کد خبر: 47735
A

۴چالش اصلی بانک مرکزی

محمدصادق الحسینی، کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اقتصاد در حال متورم شدن است، نرخ ارز جهش یافته و نرخ سود در آستانه انفجار است، گفت: مجموعه این عوامل در کنار هم نشان می‌دهد که عملکرد آقای سیف در بانک مرکزی نامطلوب بوده و بانک مرکزی در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.

۴چالش اصلی بانک مرکزی
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ سید محمدصادق الحسینی در گفت‌وگویی درباره وضعیت فعلی اقتصاد کشور و چالش‌های اساسی که نظام بانکی پیش رو دارد، تصریح کرد: اقتصاد کشور که بانک مرکزی از ارکان اصلی مدیریت آن به شمار می رود با شرایط خاصی روبه‌رو است و جدا از تحریم حجم بالای نقدینگی و مهم‌تر از حجم، ترکیب آن را می‌توان از مهم‌ترین ‌چالش‌های اقتصاد دانست.

 

او در ادامه با اشاره به اینکه 91 درصد از نقدینگی شبه پول و 9 درصد آن پول است، اضافه کرد: این ترکیب باعث می‌شود که سال آینده، شاهد نرخ تورم بالا باشیم.

 

این کارشناس اقتصادی مشکل دیگر را بالا بودن نرخ بهره در اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: نرخ سود در اقتصاد ایران رو به افزایش است و برای کنترل حجم شبه پول این اولین شاخصی است که نشان می‌دهد وضعیت چقدر بد است.

 

الحسینی به بخش ارزی به عنوان مشکل دیگر اشاره و خاطرنشان کرد: نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از 9 هزار تومان رسیده است و اینکه این افزایش قیمت را پیش از اعمال تحریم‌ها توسط ترامپ شاهد بودیم به معنای آن است که سیاست‌های نادرست باعث آشفتگی شده و می تواند به بحران بزرگتری تبدیل شود.

 

این اقتصاددان با اشاره به اینکه میزان زیان انباشته شبکه بانکی به بیش از 400هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: حجم بالای معوقات بانکی به تولید ناخالص داخلی بی‌سابقه است و در کنار این‌ها افزایش شدید بدهی نظام بانکی به بانک مرکزی نشان می‌دهد سیستم بانکی در شرایط شکننده و غیر متوازن به سر می‌برد.

 

الحسینی با اشاره به اینکه در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بریم و رییس کل جدید باید طی مدت یک هفته تیم جدید را معرفی کند و تصمیمات لازم را سریع‌تر اتخاذ نماید، گفت: ضروری است برنامه دقیقی تدوین شود به گونه‌ای که مشخص باشد چه اقداماتی در چه زمانی  باید انجام شود تا بتوانیم از وضعیت فعلی با کمترین هزینه خارج شویم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر