کد خبر: 47114
A

رئیس دولت اصلاحات چه کرد که هم فساد کاهش یافت،هم اقتصاد رشد کرد؟

اخیرا تصاویری از اعتراض مردم خرمشهر در فضای مجازی منتشر شد که درمیان بسیاری از صحنه‌های ناراحت‌کننده آن، صحنه‌ای بسیار زیبا نیز دیده می‌شد. آنجا که فرماندار این شهر در جمع معترضان حاضر شد و درمقابل فریاد اعتراض مردم، دست‌هایش را روی چشمانش گذاشت و خاضعانه با معترضان همدلی کرد. این رفتار باید الگوی همه مدیران باشد. مطمئن باشید مردم هیچ آسیبی به ما نمی‌رسانند.

رئیس دولت اصلاحات چه کرد که هم فساد کاهش یافت،هم اقتصاد رشد کرد؟

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رییس نخست فراکسیون مستقلین ولایی در گفت‌وگویی اظهار داشت: درصورت تغییر در ترکیب کابینه و ترمیم تیم اقتصادی، نمی‌توان انتظار داشت که همه مشکلات حل شوند اما قطعا این اقدام موثر خواهد بود و بخشی از مشکلات را حل می‌کند.

 

وی افزود:

* تیم اقتصادی دولت تنها مقصر شرایط فعلی نیست و به‌جز مسائل و عوامل خارجی، بخش‌های دیگری در قوه مجریه و بیرون قوه مجریه در ایجاد این شرایط نقش دارند. نگرانی جدی ما این است که این انتظار در جامعه ایجاد شود که قرار است درصورت تغییر یک یا دو وزیر در ترکیب تیم اقتصادی، همه مشکلات یکشبه مرتفع شده و ثبات به بازار برگردد. حال آنکه قطعا این تغییرات در کابینه و ترکیب تیم اقتصادی قادر به گشایش کامل و حل تمامی مشکلات اقتصادی کشور نخواهد بود، هرچند اعمال این تغییرات ضروری است و قطعا نیز به‌طور نسبی در حل مشکلات موثر خواهد بود.

*

مشکل اساسی امروز کشور بی‌اعتمادی و نگرانی جامعه نسبت به آینده است. امروز وقتی به کف بازار می‌رویم این نگرانی جامعه را به‌وضوح درک می‌کنیم و در حالی شاهد این نگرانی عمیق هستیم که همین مردم در طول ٨ سال جنگ تحمیلی این‌چنین آشفته‌حال و پریشان‌خاطر نبودند، همانطور که در جریان فشار شدید ناشی از تحریم‌های سنگین در زمان دولت نهم و دهم نیز این‌چنین نگران نبودند.

*علت اصلی آشفته‌حالی و پریشان‌خاطری مردم این است که احساس می‌کنند پشت‌شان خالی است. شاید بخشی از این احساس بی‌اعتمادی در جامعه ناشی از تبلیغات رسانه‌ای خارجی است که به‌خصوص با اتکا به امکانات فضای مجازی سعی در پیشبرد اهداف رسانه‌ای خود علیه کشور دارد. به هر حال آنچنان که در سال‌های اخیر شاهد بودیم، این رسانه‌ها به کرات از مسوولان مختلف کشور نام برده و مدعی شده‌اند که فلان مسوول بلندپایه فلان مقدار در فلان بانک داخلی یا خارجی سپرده دارد و هیچ‌کس هم تکذیب نمی‌کند یا به‌بیان دقیق‌تر پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای نمی‌دهد. در این شرایط طبیعی است که جامعه به این نتیجه رسیده که نکند این مدعیات صحیح باشند. مهم‌تر از آن، معنای این اتفاق است. ما به‌کرات این حرف‌ها را از مردم می‌شنویم که این مسوولان بارشان را بسته‌اند و مترصد فرصتی هستند تا از کشور فرار کنند.

نکته دیگر این است که در این سال‌ها مدیرانی روی کار آمدند که به‌لحاظ سطح اقتصادی فاصله قابل‌توجهی با بدنه جامعه داشتند. هرچند معتقد نیستم مدیران ارشد باید بی‌پول و فقیر باشند یا لزوما ازمیان افراد تحت‌پوشش کمیته امداد انتخاب شوند اما آنچه باعث نگرانی است این است که شکاف میان مسوولان و جامعه افزایش چشمگیری داشته است و درنتیجه دیوار بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسوولان هر روز رفیع‌تر از قبل می‌شود.

*اخیرا تصاویری از اعتراض مردم خرمشهر در فضای مجازی منتشر شد که درمیان بسیاری از صحنه‌های ناراحت‌کننده آن، صحنه‌ای بسیار زیبا نیز دیده می‌شد. آنجا که فرماندار این شهر در جمع معترضان حاضر شد و درمقابل فریاد اعتراض مردم، دست‌هایش را روی چشمانش گذاشت و خاضعانه با معترضان همدلی کرد. این رفتار باید الگوی همه مدیران باشد. مطمئن باشید مردم هیچ آسیبی به ما نمی‌رسانند.

  *آقای خاتمی در ابتدای دولت اصلاحات سلسله‌جلسات منظمی را با اقتصاددانان مختلف برگزار می‌کرد و نکته حایز اهمیت در این جلسات آن بود که آقای خاتمی در دعوت از اقتصاددانان گرایش سیاسی و حتی رویکرد اقتصادی آنها که چپ و سوسیالیستی فکر می‌کنند یا نگاه راست‌گرایانه و لیبرالیستی به اقتصاد دارند را درنظر نمی‌گرفت و سعی داشت نظرات همه کارشناسان و به‌تعبیری تا حد ممکن همه دیدگاه‌ها را ببیند. این جلسات متعدد در یک سال نخست دولت آقای خاتمی ادامه داشت و تا جایی که در خاطرم هست، تعداد این جلسات حتی از ١٠٠ جلسه عبور کرد. در ادامه براساس احصای نقطه‌نظرات این اقتصاددانان اقدام به بنیانگذاری و ایجاد استراتژی اقتصاد ملی ایران کرد و همین استراتژی باعث شد که دولت اصلاحات در قیاس با دولت‌های دیگر، دولتی پاکدست و به‌دور از فساد بود. دولتی که دارای رشد اقتصادی مناسب بود و همه امور در این دولت به روی روالی منطقی قرار گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر