کد خبر: 47477
A
دیده بان ایران نحوه برنامه سازی صدا و سیما و شبکه سوم سیما در دفاع از مجریان مرتبط با ثامن الحجج را بررسی می کند؛

غیر حرفه ایی، یکطرفه و طلبکارانه / صدا و سیمای که "ملی" نیست؛ اسپانسری است!

اما رویکرد یکطرفه رسانه ملی تنها یک موضوع خاص و مرتبط با اسپانسر نیست. برنامه های صدا و سیما هر سال از روند حرفه ایی برنامه سازی دور و دورتر می شوند. اعتبار خود را تا جایگاه انتشار اخبار کذب و حتی ایجاد تریبون های یک طرفه پایین آورده و مخاطب را از خود فراری می دهند. حضور روز گذشته احسان علیخانی در برنامه حالا خورشید از آن دست اتفاقات و مثال های برنامه سازی بود. مسئله ای که آنقدر برای تلویزیون مهم بود که سریعا تایم خاصی از یک برنامه روزانه را به آن اختصاص دادند. حضوری یک طرفه و غیر حرفه ایی؛ آیا برنامه سازان شبکه سوم سیما نباید از مدیر مسئول روزنامه شرق دعوت می کردند تا در برنامه حضور داشته باشد؟

غیر حرفه ایی، یکطرفه و طلبکارانه  / صدا و سیمای که "ملی"  نیست؛ اسپانسری است!
دیده بان ایران : یک طرفه بودن، داشتن گرایش سیاسی، غیر حرفه ایی بودن، سفارشی سازی و در نهایت خدمت تام و تمام اسپانسر ها قرار گرفتن ویژگی تمام قد تولید برنامه صدا و سیمای ملی است. صدا و سیمایی که هر شبکه آن تریبون یک مجری، شومن و بازیگر است. در آن اقوام مختلف ایران و گرایش های فکری و سیاسی جامعه سهم خاصی ندارند. شبکه سه در اختیار احسان علیخانی، رضا رشید پور است بر اساس همین تقسیم بندی شبکه نسیم برای رامبد جوان و مهران مدیری رپرتاژ می دهد از همدیگر دعوت می کنند به یکدیگر تریبون می دهند و.... 

 

بسیاری از فعالان رسانه ای بر این باور هستند. "این یک واقعیت است که صدا و سیما امروز ملی نیست بلکه اسپانسری است!" مجید قناد یکی از برنامه سازان حوزه کودک و نوجوان به خبرنگار  #دیده_بان_ایران  می گوید: " امروز حرف اول و آخر را در صدا و سیما پول میزند اگر توانستی اسپانسر پیدا کنید می توانید برنامه داشته باشید در غیر این صورت حق استفاده از آنتن را ندارید و باید در خانه بنشینید" 

 

ویژگی های امروز برنامه سازی صدا و سیما اسپانسر محور بودن است اما اگر از همین زاویه هم به قضیه ثامن الحجج نگاه نکنیم می توانیم به رویکردهای این رسانه در خصوص برنامه سازی  را نقد کنیم: 

در ماجرای دو مجری مشهور صداوسیما و رابطه‌شان با مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج، بیشتر از آنکه رسانه‌ها دنبال کشف این موضوع باشند که «م. م» آیا مهران مدیری است یا «ا. ع» احسان علیخانی مجری برنامه ماه عسل است یا نه، باید دنبال این موضوع باشند که چرا باید یک حامی مالی بتواند تا این حد به مجری‌های تلویزیونی که جزو سرمایه‌های انسانی صداوسیما و برند‌های تلویزیونی هستند، نزدیک شود که در یک فرایند مالی چند میلیاردی نام مجری‌های صداوسیما نیز دیده شود، حتی در روز‌های اخیر برخی این شبهه را ایجاد کرده‌اند که وقتی مجری‌های صداوسیما در مسئله مالی ثامن‌الحجج پایشان گیر است، پس حتماً خود سازمان نیز دخالتی در این ماجرا داشته! مسئله‌ای که شاید جز شایعه‌ای پیش پا افتاده هم نباشد، اما صداوسیما در این سال‌ها آنقدر به اسپانسر‌ها پر و بال داده که اینگونه شایعات مجال بروز پیدا می‌کنند.

میرباقری معاون سیما چندی پیش گفته بود، چون منابع مالی نداریم حتی هزینه ساخت سریال‌های تلویزیونی را اسپانسر‌ها می‌دهند! این یعنی رنگ و بوی تبلیغات اسپانسری تا مغز استخوان رسانه ملی نفوذ کرده‌اند. فاطمه ذوالقدر نماینده تهران چندی پیش گفته بود" صدا و سیما هر روز یک درخواست جدید بودجه به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه می دهد، روزی نیست که صدا و سیما از مجلس تقاضای بودجه نکند 

 

اما رویکرد یکطرفه رسانه ملی تنها یک موضوع خاص و مرتبط با اسپانسر نیست. برنامه های صدا و سیما هر سال از روند حرفه ایی برنامه سازی دور و دورتر می شوند. اعتبار خود را تا جایگاه انتشار اخبار کذب و حتی ایجاد تریبون های یک طرفه پایین آورده و مخاطب را از خود فراری می دهند.   حضور روز گذشته احسان علیخانی در برنامه حالا خورشید از آن دست اتفاقات و مثال های برنامه سازی بود. مسئله ای که آنقدر برای تلویزیون مهم بود که سریعا تایم خاصی از یک برنامه روزانه را به آن اختصاص دادند. حضوری یک طرفه و غیر حرفه ایی؛ آیا برنامه سازان شبکه سوم سیما نباید از مدیر مسئول روزنامه شرق دعوت می کردند تا در برنامه حضور داشته باشد؟ 

 

هر چند که  در حال حاضر با کمک کمیسیون فرهنگی مجلس دهم قرار است "صدا و سیمای ضعیف" بر تمام فضای صوت و تصویر سایه بیفکند. آیا کسی نمایندگان مجلس نمی پرسد آیا  رویکرد صدا و سیما در برنامه سازی موفق بوده است؟! اگر نیست چرا اعطای مجوز برنامه سازی در فضای وب و صوت و تصویر را  به کسانی می دهید که غیر حرفه ای ترین برنامه ها را می سازند؟!

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر