کد خبر: 46860
A

نصرت‌الله تاجیک: نباید روسیه را «روسیه تزاری» و ایران را در «دوران فتحعلی شاه» تصور کنیم

نصرت الله تاجیک، دیپلمات سابق ایران می گوید: ما باید چارچوب های همکاری خود در زمینه سوریه را مشخص تر کنیم و نباید کار به اینجا بکشد که نقش ما در سوریه مورد چشم پوشی واقع شود. پوتین نمی تواند سرمایه گذاری ما در سوریه را به ترامپ بفروشد. او فرد باهوشی است و با سابقه سیاسی و امنیتی خود می تواند حتی آینده منطقه را ببیند. از این رو، ممکن است منافع ملی روسیه ایجاب کند که او با ترامپ معامله کند اما در همین سفر ما باید به روسیه القا کنیم که این معامله نمی تواند به ضرر ما باشد.

نصرت‌الله تاجیک: نباید روسیه را «روسیه تزاری» و ایران را در «دوران فتحعلی شاه» تصور کنیم
به گزارش دیده بان ایران؛ بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته از سفر علی اکبر ولایتی، فرستاده ویژه رئیس جمهور به روسیه و دیدار او با ولادیمیر پوتین برای تقدیم نامه مقام معظم رهبری و رییس جمهور به او خبر داد و هدف این نامه را «تاکید بر اهمیت و گسترش روابط ایران و روسیه» عنوان کرد.
 
این سفر 5 روز پیش از دیدار برنامه ریزی شده پوتین و ترامپ در فنلاند انجام می شود؛ دیداری که به گفته منابع رسمی دو طرف، موضوع سوریه محور اصلی آن خواهد بود.
 
تاجیک در گفت و گویی درباره این سفر و مواردی که ممکن است در پیام تقدیمی به پوتین مطرح شود، گفت: روسیه به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار در منطقه و در سطح بین الملل ظرفیت کار بیشتری دارد؛ هم می تواند درمورد برجام، در کنار اروپا و چین به ما کمک کند و با وجود آنکه خود این کشور نیز به خاطر موضوع کریمه و اوکراین در تحریم است، اما به دلیل همسایگی، ظرفیت همکاری بیشتری در زمینه اقتصادی دارد.
 
او ادامه داد: از این رو، پیامی که قرار است به پوتین تقدیم شود، نمی تواند صرفا درمورد سوریه یا برجام باشد بلکه تهیه برنامه بلندمدت تر سیاسی و اقتصادی می تواند مدنظر باشد.
 
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، در مورد موضوع سوریه نیز گفت: روس ها باید به واقعیت های زمینی و اهرم های قدرت تاثیرگذار ایران توجه داشته باشند. ما باید چارچوب های همکاری خود در زمینه سوریه را مشخص تر کنیم و نباید کار به اینجا بکشد که نقش ما در سوریه مورد چشم پوشی واقع شود.
 
تاجیک با تاکید بر اینکه باید برنامه های خود در زمینه سوریه را چارچوب دار کنیم، اضافه کرد: من این موضوع را که درمورد روسیه معمولا در افکار عمومی وجود دارد، نمی پسندیم. نباید روسیه را روسیه تزاری و جمهوری اسلامی را دوران فتحعلی شاه تصور کنیم و فکر کنیم که آنها ما را دور خواهند زد. مسئله را می توان از زاویه دیگری نگاه کرد. در حال حاضر، روسیه، چین و اروپا با آمریکا مشکل دارند؛ ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم اما متاسفانه در عرصه سیاست خارجی کمتر موفق به گفتمان سازی شده ایم. با این وجود با تقسیم کاری که صورت گرفته، امیدواریم در این حوزه نیز موفق تر عمل کنیم.
 
او ادامه داد: ما نباید از سرمایه گذاری معنوی خود در سوریه چشم پوشی کنیم؛ مخصوصا در بخش بازسازی سوریه باید سهمی داشته باشیم و این سفر فرصتی است که این مسائل را تبیین کرده و با هدف گذاری مشخص و زمانبندی دقیق، به نتیجه برسیم.
 
سفیر پیشین ایران در اردن درباره شایعاتی که پیرامون احتمال معامله پوتین و ترامپ و توافق آنها بر سر خروج ایران از سوریه وجود دارد اظهار داشت: روسیه تنها می تواند آن چیزی را معامله کند که در اختیار خودش باشد. اصطلاحا ماهی در دریا و گنجشک در هوا، قابل معامله نیست. پوتین نمی تواند سرمایه گذاری ما در سوریه را به ترامپ بفروشد. او فرد باهوشی است و با سابقه سیاسی و امنیتی خود می تواند حتی آینده منطقه را ببیند. از این رو، ممکن است منافع ملی روسیه ایجاب کند که او با ترامپ معامله کند اما در همین سفر ما باید با روسیه رایزنی و القا کنیم که این معامله نمی تواند به ضرر ما باشد.
 
تاجیک افزود: اگر تا کنون اخباری درباره معامله ترامپ و پوتین علیه ایران داشته ایم به خاطر ضعف خود ما بوده. ما برای خوشایند روس ها و امریکا به سوریه نرفته ایم. ما در سوریه منافعی داشتیم که و اکنون نیز حق مشروع ماست که در چارچوب قوانین و توافقات دوطرفه از آن استفاده کنیم.
 
تاجیک همچنین اضافه کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که ترامپ در مذاکره با پوتین دست بالا را ندارد. او آدم بی مشکلی نیست. روس ها پرونده های متعددی از ترامپ دارند. در نتیجه نقاط ضعف زیادی هم در مقابل پوتین دارد. از این رو این گونه نیست که روسیه در موضع ضعف کامل باشد و هر القایی از سوی ترامپ را بپذیرد. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر