیردولتی با عنایت به تداوم شرایط خاص جوی و با توجه به ضرورت صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق به این وسیله ساعت کار ادارات به استثنای مراکز خدمات‌رسان تا پایان تیر سال جاری از ساعت شش شروع و ساعت ۱۴ پایان می‌یابد. ضروری است مسئولان دستگاه‌های اجرائی، سازمان‌ها و نهادهای مستقر در استان تهران ضمن نظارت و تلاش جدی درباره کاهش مصرف انرژی دستگاه مربوطه، سیستم‌های سرمایش خود را در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم و حداکثر تا ساعت 13:30 خاموش کنند.».پس از افزایش مصرف برق به دلیل گرمای این روزهای تهران و قدرت‌نداشتن شبکه‌های برق تصمیم تغییر ساعات کاری ادارات استان تهران گرفته شد. پیش‌از‌این محمدحسین مقیمی، استاندار تهران، درباره این احتمال صحبت کرده بود. حالا این احتمال به واقعیت تبدیل شده و تغییر ساعات فعالیت در ادارات دولتی را از شنبه شاهد خواهیم بود. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه شورای شهر اطلاعی از تصمیم استانداری درباره تغییر ساعات کار ادارات استان تهران ندارد، گفت: این مسئله اختیاری است که دولت به استان‌ها داده و هر استانی با توجه به شرایط هر استان، استاندار می‌تواند ساعت کاری استان را در قالب مصوبه هیئت دولت تغییر دهد و در این حوزه شورای شهر ورودی نداشته است. او افزود: این مصوبه به خاطر مدیریت انرژی اتخاذ شده است و البته می‌تواند در ترافیک هم تأثیرگذار باشد. به خاطر اینکه وقتی کار از شش صبح شروع شود، سفرها تقسیم می‌شود. الان بخش زیادی از سفرهای شهری مربوط به دستگاه‌های اداری است و طبیعتا آنها زودتر به سرکار می‌روند و زودتر هم برخواهند گشت و این پیک ترافیکی کاهش پیدا خواهد کرد. 
استدلالی که برای این تغییر ساعت وجود دارد، به کم‌شدن استفاده از وسایل سرمایشی و همچنین کاهش مصرف برق مربوط است. کارمندان ادارات در ساعات اوج گرما در منزل خواهند بود و کل یک خانواده از یک وسیله سرمایشی استفاده خواهند کرد. مطابق اعلام شرکت توانیر با کاهش و تغییر ساعات کار ادارات در روزهای گرم، در برخی از استان‌ها دست‌کم چهار درصد کاهش مصرف برق مشاهده شده است. 
قطعی برق پی‌در‌پی منازل حکایت از آن دارد که وضعیت انرژی برق خوب نیست و از طرفی فرماندار تهران عنوان کرده است که در تهران در صورت صرفه‌جویی‌نکردن شهروندان، خاموشی‌ها ادامه‌دار خواهد بود. فرماندار تهران با تأکید بر لزوم کاهش 10‌درصدی مصرف برق در تهران افزود: اگر شهروندان این کاهش 10‌درصدی را در دستور کار قرار ندهند، ناگزیر خاموشی‌ها در تهران ادامه خواهد داشت. به گفته عیسی فرهادی نیاز است شهروندان تهرانی تنها 10 درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند تا خاموشی نداشته باشیم. 
همچنین سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز خبر داده است که خاموشی‌ها تا پایان تابستان ادامه دارد و براساس قول وزارت نیرو، زمان‌بندی خاموشی ‌از روز شنبه اطلاع‌رسانی خواهد شد. به گفته اسدالله‌ قره‌خانی طبق قول وزارت نیرو زمان‌بندی خاموشی‌ها از روز شنبه اطلاع‌رسانی خواهد شد، اظهار کرد: به دلیل کاهش نزولات جوی ما چهار هزار مگاوات برق آبی را نداریم و در کنار آن افزایش مصرف را شاهد هستیم، ضمن اینکه سرمایه‌گذاری لازم برای تولید نیروگاه ایجاد نشده و دولت در بازپرداخت برق تولیدی به شرکت‌های خصوصی خلف وعده داشته است. 
همچنین مشاور اجتماعی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران از تغییر‌نیافتن ساعات ورود به طرح ترافیک خبر داد و تأکید کرد: با توجه به اینکه تغییر ساعات اداری موقت است، تغییر در ساعات طرح ترافیک بعید به نظر می‌رسد. 
علی پیرحسین‌لو با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات طبق دستور استانداری گفت: فعلا برنامه‌ای برای تغییر در ساعات اجرای محدودیت طرح ترافیک وجود ندارد. اگر نیاز به تغییر ساعات طرح ترافیک باشد، باید این تغییر در شورای عالی ترافیک تهران به تصویب برسد. مشاور اجتماعی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به اینکه مبلغ عوارض ترافیک در ساعات اوج و غیر اوج در شورای شهر به تصویب رسیده است، اگر نیاز به تغییر داشته باشد، احتمالا باید دوباره در شورا بررسی و به تصویب برسد. 
او با بیان اینکه تغییر ساعات کاری ادارات از نظر هزینه به‌ نفع مردم است، تصریح کرد: کسانی که قبل از ساعت 6:30 وارد محدوده طرح می‌شوند، نباید هزینه ورود به طرح را بپردازند. از سوی دیگر چون ساعت 13:30 تا ۱۴ از محدوده خارج می‌شوند، فقط هزینه ساعت غیر اوج را پرداخت می‌کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر