کد خبر: 46801
A
کامبیز نوروزی حقوقدان در گفت و گو با دیده بان ایران گفت:

صدا و سیما منحصرا مروج یک دیدگاه سیاسی و فرهنگی خاص است/ دولت و شورای نظارت موظف است به طور رسمی با صدا و سیما به دلیل پخش مستند اعترافات دختر اینستاگرامی برخورد کند

کامبیر نوروزی : تلویزیون مخاطب خودش را از دست داده است و حتی در بسیاری از موارد تلویزیون ضد کارکرد پیدا کرده است کامبیز نوروزی حقوقدان در رابطه با ادعای مدیر کل روابط عمومی صدا وسیما در خصوص برنامه بیراهه گفت صدا و سیما تاکنون در زمینه فرهنگ سازی شکست خورده است. نکته قابل توجه این است که تلویزیون ایران با از دست دادن مخاطب خود با بحران مخاطب مواجه شده است و این موضوع برای کشور و امنیت آن خطرناک است. اگر یک ایرانی نتواند از طریق تلویزیون داخلی نیازهای اطلاعاتی خود را در حوزه های مختلف تامین کند، مسلما رسانه های بیگانه دیگری جایگزین آن خواهند شد.

صدا و سیما منحصرا مروج یک دیدگاه سیاسی و فرهنگی خاص است/ دولت  و شورای نظارت  موظف است به طور رسمی با صدا و سیما به دلیل پخش مستند اعترافات دختر اینستاگرامی برخورد کند
 
دیده بان ایران :مائده هژبری حالا دیگر در فضای مجازی ناشناخته نیست. دختر 17 ساله‌ای که قرار بود روند به اشتراک گذاشتن ویدئوهایش مسدود و در گوشه ذهنش خاک بخورد حالا نه تنها شهرت بیشتری یافته بلکه به واسطه اقدام صدا و سیما مورد حمایت برخی نیز قرار گرفته است.
 
جمعه شب شبکه یک رسانه ملی مستندی 30 دقیقه‌ای به‌نام «بیراهه» پخش می‌کند و در آن اعترافات شماری از کاربران اینستاگرام یا همان شاخ‌های مجازی را به نمایش می‌گذارد. در این برنامه‌، سه دختر و یک پسر که چهره‌شان محو شده بود، درباره فعالیت‌هایشان در اینستاگرام به پرسش‌های مجری برنامه پاسخ می‌دادند و گاه در طول پاسخ‌هایشان به گریه می‌افتادند و ابراز پشیمانی می‌کردند.
 
از طرفی صبح امروز محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، گفت: مردم و به ویژه خانواده‌ها در تماس با ما به شدت خواهان آگاه سازی در زمینه آسیب‌های اجتماعی به خصوص در فضای مجازی هستند.
 
لذا در رابطه با اقدامات اخیر صدا و سیما و تحلیل بازنشر آن در جامعه و واکنش های مردم؛ به سراغ کامبیز نوروزی، حقوق دان و فعال رسانه ای، رفتیم تا نظریات او را جویا شویم.
 
نوروزی در خصوص وظیفه رسانه ملی در بعد اطلاع رسانی به خبرنگار دیده بان ایران گفت: تلویزیون همانند سایر رسانه ها و مطبوعات موظف به تبعیت از قوانین و همچنین ایجاد اخلاق حرفه ای در پخش برنامه ها است. لازم به ذکر است تبعیت از این دو مورد جزء دستور کار تمامی رسانه ها از جمله رسانه های دیجیتالی و تلویزیون است که هیچ تمایز و تعیضی نیز در این مورد براثی هیچ رسانه ای وجود ندارد.
 
وی درخصوص اظهارات اخیر مدیرکل روابط عمومی صداوسیما رابطه آن با پیگیری یک موضوع و اطلاع رسانی مردم بیان کرد: لازم است جامعه از مسائل مختلف کارکردهای مجازی آگاه باشد. فضای مجازی مانند تمامی حوزه های دیگر هم محاسن و فوائدی است و هم زیان ها و معایبی. بنابراین این که تلویزیون بخواهد برنامه ای بسازد که نیازها و آسیب های فضای مجازی را تحلیلی نماید، کار بسیار عاقلانه ای است ولی مسئله قابل توجه این است که این برنامه سازی باهدف چگونه انجام و تولید شود. آیا در برنامه تولید شده قانون، اخلاق حرفه ای، حریم خصوصی افراد که جزء اصول این سازمان است رعایت می شود یا خیر؟
 
 
نوروزی ادامه داد: حال پرسش اینجاست آیا مردم خواسته اند که مشخصات و چهره یک دختر نوجوان به شکلی نادرست نمایش داده شود؟ تمسک به این که این مسائل درخواست خانواده ها بوده است گریز از پاسخگویی است. در این رابطه نیز باید گفت آیا مردم خواسته اند تا برنامه ای تولید شود که اخلاق حرفه ای در آن نقض شوند؟ کسی مسلما چنین چیزی را نمی خواهد.. حتی در صورتی که مردم چاین موضوع را از صدا و سیما درخواست کند، صدا و سیما حق پخش این برنامه و زیر سوال بردن آبروی کسی را  ندارد.
 
این فعال رسانه ای در پاسخ به این سوال که یک رسانه ملی باتوجه به قابلیت های سیاسی خود تا چه میزان می تواند در عرصه اشاعه فرهنگ توانمند باشد، تصریح کرد: بنده از کلمه صدا و سیما به جای رسانه ملی استفاده می کنم. صدا و سیما سازمانی است که مطابق قانون اساسی متعلق به ملت است بنابراین این سازمان در برنامه سازی خود باید به ترتیبی عمل کند که کلیه گروه های اجتماعی و فرهنگی قانونی کشور در حدود قوانین و مقررات از صدا و سیما الگو بپذیرند.دولت  و شورای نظارت  موظف است به طور رسمی با صدا و سیما به دلیل پخش مستند اعترافات دختر اینستاگرامی برخورد کند
 
نوروزی همچنین افزود: صدا و سیما منحصرا مروج یک دیدگاه سیاسی و فرهنگی خاص است. علاوه بر این نکته دیگری که وجود دارد این است که صدا و سیما در بسیاری از برنامه های تولیدی خود حتی اصول حرفه ای برنامه سازی را رعایت نمی کند و کارآمدی آن به شدت سقوط کرده است به طوری که به جزء دو سه برنامه استثنائی تلویزیون مثل برنامه نود و ماه عسل تقریبا تلویزیون مخاطب خودش را از دست داده است و حتی در بسیاری از موارد تلویزیون ضد کارکرد پیدا کرده است.
 
این حقوق دان همچنین خاطرنشان کرد: کلمه فرهنگ سازی نیز محل تامل است چراکه انتقال  مفاهیم فرهنگی بسیار پیچیده است و صدا و سیما تاکنون در این زمینه شکست خورده است. نکته قابل توجه این است که تلویزیون ایران با از دست دادن مخاطب خود با بحران مخاطب مواجه شده است و این موضوع برای کشور و امنیت آن خطرناک است. اگر یک ایرانی نتواند از طریق تلویزیون داخلی نیازهای اطلاعاتی خود را در حوزه های مختلف تامین کند، مسلما رسانه های بیگانه دیگری جایگزین آن خواهند شد.
 
نوروزی گفت: بنده به طور دقیق مطلع نیستم که پرونده این دختران در چه مرحله ای قرار دارد اما  مسئله این است که از نظر اخلاق حرفه ای انتشار این مطلب نادرست بوده است. برنامه بیراهه کمک به مشهورتر شدن و دیده شدن بیشتر این افراد در بین مردم عادی کرد تا فرهنگ سازی و اطلاع رسانی. صدا و سیما نحوه فرهنگ سازی را کماکان به یاد ندارد و همین موضوع باعث شده است که این رسانه کارکردی اساسی بین مردم نداشته باشد.
 
این فعال رسانه ای در پایان اظهار کرد: تمامی افراد جامعه توقع دارند تا تمام مقامات رسمی دولت در این رابطه واکنش رسمی از خود نشان دهند و پیگیر این مسئله باشند و به واکنش های توئیتری اکتفا نکنند. معاونت حقوقی، دفتر امور زنان،نمایندگان مجلس در هیئت نظارت بر صدا و سیما و دیگر مقامات دولتی موظف اند به طور رسمی در حدود وظایف قانونی خود نسب به این برنامه واکنش نشان داده و به مردم گزارش دهند. متاسفانه این دسته از مسئولان در منفعل ترین حالات خود در برخورد با این موضوع قرار دارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر