کد خبر: 47405
A

نامه مجمع تشخیص در مورد پالرمو راه را برای اصرار مجلس بست/ سرنوشت پالرمو چه می‌شود؟

نصرالله پژمانفر گفت: اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد الحاق به کنوانسیون پالرمو، راه را برای اصرار مجلس بر مصوبه خود بسته است.همچین محسن کوهکن معتقد است در نظام جمهوری اسلامی هیچ بن بستی برای تصویب قوانین وجود ندارد.

نامه مجمع تشخیص در مورد پالرمو راه را برای اصرار مجلس بست/ سرنوشت پالرمو چه می‌شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ نصرالله پژمان‌فر، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در خصوص نامه آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی به دبیر شورای نگهبان در خصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو، گفت: در صورتی که شورای نگهبان مصوبه مجلس را رد کند و مجلس بر همان مصوبه اصرار کند، مجمع تشخیص مصلحت نظام باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر الحاق به کنوانسیون پالرمو، بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر در این مورد نظر داده باشد، راه برای اصرار مجلس نمی‌ماند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجایی که یک بار شورای نگهبان مصوبه مجلس مبنی بر الحاق به کنوانسیون پالرمو را به مجلس برگردانده و مجلس تغییری در محتوا نداده، برداشت شورای نگهبان درست بوده و مجلس بر مصوبه خود اصرار کرده است.

محسن کوهکن: برای تصویب قوانین هیچ بن‌بستی وجود ندارد

محسن کوهکن نیز در مورد نامه آیت الله هاشمی شاهرودی به دبیر شورای نگهبان در خصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو، اظهار کرد: جایگاه و روند تعیین سیاست‌های کلی نظام در قوانین تعیین شده، که مقام معظم رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کنند، طبیعتا قوانین پایین دستی حتما نباید در تضاد با سیاست‌های کلی نظام باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به عنوان نهادی معرفی شده تا تطبیق یا عدم تطبیق سیاست‌های کلی و قوانین پایین دستی را پایش کند، بیان کرد: در مورد کنوانسیون‌ها و آنچه که در دستور کار مجلس است یا پس از تصویب کنوانسیون‌ها در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون هیچ منع قانونی می‌تواند انطباق یا عدم انطباق قوانین با سیاست‌های کلی نظام را پایش کند.

وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند نظر خود در مورد انطابق قوانین با سیاست‌های کلی نظام را به شورای نگهبان ارائه کند و چهارچوب قانونی آن مشخص است.

کوهکن در پاسخ به این سوال که پس از نامه آیت الله هاشمی شاهرودی به دبیر شورای نگهبان آینده پالرمو چه می‌شود؟ گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران، برای تصویب قوانین عملا با بن بستی روبه رو نیستیم و در هر مقطع و زمانی به یک نوع، راهی پیش بینی شده است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در یک زمانی دولت صلاح نمی‌بینید لایحه‌ای را به مجلس ارائه کند که در این مواقع نمایندگان طرحی را در همان موضوع می‌توانند در مجلس تهیه کنند، ادامه داد: اراده مجلس برای تطبیق مصوبات خود با قوانین بالادستی نیز قابل توجه است و نمایندگان با رای ندادن و عدم تصویب تقید خود به قوانین بالادستی را نشان می‌دهند.

وی افزود: اگر قانونی به شورای نگهبان ارسال شود ولی این شورا ایرادی بر آن مصوبه مجلس وارد کند، مجلس شورای اسلامی می‌تواند نظر شورای نگهبان را تامین کند یا بر مصوبه خود اصرار بورزد تا در آن موضوع، مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم گیری کند، برای بررسی لوایح و طرح‌ها بن‌بستی نداریم.

کوهکن اظهار داشت: مجامع بین المللی که کنوانسیون‌ها را تهیه می‌کنند، می دانند از نظر شکلی باید به قوانین آمره ما احترام بگذارند و پیوستن به این کنوانسیون‌ها باید با قواعد آمره داخلی تطبیق داشته باشد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای نگهبان اگر ایراد بگیرد، مجلس باید نظر این شورا را تامین کند ولی اگر بر مصوبه‌ای اصرار کند که مجمع نظر مخالفش را به شورای نگهبان گفته، درست است که از نظر شکلی اختلاف به مجمع می‌رود ولی بنا بر نظر رئیس مجمع، طبیعتا قابل پیش‌بینی است که نظر مجمع مخالف با مجلس خواهد بود، گفت: نهایتا رد یک مطالبه دولت در قالب لایحه در مجمع رخ داده و می‌توان گفت که کار به انتهای خط رسیده است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر