کد خبر: 47813
A

نتیجه شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه چه می‌شود؟

عضو هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در دوره دهم مجلس پیشینه و آینده شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری را تشریح کرد.

نتیجه شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه چه می‌شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین میرمحمدصادقی در خصوص شکایت ایران از آمریکا دیوان بین المللی دادگستری، اظهار داشت: در ارتباط با دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) اصل کلی این است که تا دولتی راضی نباشد، نمی‌توان علیه آن کشور شکایت کرد که این رضایت، از 3 راه قابل احراز است.

عضو هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بیان کرد: راه اول آن است که بطور کلی برخی از دولت‌ها صلاحیت دیوان را پذیرفته‌اند؛ یعنی گفته‌اند هر زمانی هر دولتی علیه ما شکایت داشت، ما قبول داریم که آن شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری بررسی شود که چند ده کشور این گونه هستند و آمریکا جز این کشورها نیست.

وی افزود: راه دوم پذیرش موردی است؛ یعنی ممکن است 2 دولت با یکدیگر اختلاف داشته باشند ولی به صورت موردی بپذیرند که موضوع در دیوان بین‌المللی دادگستری بررسی شود.

میرمحمدصادقی ادامه داد: مثلا چند بار اماراتی‌ها به ایران پیشنهاد دادند که در ارتباط با 3 جزیره، در دیوان موضوع بررسی شود که به حق ایران این پیشنهاد را رد کرده و گفته این جزایر جزء سرزمین ما هستند و هیچ ابهامی وجود ندارد که بخواهیم موضوع را در دیوان بین المللی دادگستری بررسی کنیم.

سخنگوی سابق قوه قضائیه گفت: راه  سوم، این است که 2 دولت جز معاهده یا کنوانسیونی باشند که در آن معاهده صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری برای حل و فصل اختلافات ناشی از معاهده پیش بینی شده است، شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری در دسته قرار می‌گیرد.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه ایران و آمریکا در سال 1334معاهده مودت (Treaty of Amity) را منعقد ساخته‌اند که درآنجا مسائل زیادی پیش بینی شده، از جمله اینکه 2 دولت باید نسبت به اتباع همدیگر موازین قانونی را رعایت کنند و برخوردشان با اتباع کشور مقابل، بدتر از برخودشان با اتباع سایر کشورها نباشد.

عضو هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در دوره دهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حتی در این معاهده تحریم‌ها نیز ممنوع شده است، بیان کرد: معاهده مودت مرجع صالح برای حل و فصل اختلافات را دیوان بین المللی دادگستری معرفی کرده و بنابراینکه 2 دولت عضو این معاهده هستند و هیچ یک از 2 دولت با توجه به اینکه می توانسته‌اند، ولی معاهده را یک طرفه لغو نکرده‌اند، بر این اساس ایران شکایتی را در این چهارچوب از آمریکا مطرح کرده است.

وی افزود: از سال ها پیش نظر من این بود که در تحریم‌های یک جانبه آمریکا باید بر مبنای معاهده مودت شکایتی را در دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه مطرح کنیم، خوشبختانه این اتفاق رخ داده که اتفاق خوبی است.

میرمحمدصضادقی ادامه داد: در حال حاضر دیوان بین‌المللی دادگستری دستور موقتی را صادر کرده که البته اثری ندارد ولی نشان دهنده جهت گیری کلی دیوان است که احتمالا در رای نهایی نیز دولت آمریکا محکوم شود، اگر چه ممکن است آن رای اجرا نشود که البته عدم اجرای حکم دیوان از سوی آمریکا، بحث دیگری است.

عضو هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین در دوره دهم مجلس شورای اسلامی گفت: اما اگر آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری محکوم شود، یک پیروزی قضائی بین‌المللی است به دست آمده و آمریکا به نقض آن معاهده محکوم می‌شود./خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر