کد خبر: 46523
A
نشست کمیسیون مشترک توافق هسته ای ایران

دنیا در برجام کنار آمریکا نیست

وزیران کشورهای شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام، روز جمعه پس از چهار ساعت گفت و گو و دیدارهای دوجانبه با وزیر امورخارجه ایران ، به ‌اتفاق آرا بر اجرای مستمر توافق هسته ای و بررسی مسائل حل‌نشده ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق تأکید کردند.

دنیا در برجام کنار آمریکا نیست

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ، به نقل از ایرنا - شرکت‌کنندگان در این نشست بار دیگر با اعلام پایبندی ایران به تعهداتش در چارچوب برجام ، از یازدهمین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ایفای تعهدات هسته‌ای از سوی ایران را تایید کرد، ابراز خرسندی کردند. 

در بیانیه پایانی نشست کمیسیون مشترک برجام که روز جمعه در وین برگزار شد،آمده است ، اعضای برجام تلاش‌های اخیر خود برای ارائه راه‌حل‌های عملی به‌منظور استمرار عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را موردبحث قراردادند و با حمایت از فعالیت‌ های گسترده‌ای که در این زمینه تاکنون صورت گرفته است، بر ادامه و تقویت گفت و گوهای فنی و بسیج منابع توسط همه کشورها استقبال کردند.

اعضای برجام بر تعهد خود در 11 مورد، ازجمله تداوم صادرات نفت، ارتقاء روابط گسترده‌تر اقتصادی در حوزه‌های مختلف با ایران، تداوم روابط در حوزه حمل‌و نقل، تشویق سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در ایران و مهم‌تر از آن ' حمایت از شرکت‌ها در برابر آثار فرامرزی تحریم‌های ایالات‌متحده با حسن نیت و در یک فضای سازنده، تأکید کردند'

همچنین قرار شد اعضا مستقیما به صورت دوجانبه و از طریق همکاری با شرکای بین‌المللی روی موضوعات فوق‌الذکر کار کرده تا آنها را تشویق به اتخاذ سیاست‌ها و ایجاد مکانیزم‌های مشابه در روابط اقتصادی با ایران نمایند.

اردیبهشت‌ماه گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بی‌اعتنا به خواست‌های مکرر متحدان اروپایی خود از توافق هسته‌ای که حاصل 12 سال مذاکره بود، خارج شد و اعلام داشت که تحریم‌ها عیله ایران را که پس از برجام لغو شده بود، باز می گرداند.

به گفته مدیر سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا تحریم‌هایی که از 13 مرداد به اجرا گذاشته می‌شوند بخش خودرو و تجارت طلا و تحریم‌های آبان ماه تبادلات بانکی و بخش انرژی ایران را هدف قرار می‌دهد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع خبرنگاران گفت که از ' نتیجه نشست امروز اطمینان حاصل کرده '. دنیا برای اعمال فشار بر ایران در کنار آمریکا نیست و در این زمینه، حتی در مقابل آمریکا قرارگرفته است.

وی نشست امروز را 'بسیار جدی و سازنده' دانست و افزود: در طول دو ماه گذشته پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام تلاش‌ های فراوانی از سوی اعضای باقیمانده ی برجام صورت گرفت تا ایران بتواند از منافع این توافق به‌خصوص از منافع اقتصادی آن استفاده کند.

ظریف افزود: امروز در این جلسه بر این واقعیت از طرف ما تأکید شد که مردم ایران باید منافع برجام را ببینند و همه اعضا نیز تعهدات خودشان را در حوزه‌های مختلف بیان کردند. 

به اعتقاد وزیر خارجه ایران، اراده سیاسی تمام اعضای برجام که لااقل سه عضو آن از متحدان نزدیک آمریکا هستند، معطوف به ایستادن در مقابل اقدامات آمریکا است.

او می‌گوید: شاید این اولین باری است که در این سطح چنین اقدامی صورت می‌گیرد. آن‌ها در این جلسه تعهد خودشان را نشان دادند. حالا باید ببینیم که آن‌ها در عمل چقدر می‌خواهند و چقدر می‌توانند این کار را انجام دهند.

اتحادیه اروپا دو روز پیش، بسته پیشنهادی خود را باهدف تأمین منافع اقتصادی، تجاری و مالی ایران از ادامه اجرای برجام ارائه داد. در واقع نشست امروز باهدف بررسی این بسته پیشنهادی و رایزنی درباره راهکارهای عملی آن برگزار شد.

ظریف دراین‌باره اظهار داشت: آنچه ما امروز شنیدیم، کاملاً روش‌های عملیاتی است و معتقدیم اگر اراده سیاسی‌ای که امروز اینجا نشان دادند در سطوح مختلف اعمال شود می‌توان کار را بدون مشکل ‌پیش برد.

وزیر خارجه کشورمان، نشست امروز کمیسیون مشترک برجام را 'یک گام روبه‌جلو' توصیف و عنوان کرد: امروز جامعه بین‌المللی از این اراده سیاسی اعضای باقیمانده برجام در سطح وزرا مطمئن است ، آن‌ها می‌خواهند این توافق برقرار باشد و شرکت‌هایشان به همکاری با ایران ادامه بدهند. آن‌ها آمادگی دارند از شرکت‌های خود حمایت کنند؛ منابع مالی در اختیار آنان قرار بدهند و مسیرهای تبادلات بانکی را هموار کنند. به نظر من این‌یک پیام مهم برای جامعه اقتصادی است. 

به گفته وزیر خارجه ایران، این اولین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا و نشان‌دهنده اهمیت شرایط کنونی است.

پیش از برگزاری نشست امروز، وزیر خارجه کشورمان با موگرینی و همتایان روسی و چینی خود دیدار و درباره آینده برجام رایزنی کرده بود. هم‌زمان دیدارهای جداگانه‌ دیگری میان وزرای خارجه روسیه با چین و هرکدام جداگانه با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

بر اساس بیانیه پایانی نشست امروز، اعضای برجام توافق کردند پیشرفت‌های حاصله را به‌دقت زیر نظر داشته باشند و برگزاری این نشست ها را در سطح وزیران برای پیشبرد تلاش‌های مشترک ادامه دهند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر