کد خبر: 47829
A

زیباکلام: اگر به جای نوبخت و کرباسیان، کینز و ریکاردو و آدام اسمیت هم بیایند چیزی عوض نمی شود

به گونه ای مطرح می کنند که اگر «نوبخت» و «کرباسیان» یا «شریعتمداری» عوض شوند ما می افتیم توی سرازیری و همه مشکلات برطرف می شود، در حالی که ابعاد بحران و ناکارآمدی اقتصادی انقدر عمیق و گسترده است.

زیباکلام: اگر به جای نوبخت و کرباسیان، کینز و ریکاردو و آدام اسمیت هم بیایند چیزی عوض نمی شود

صادق زیباکلام ، نسبت دادن مشکلات اقتصادی کشور به دو یا سه عضو کابینه را ' آدرس غلط دادن' خواند و گفت: اگر به جای نوبخت و کرباسیان، کینز و ریکاردو و آدام اسمیت هم بیایند چیزی عوض نمی شود.

به گزارش دیده بان ایران؛ صادق زیباکلام، تحلیلگر و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران روز شنبه درخصوص ترمیم کابینه گفت: ترمیم کابینه دو وجه دارد یک وجه این است که برخی از وزرا می توانند افراد شایسته تر و لایق تری باشند، اما نکته اساسی این است که اصولگرایان به خصوص تندروها و مخالفان دولت به گونه ای دارند مساله ترمیم کابینه را مطرح می کنند که گویی که همه مشکلات و بحران عظیمی که کشور با آن مواجه است به واسطه این 2 یا سه نفر در کابینه روحانی است.

وی بیان کرد: به گونه ای مطرح می کنند که اگر «نوبخت» و «کرباسیان» یا «شریعتمداری» عوض شوند ما می افتیم توی سرازیری و همه مشکلات برطرف می شود، در حالی که ابعاد بحران و ناکارآمدی اقتصادی انقدر عمیق و گسترده است.

زیباکلام افزود: اگر تمامی وزرای روحانی هم تغییر کند و اگر به جای نوبخت و کرباسیان، اقتصادانان بزرگی چون «کینز» و «ریکاردو» و «آدام اسمیت» مسئول تیم اقتصادی دولت شوند، چیزی عوض نمی شود. اینکه افراد را مسئول مشکلات اقتصادی تلقی معرفی کنیم در واقع آدرس اشتباه داده‌ایم و هرکس دیگری هم جای این افراد بیاید چیزی عوض نمی شود.

وی درباره انتقاد اصلاح طلبان از دولت هم گفت: در قبال اعتماد اجتماعی که مردم به اصلاح طلبان کردند، باید مسئولانه و متعهدانه برخورد کنیم و در عین حالی که تیزترین انتقادات را به وی وارد می کنیم، باید مشکلات روحانی را قبول کنیم و از دولت روحانی همچون مردمک چشممان مراقبت کنیم. این شیوه مسئولانه و متعهدانه ای است در قبال انتخابی که کردیم.

وی افزود: در حالی که روحانی خیلی از انتظارات را نتوانسته برآورده کند اصلاح طلبان نمی‌توانند جا خالی کنند. اصلاح طلبان نسبت به رای دهندگان و بدنه اجتماعی خود تعهد اخلاقی و اجتماعی دارند و تمام مسئولیت عملکرد روحانی برعهده اصلاح طلبان است. بخش عمده ای از 24 میلیون رای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری مدیون اصلاح طلبان است. ما بودیم که به مردم گفتیم بیایند به روحانی رای بدهند، الان نمی‌توانیم به مردم بگوییم که به ما مربوط نیست و انگشت خود را به سمت روحانی نشانه بگیریم و بگوییم از خودش بپرسید.

زیباکلام ادامه داد: از بیست‌و‌نهم اردیبهشت ماه 96 تاکنون هیچ کس به اندازه من تلخ ترین، تندترین و گزنده ترین انتقادات را به روحانی وارد نکرده است. این درحالی است که به شدت از انتخاب روحانی دفاع کردم و همواره به دانشجویان گفته‌ام که کار ما در بیست و نهم اردیبهشت درست بوده است. با تمام انتقاداتی که دارم، اگر زمان به عقب برگردد همچنان با تمام وجود برای روحانی فعالیت انتخاباتی می کنم تا وی انتخاب شود.

زیباکلام در مورد تلاش دولت برای شفافیت و مبارزه با فساد، گفت: بخشی از بی اعتمادی عمومی به مفاسد باز می گردد و بخش دیگر به مسائل سیاسی، اجتماعی و سیاست خارجی مربوط است. دولت روحانی باید نخست کار شفاف سازی را از خودش شروع کند و سپس بگوید در 12 سال مسئولیت «قالیباف» در شهرداری تهران چه گذشت یا روشن کند در حوزه های دیگر اقتصادی چه می گذرد.

وی اظهار کرد: روحانی باید به مردم نشان دهد که مفاسد اقتصادی آن بخشی نیست که به قوه مجریه مربوط می شود. مفاسد اقتصادی همچون موریانه و سرطان کل پیکر نظام را می گیرد. شاید روحانی با بیان حقایق و واقعیت ها بتواند آب رفته را به جوی را بازگرداند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر