کد خبر: 46580
A

تعیین تکلیف وضعیت "سپنتا نیکنام" در جلسه بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام

وضعیت حضور منتخب زرتشتی شورای شهر یزد به نشست آتی مجمع تشخیص مصلحت نظام موکول شد.

تعیین تکلیف وضعیت "سپنتا نیکنام" در جلسه بعدی مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش دیده بان ایران به نقل از تسنیم؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام، طبق روال، امروز (شنبه، 16 تیر) تشکیل جلسه می‌دهد که در مهم‌ترین بخش‌ها قرار است بخشی از طرح دو فوریتی مجلس برای اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که مربوط به حضور "سپنتا نیکنام" منتخب زرتشتی شورای شهر یزد است، را مورد بررسی قرار دهد و این موضوع را تعیین تکلیف کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 24 دی‌ماه سال گذشته و در جریان بررسی بخشی از طرح دو فوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود، بر مصوبه قبلی خود مبنی بر حضور اقلیت‌های دینی در انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا اصرار کردند. 

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وقتی نمایندگان بر مصوبه قبلی خود اصرار کنند، موضوع جهت تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود که بر همین اساس، طرح اصلاح تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران نیز به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است.

 

در بخشی از اصلاحیه طرح قانون تشکیلات و انتخابات شوراهای اسلامی کشور آمده است که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

حضور منتخب زرتشتی شورای شهر یزد در این شورا جنجال‌ها و اختلاف‌نظرهایی را میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ایجاد کرد. تا جایی که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان نیز گفته بودکه نظارت شورای نگهبان درباره منتخب زرتشتی شورای شهر یزد، نظارت تصویبی است، ولی ممکن است یک مصوبه تصویب شود و بعد از چند سال موضوع نزد فقها مطرح شود که بر همین اساس آقایان قبل از انتخابات شورای شهر، یعنی در تاریخ 20 و ششم فروردین سال گذشته نظر خود را در این باره اعلام کرده و حضور منتخب زرتشتی شورای شهر یزد را خلاف موازین شرعی دانسته بودند.

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز گفته است که طرح موضوع حضور اقلیت‌ها در شوراهای شهر و روستا و تعیین تکلیف وضعیت سپنتا نیکنام در جلسه بعدی مجمع بررسی خواهد شد؛ در نهایت باید منتظر باشیم و ببینیم که مجمع تشخیص مصلحت نظام، به عنوان ایستگاه آخر، وضعیت حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را چگونه تعیین تکلیف می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر