کد خبر: 47080
A
رئیس فراکسیون ولایی مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران:

حاج بابایی: اگررئیس جمهور کابینه را ترمیم نکند مجلس واکنش نشان خواهد داد که این به ضرر روحانی است/ یکی از دلایل عدم تغییر در تیم اقتصادی دولت، بدهی روحانی به جناح هایی است که از وی در انتخابات حمایت کردند

حمید رضا حاجی بابایی در پاسخ به این مسئله که به نظرشما چرا رئیس جمهور با وجود نارضایتی های فراوان و ناکارآمدی های اخیر، تیم اقتصادی خود را تغییر نمی دهد، تصریح کرد: بنده معتقدم کماکان رئیس جمهور به تیم اقتصادی خود اعتماد کامل داشته و به آن ها فرصت عرض اندام کردن را داده اند. از طرفی دلایل دیگری به جهت تعویض و تغییر تیم اقتصادی دولت نظیر جانبداری از جناح های سیاسی که در برابر حمایت هایی که از وی شده است را دارند.

حاج بابایی: اگررئیس جمهور کابینه را ترمیم نکند مجلس واکنش نشان خواهد داد که این به ضرر روحانی است/ یکی از دلایل عدم تغییر در تیم اقتصادی دولت، بدهی روحانی به جناح هایی است که از وی در انتخابات حمایت کردند

دیده بان ایران: بیش از یک سال از شروع دولت دوم روحانی گذشته است اما همچنان وضعیت اقتصادی کشور اندر خم یک کوچه است.

 

در طی این مدت به ویژه از بهمن ماه سال قبل، وضعیت بازار ارز دستخوش تغییرات وسیع قیمتی و در واقع بی ثباتی محض شده است که همین افزایش بی رویه نرخ ارز باعث تشنج در تمامی بازارهای کشور و همچنین بدبینی مردم به دولت شد. در اردیبهشت ماه نیز با برهم خوردن برجام توسط رئیس جمهور آمریکا نرخ ارز رشد صعودی بسیار بالایی را در مدت زمان کمی طی کرد. در همین دوره بود که جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، دستور تک نرخی کردن قیمت دلار را صادر کرد. طبق این بیانیه از سوی هیئت دولت این ارز مشمول دانشجویان، بیماران، برخی از بازرگانان و تجار و.. می شد. اما این سیاست هم پاسخگوی قیمت های تنزل یافته و بی ثباتی حاکم بر اقتصاد کشور نبود.

 

 

در همین راستا نمایندگان مجلس دهم  اخیرا در تکاپوی تذکر به رئیس جمهور جهت تغییر و یا ترمیم ساختار اقتصادی دولت دوازدهم هستند. به عنوان مثال؛ پروانه مافی در گفت و گویی گفت: مجلس شورای اسلامی به خوبی در حال رصد و نظارت کردن  برنامه‌های تیم اقتصادی دولت بوده و در شرایط کنونی تغییر گسترده در این تیم را از رئیس دولت می خواهد.

وی با تاکید براینکه رئیس جمهور در شرایط کنونی باید اقدام به تغییر در تیم اقتصادی خود کند، اظهارداشت: تغییر تیم اقتصادی دولت از ضروریات و الزامات مورد نظر مجلس شورای اسلامی است. رئیس جمهور باید این پیام را تاکنون از مجلس شورای اسلامی شنیده باشد و باید در اقدام به تغییر تیم اقتصادی خود سرعت ببخشد. مافی، تغییر تیم اقتصادی دولت را به معنای گره گشایی در مشکلات کنونی اقتصاد کشور دانست و یادآورشد: این تغییرات و جایگزینی نیروهای جدید و با برنامه با تیم موجود می تواند بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را حل و شرایط کنونی را تا حدودی تغییر دهد.

 

وی افزود: متاسفانه شرایط سختی ‌در کشور حاکم شده و نارضایتی‌ها دوچندان شده است.

 

اما سخنگوی هیأت رئیسه مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت مدعی شد: نمایندگان معتقدند تیم اقتصادی دولت نیازمند تغییر است. متأسفانه در برخی موارد شاهد تصمیمات خلق الساعه دولت هستیم و از تیم اقتصادی کابینه صدای واحد شنیده نمی شود.

بهروز نعمتی با اشاره به حجم نقدینگی 1500 میلیارد تومانی و آسیب هایی که این مقدار نقدینگی به اقتصاد کشور می زند افزود: در جلسه امروز بار دیگر نمایندگان بر واگذاری طرح های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی، هدایت نمایندگان نقدینگی به سمت واحدهای تولیدی و رفع مشکلات بانک ها تأکید کردند. مجلس مقرر کرده اند تا طرح دو فوریتی شان برای حل مشکلات اقتصادی کشور به یک فوریتی تبدیل شود و از دولت خواستند تا خود بر اساس این طرح کارشناسی شده لایحه مرتبطی را به مجلس ارائه کند.

 

حمیدرضا حاجی بابایی: رئیس جمهور در تغییر تیم اقتصادی خود، محتاط عمل می کند

 

حمید رضا حاجی بابایی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم، در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم نیازی به ارزیابی نیست زیرا؛ خروجی این تیم به هیچ عنوان مطلوب نیست. وضعیت نامطلوب اقتصادی حاکم بر جامعه نشان داد که این تیم نتوانستند برنامه ای خردمندانه و مناسب را تدوین و آن را اجرا کنند. این تیم در یک سال گذشته اصلا نتوانستند بستر رونق اقتصادی در جامعه را گسترش دهند و بیشتر باعث درهم ریختگی و بی ثباتی اقتصاد کشور شده اند که متاسفانه این مسئله در مامن و خانه هرفرد ایرانی ملموس و قابل مشاهده است. به طور کلی می توان گفت تیم اقتصادی دولت نتوانسته است به صورت کارآمد عمل کند.

 

رئیس فراکسیون ولایی مجلس دهم در پاسخ به این مسئله که به نظرشما چرا رئیس جمهور با وجود نارضایتی های فراوان و ناکارآمدی های اخیر، تیم اقتصادی خود را تغییر نمی دهد، بیان کرد: در روزهای نخستی که آقای روحانی به مجلس آمدند و قصد انتخاب کابینه خود را داشتند، بنده به عنوان رئیس فراکسیون ولایی اعلام کردم که این فراکسیون هیچگونه انتظار و یا لابی گری نداریم. تنها خواسته ما از ایشان کارآمدی مثبت کابینه بود. زمانی که کابینه را انتخاب کردند هم ما با اعتماد کامل سعی در یاری رساندن به اصحاب دولت دوازدهم را داشتیم.

 

وی ادامه داد: بنده معتقدم کماکان رئیس جمهور به تیم اقتصادی خود اعتماد کامل دارند و یا به آن ها فرصت عرض اندام کردن را داده اند. از طرفی دلایل دیگری به جهت تعویض و تغییر تیم اقتصادی دولت دارند. رئیس جمهور به خاطر حمایت هایی که برخی جناح های سیاسی  از ایشان در انتخابات انجام داد مجبور است وزرای نزدیک به آنان را بپذیرد.

 

حاجی بابایی افزود: افزون بر این موارد شاید عده ای در کمین باشند تا در صورت برکناری این افراد توقع جانشینی آنان را داشته باشند. مجموعه این شرایط، رئیس جمهور را محتاط کرده است این محتاط بودن کاملا به ضرر ایشان است. امروزه جامعه به شدت خواستار تحول اقتصادی است.

 

نماینده مردم همدان در پایان در خصوص استیضاح برخی از وزرا اظهار کرد: اگر دولت نتواند تغییری مناسب عرصه اقتصاد و اعضای این تیم ایجاد کند، مسلما مجلس واکنشی از خود نشان خواهد داد که بنده این کار را به صلاح آقای روحانی نمی دانم. اگر در مجلس استیضاحی هم صورت بگیرد قطعا  در حوزه وزرای اقتصادی خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر