کد خبر: 47939
A

متهم ردیف اول آشفتگی بازار ارز این بار کیست؟

به هم ریختگی بازار ارز دیروز وارد فاز تازه ای شد ، وقتی دلار مرزهای 10 هزار تومان را در عین ممنوعیت خرید و فروش در بازار آزاد پشت سر گذاشت تا سکه روی چهار میلیون و پانصد هزار تومانی شدن را ببیند ، داستان دنباله دار بحران ارزی وارد فاز تازه ای شد.

متهم ردیف اول آشفتگی بازار ارز این بار کیست؟

 به گزارش دیده بان ایران؛ در حالی که نرخ دلار رسمی در محدوده 4 هزار و 400 تومان قرار دارد، نرخ دلار آزاد از 10 هزار تومان عبور کرده است و این امر علامت سئوال بزرگی را بالای سر اقتصاد ایران قرار داده است ؛ علامت روبروی این واژه خودنمایی می کند . چرا؟

 بانک مرکزی در اطلاعیه ای که در ساعات پایانی شب گذشته منتشر کرد این گونه پاسخ داد که شیطنت عامل مهم این اتفاق است .

 فعالان بازار نیز به نوعی دیگر این موضوع را مورد تاکید قرار دادند، می گفتند حجم خرید و فروش و مراجعه افزایش یافته است هر چند بر روی از کاغذی بودن خرید و فروش سکه خبر داده ومی گفتند سکه به صورت فیزیکی معامله نشده است و هنوز کسی سکه 4 میلیون و 500 هزار تومانی را لمس نکرده است .

 مهدی تقوی ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این مورد می گیود: متهم ردیف اول این بار اتفاقا کسانی هستند که قرار است در پروژه شفافیت اقتصادی ایران شناسایی شوند . کسانی که سالیان طولانی است با پنهان ماندن اسم هایشان ، هر چه خواسته اند، انجام داده اند و از هیچ تلاشی برای بهره گیری از موقعیت های پیش آمده برای ضربه زدن به اقتصاد ملی به نفع خودشان دریغ نکرده اند.

 او گفت: کاسبان تحریم تنها از در بالا بردن هزینه های واردات و صادرات و انتقال پول در نمی آیند. آنها اتفاقا با موج سواری بر بازارها تلاش می کنند سود حداکثری را در این حوزه از آن خود کنند .

بازار ارز تهران

 یکی از صرافان نیز که تمایلی نداشت نامش به صورت کامل ذکر شود، در پاسخ به این سئوال گفت: از دیروز تقاضای خرید افزایش یافته، صرافان قانونی ارزی برای خرید و فروش ندارند و گوی و میدان در اختیار " کیفی هاست" آنها دلار دارند و به هر قیمتی بخواهند می فروشند . عده ای هم ناگهان وارد بازار می شوند و با خرید حجم کمی دلار، قیمت را تعیین می کنند ، باور کنید این بار این حاشیه نشینان فردوسی هستند که تعیین قیمت را در دست گرفته اند نه صرافان .

وی تاکید کرد: اسکناس ارزی کم است، طبیعی است وقتی اسکناس ارزی کم است، دارندگان ان از قدرت مصنوعی و بالایی برخوردار شده اند تا جولان دهند و قیمت تعیین کنند .

بانک مرکزی اما در اطلاعیه خود تاکید کرده است: "بانک مرکزی ج.ا.ایران حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود، تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است، به دقت زیر نظر داشته و ضمن اعتقاد به این که این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، برنامه‌های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود، در دست تهیه دارد که ظرف روزهای آینده عملیاتی نموده و اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص به عمل خواهد آورد."

باید دید امروز بازار ارز حرکت به کدامین سو را در دستور کار قرار می دهد ، تداوم روند صعودی یا بازگشت به وضعیت دو روز قبل . هر چه هست خبرها حکایت از ماندگاری بحران دارد، تنها کیفیت بحران اینجا مساله است./خبرانلاین

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر