کد خبر: 47892
A

ظریف: نیاز نداریم پل شکاف میان آمریکا و اروپا باشیم

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی از جایگاه ویژه‌ای برای بخش خصوصی برخوردار است و بنده و معاونانم وظیفه خود می‌دانیم که در خدمت این بخش باشیم. وظیفه ما توسعه اقتصاد نیست بلکه تسهیل‌کننده امور هستیم.

ظریف:  نیاز نداریم پل شکاف میان آمریکا و اروپا باشیم

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد جواد ظریف در همایش سفرا و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، اظهار داشت: برای سومین در چند هفته اخیر میهمان بخش خصوصی هستم و این نشان از این دارد که دستگاه دیپلماسی از جایگاه ویژه‌ای برای بخش خصوصی برخوردار است و بنده و معاونانم وظیفه خود می‌دانیم که در خدمت این بخش باشیم. وظیفه ما توسعه اقتصاد نیست بلکه تسهیل‌کننده امور هستیم و تلاش کردیم در معاونت‌ها این موضوع را در پیش بگیریم.

وی افزود: ابتکار جالبی که امروز معاونت اقتصادی وزارت خارجه و اتاق بازرگانی در پیش گرفته‌اند که باید این را به فال نیک بگیریم، نشان‌دهنده درک مشترک بین دو گروه است که امیدوارم ادامه داشته باشد و به نتایج خوبی برسد.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: شما به اطلاعاتی که نمایندگی‌ها از فضای اقتصادی کشور و محیط دارند و کمک‌هایی که نمایندگان ما می‌توانند برای تسهیل کار شما بکنند، نیاز دارید؛ ما هم به شما نیاز داریم؛ چون شما باید اعلام کنید چه چیزی نیاز دارید و چه کارهایی امکان‌پذیر است و بگویید در چه حوزه‌هایی توانمندی رقابت داریم و مزیت نسبی داریم و در چه حوزه‌ای بهتر می‌توانیم حضور داشته باشیم.

ظریف ادامه داد: ما نیازمند این هستیم که با علاقه و مشارکت شما کار را دنبال کنیم. به نظر من و همکاران ما در دولت جمهوری اسلامی و وزارت خارجه مسیر برای ارتقا و توسعه اقتصاد کشور و بخش خصوصی گرچه دشوار است ولی فرصت‌های زیادی را ایجاد کرده است.

وی افزود: امروز در دنیا علی رغم توان آمریکا، این کشور خود را در انزوا حس می‌کند. حس می‌کند برای اینکه سیاست‌هایش را پیش ببرد، نیازمند استفاده از فشار آشکار سیاسی است. در گذشته وقتی تحریمی را علیه ایران تصویب می‌کردند نه تنها با مقاومت دیگران مواجه نمی‌شد، بلکه سایرین هم تحریم خود را اعمال می‌کردند و ورای  اینها تحریم شورای امنیت بود که تحریم آمریکا را تکمیل می‌کرد و چتر مقبولیت جهانی به آمریکا می‌داد. چون آمریکایی‌ها می‌توانستند بگویند تحریم‌هایی که اعمال می‌کنیم در پرتو تحریم‌های سازمان ملل و شورای امنیت مقبولیت پیدا می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان عنوان کرد: امروز آمریکا نه تنها این امکان را ندارد، بلکه بنگاه‌های اقتصادی را مجبور می‌کنند، علی رغم شورای امنیت عمل کنند. اگر به قطعنامه ۲۲۳۱ دقت کرده باشید از همه کشورها و سازمان‌های بین‌المللی  می‌خواهد که اقدامی نکنند که مانع اجرای این قطعنامه باشد؛  یعنی نه تنها وقتی به یک بخش خصوصی یا بانک مرکزی یا بانک یا دولت خارجی مراجعه می‌کنند نمی‌تواند بگوید شما بر اساس مقررات بین المللی موظف هستید تحریم کنید بلکه باید آنها را مجبور کند علی رغم تعهدات بین‌المللی شان عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در گذشته مدعی نمایندگی جهان بود، خاطرنشان کرد: امروز مشکلی که برای اروپا و در داخل آمریکا پیش آمده این است که آمریکا نظم لیبرالی‌اش در برابر نظم لیبرال اقتصاد جهان است و این است که یک رقابت و مقابله‌ای در حال شکل‌گیری است. البته نباید انتظار داشته باشیم این مقابله فورا مشخص شود چون حضور بنگاه‌های مختلف در بازار آمریکا مانعی ایجاد کرده که اجازه داده این کشور قلدری غیرقانونی خود را پیش ببرد اما دنیا در برابر یک انتخاب قرار دارد.

ظریف گفت: برای ما این انتخاب ۴۰ سال است روشن است که باید بین حیثیت و دنباله‌روی از آمریکا انتخاب کنیم امروز اروپا باید تصمیم بگیرد آیا قرار است منافع اروپا را دنبال کنند یا منافع آمریکا و شخص آقای ترامپ را علیه خواست خودش دنبال کند. البته من معتقد نیستم که فکر کنم می‌توانیم بین آمریکا و اروپا درگیری ایجاد کنیم معتقدم شکافی وجود دارد و ما می‌توانیم در این حوزه فعالیت کنیم و نیاز نداریم پل این شکاف باشیم. در سال ۸۴ و ۸۵ ما به عنوان پل حل اختلاف آمریکا و اروپا عمل کردیم و درایت حکم می‌کند اینگونه نباشیم و اروپا هم به این نتیجه رسیده است.

وی تاکید کرد: شما می‌توانید از آفریقا و آمریکای لاتین و آسیا این احساس را داشته باشید که طرف مقابل می‌فهمد روند آمریکا خطرناک است و میزان مقاومت آنها در برابر این روند بستگی به پیدا کردن راه استفاده از آن دارد. نباید دنیا را مجبور کنیم بین ما و فشار اقتصادی یکی را انتخاب کند. باید از راه‌هایی که فراهم شده استفاده کنیم و چه بسا این فرصت ویژه‌ای باشد.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه امکان کار با شرکت‌های کوچک و متوسط فرصت است و می‌تواند به پویایی و رشد و نمو بخش خصوصی خودمان کمک کند، گفت: طرف اصلی آنها باید بخش خصوصی باشد. این‌ها درست شناسایی شوند، درخواست من هم این است که در این حوزه تمرکز کنند که چطور می‌شود از امکانات این شرکت‌ها که موتور توسعه اروپا هستند استفاده کرد. به نظر من این فرصت خوب است که همکاران من موظف هستند در نمایندگی‌ها برای صادرات محصولات غیرنفتی حداکثر تلاش خود را بکنند این وظیفه آنها است.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه ما این است که کمک کنیم شما صادرات بیشتر داشته باشید و محصولات مورد نیازتان را برای تولید از کشورهای هدف وارد کنید و باید ابتکار و نوآوری داشته باشیم، گفت: از ظرفیت‌ها استفاده کنیم بعضا ظرفیت‌های جدیدی ایجاد می‌شود و مشتریان جدیدی برای ما پیدا می‌شود که در گذشته زمینه‌ای نداشت. هم ما و هم شما باید ابتکار داشته باشیم.

ظریف یادآور شد: کار با رفقای سنتی حتما راحت‌تر است. اما در حوزه جدید می‌توان شرکای بهتری پیدا کرد. باید ببینیم شما چطور می‌توانید از امکانات کنسول‌گری‌های ما برای پیدا کردن این شرکا استفاده کنید. زمینه برای رشد صادرات غیرنفتی زیاد است نیاز ندارد با آن مخمصه‌هایی که همیشه داشتیم روبرو باشیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها معتاد تحریم هستند در هر نقطه‌ای از تاریخ بیشترین تعداد تحریم‌ها را آمریکا داشته اینطور نیست که فقط علیه ما باشد، لذا در دوران اوباما هم این اعتیاد مانع می‌شد که تعهدات خود را اجرا کنند. در نتیجه در سال‌های گذشته هم با شرایط باز بانکی مواجه نبودیم البته باید شرایط دو سال گذشته را با امروز مقایسه کرد و ما به لطف خدا امروز را از دیروز بهتر می‌بینیم چون دنیا در کنار ماست برخی‌ها کفر نعمت کردند و دقت نکردند که شکر نعمت، نعمت را افزون می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: امروز تمام گروه‌های کشور منسجم شده‌اند که در این برهه خطیر بتوانیم از این شرایط عبور کنیم و نیاز به همکاری بخش حقوقی هم داریم. می‌توانیم از این فرصت استفاده کرده و آن را برای افزایش تولید و صادرات غیر نفتی تبدیل به فرصت کنیم. یقین دارم این امکان فراهم است و می‌توانیم در ماه‌های آینده به آمریکا نشان دهیم که باید این اعتیادشان را ترک کنند.

ظریف عنوان کرد: باور دارم دنیا به این نتیجه رسیده که آمریکا باید این اعتیاد را ترک کند. ما می‌توانیم به عنوان کشوری که توانستیم در شرایط جدید رشد جدی داشته باشیم و علی رغم فشار آمریکا امنیت داریم، شناخته شویم. کشورهای اطراف ما امنیت و مشروعیت و حیات‌شان را به بیرون وابسته هستند دلمان نمی‌خواهد مسلمان اینگونه تحقیر شوند. این‌ها چهل سال است ما را تحریم کردند و سعی کردند دنیا را تحریک کنند اما هر روز به لطف خدا و به همت مردم ما پیشرفت بیشتری کردیم و سربلندتر شدیم سختی‌ها را تحمل کردیم.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: این سربلندی آسان با دست نیامده است. این سربلندی نیاز به همبستگی و تلاش مضاعف دارد. باید بپذیریم که از این مرحله عبور می‌کنیم و نشان می‌دهیم مردم ایران و ایران بسیار بزرگ‌تر از کسانی هستند که تحریم‌شان کردند ما ماندیم و آنها را رفتند و ما می‌مانیم و همه خواهند رفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر