کد خبر: 46863
A
دیده بان ایران حادثه دردناک شب گذشته جاده مریوان_سنندج بررسی میکند؛

وقتی همه خواب بودیم...

جاده‌ای است پرپیچ و خم که از دل کوهستان‌ها و جنگل‌های سرسبز و انبوه می‌گذرد؛ بسیار خوش ‌منظره و زیباست، اما به همان اندازه خطرناک و مرگبار؛ جاده مریوان ـ سنندج گرچه یکی از راه‌های ترانزیتی و پرترافیک کشور است، اما کیفیت متناسب با این حجم از ترافیک را نداشته و به همین دلیل به قربانگاه بسیاری از هموطنان‌ مان تبدیل شده است.

وقتی همه خواب بودیم...

دیده بان ایران: جاده‌ای است پرپیچ و خم که از دل کوهستان‌ها و جنگل‌های سرسبز و انبوه می‌گذرد؛ بسیار خوش ‌منظره و زیباست، اما به همان اندازه خطرناک و مرگبار؛ جاده مریوان ـ سنندج گرچه یکی از راه‌های ترانزیتی و پرترافیک کشور است، اما کیفیت متناسب با این حجم از ترافیک را نداشته و به همین دلیل به قربانگاه بسیاری از هموطنان‌ مان تبدیل شده است.

 

کردستان باوجود برخورداری از ظرفیت‌های گوناگون برای توسعه، استان محرومی است؛ که شاید یکی از دلایل آن نبود زیرساخت‌های توسعه‌ای همچون جاده و راه مواصلاتی مناسب است. اما نکته غم‌انگیز اینجاست که بسیاری از همین راه‌ها نیز از استاندارد متناسب با ترافیک جاده‌ای برخوردار نیست مثل جاده حدود 130 کیلومتری سنندج ـ مریوان که مرز رسمی باشماخ و کشور عراق را به مرکز کردستان و دیگر نقاط کشور پیوند می‌دهد. مرز کشور عراق را تشکیل می دهند.

 

جاده مرگ

 

تردد انبوه مسافران و گردشگران به مقصد شهر گردشگری مریوان در این جاده از یک سو و تردد کامیون‌های حامل سوختی که از کردستان عراق راهی این جاده اصلی می‌شوند تا بار خود را به پالایشگاه‌های غرب و جنوب کشور برسانند، از دیگر سو باعث شده جاده پرپیچ و خم و کوهستانی مریوان سنندج روزانه با حجم سنگینی از ترافیک خودروها مواجه شود که در بسیاری موارد به برخورد، تصادف، کشته و مجروح شدن رانندگان و سرنشینان منجر می‌شود؛ برخورد میان خودروهای شخصی و گاه میان کامیون‌ها و تانکرهای حامل سوخت و خودروهای عبوری که دومی هولناک‌تر و مرگبارتر است؛ چراکه در اغلب موارد به چپ شدن یا انفجار و اشتعال کامیون حامل سوخت و ایجاد صحنه‌های دلخراش و افزایش آمار تلفات حادثه می‌انجامد.

 

تاکنون ده ها تصادف در این منطقه رخ داده است که متاسفانه تازه ترین حادثه از این تصادف ها مربوط به برخورد یک اتوبوس با تانکر نفتی در شب گذشته و منفجر شدن آن است.

 

ضرورت توجه ملی به راه‌های کردستان

 

صلاح‌الدین محمدی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کردستان  حدود سه سال در گفت و گو با جام جم پیش اظهار داشت: برخلاف تصور مردم، جاده سنندج مریوان غیراستاندارد نیست، بلکه مشخصات هندسی آن ضعیف است و این یعنی بسیار پرپیچ و خم بوده و حدود 700 قوس خطرناک دارد. اما آنچه موجب بروز حوادث متعدد در این جاده کوهستانی شده، حجم بسیار بالای تردد در آن است، طوری که علاوه بر انبوه خودروهای سواری، روزانه 30 تا40 کامیون حمل سوخت نیز در آن در تردد است که البته در گذشته و پیش از درگیری‌های عراق، تعداد آنها به روزانه 300 تا400 کامیون می‌رسید.

 

محمدی، دلیل کمبود راه و جاده در کردستان را هم موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن این خطه و در نتیجه بالا بودن هزینه ساخت و نگهداری راه دانسته و تاکید کرده بود: اما با توجه به مرزی بودن این استان که می‌تواند محل مراودات تجاری ـ اقتصادی زیادی با کشور عراق شود، تخصیص اعتبارات ویژه و جهشی برای ارتقای راه‌های استان ضروری است.

 

وعده خیالی مسئولان؛ سوختن جان و آمال سنندج

 

 

اما حادثه های پیاپی مرگبار در جاده سنندج ـ مریوان صبر مردم کردستان و بویژه مریوانی‌ها را لبریز کرد تا در چند سال گذشته  با تشکیل کمپین‌های متعدد و اجتماع در مقابل فرمانداری مریوان، اعتراض خود را نسبت به از دست دادن بیش از پیش عزیزان خود به مسئولان اعلام کنند که البته اعتراضشان در سال 96با پاسخ مثبت مسئولان استانی و کشوری و خبر خوش ساخت جاده جدیدی در بخشی از این مسیر همراه شد.

 

حشمت‌الله سیدی، مدیرکل دفتر فنی معاونت امور عمرانی استانداری کردستان درخصوص احداث این جاده پیشتر اظهار داشته بود که  جاده فعلی سنندج ـ مریوان 125 کیلومتر است که 60 کیلومتر آن مشکل دارد و قرار است جاده‌ای جایگزین برای این قطعه احداث شود.

به گفته وی، احداث جاده جایگزین از چندی پیش آغاز شده و تاکنون 30 کیلومتر آن به مرحله آسفالت رسیده است. اما 30 کیلومتر دیگر نیاز به احداث سه تونل دارد که عملیاتی سخت و هزینه‌بر است و حدود 130 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد.

سیدی البته خاطرنشان کرده بود که مشکلی برای تامین این اعتبار وجود ندارد، زیرا دفتر مقام معظم رهبری 50 میلیارد آن را طی پرداختی دو ساله متقبل شده اند، 60 میلیارد هم قرار است از بخش بودجه استان و بقیه نیز از ردیف بودجه ملی تامین شود.

 

مدیرکل دفتر فنی معاونت امور عمرانی استانداری کردستان به هم استانی‌های خود قول می‌دهد که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، جاده جدید تا پایان سال مالی 96 یعنی تیرماه سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

تیرخلاص تصادف در شب گذشته

 

بامداد روز چهارشنبه یک دستگاه اتوبوس مربوط به تعاونی دیدار سیر با ۱۱ مسافر به مقصد تهران از ترمینال سنندج خارج می‌شود که حدود ساعت ۲۰ دقیقه بامداد و پس از سوارکردن ۳ مسافر دیگر در بلوار دکتر حسینی، یک تانکر سوخت با آن برخورد می‌کند که همزمان با انفجار تانکر، اتوبوس نیز دچار حریق می‌شود.

 

در این تصادف علاوه بر تانکر سوخت و اتوبوس، یک دستگاه پراید و یک دستگاه وانت نیز دچار حریق شده و کاملا در آتش سوختند.

 

مدیرکل امنیتی استان کردستان، رضا میرزایی، حواشی تصادف مرگبار در شهر سنندج توضیحاتی ارائه داد و گفت: در پی حادثه تلخ شب گذشته عده‌ای از مردم در دقایق اولیه این حادثه با دیدن صحنه آتش سوزی و پیکر جانباختگان احساساتی شده و با عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل حادثه درگیر شدند.

 

وی افزود: عده‌ای معدود از حاضرین در محل حادثه به سمت نیروهای انتظامی سنگ پرانی کردند و یک دستگاه سمند را نیز به آتش کشیدند.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر