کد خبر: 47988
A

یک دلال ارز: مردم هول کرده‌اند؛ هر چه نرخ پرت بدهیم، باز هم می‌خرند

امروز، روز امنیتی بازار غیررسمی ارز بود. فعالان بازار می‌گویند آن قدر نرخ ۱۰ هزار تومانی دلار اثر روانی بر مخاطبان بازار به ویژه خانه‌دارها گذاشته که هیجان و تقاضا برای خرید را چند برابر کرده و بازار اکنون جولانگاه خانه‌دارها شده است و کمتر می‌توان تقاضای واقعی در آن پیدا کرد.

یک دلال ارز: مردم هول کرده‌اند؛ هر چه نرخ پرت بدهیم، باز هم می‌خرند

به گزارش دیده بان ایران؛ ایسنا نوشت: بار دیگر ماجرای همیشگی بازار ارز تکرار شد. دلار گران شده و وقتی هیجان به اوج می‌رسد، بازار شاهد حضور نیروهای امنیتی می‌شود، چند دلال دستگیر می‌شوند، کمی ریزش قیمت رخ می‌دهد و بار دیگر همه چیز به جای اول باز می‌گردد. سرکشی به بازار ارز و عبور از میدان فردوسی تا چهار راه استانبول در روزی که گفته می‌شد بازار امنیتی و پر از نیروهای پلیس است، از این حکایت داشت که در هنگام ظهر در حد سه تا چهار مامور حضور داشتند؛ هر چند که حاضران در بازار ارز می‌گفتند از صبح نیروهای پلیس آمدند و چند دلال را دستگیر کرده و بردند و اکنون خبر خاصی نیست و جریان بازار ادامه دارد. این در حالی است که امروز صبح در سبزه میدان (بازار بزرگ طلا) نیز علیرغم عادی بودن شرایط بازار و کسبه، نیروهای پلیس در آن‌جا حاضر بوده و جو امنیتی در آن منطقه ایجاد شده بود.

اما گفت و گو با دلالان و صرافان با بیان نکاتی درباره جریان بازار ارز همراه بود که جالب توجه است. آنها می‌گویند این روزها دیگر تقاضا برای خرید ارز بیش از گذشته کاذب و غیرمنطقی شده است؛ به طوری که خانه‌دارها عمده خرید را انجام داده و جالب اینجاست که به هر قیمتی هم راضی به خرید می‌شوند؛ به طوری که اگر قیمت امروز دلار ۱۱ هزار و ۲۰۰تومان است، ما به آنها بگوییم ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان باز هم تقاضای خرید می‌کنند؛ در حالی که پیش از این خانه‌دارها برای خرید ارز اینقدر هول نبوده‌ و در مقابل قیمت‌های غیرمنطقی ایستادگی می‌کردند.

جالب اینجاست که خانم‌های خانه‌دار و با سن بالا هم برای خرید به میادین خرید و فروش غیر رسمی ارز می‌آیند و درخواست خرید می‌کنند. حتی امروز که نیروهای پلیس در بازار حضور دارند، هیچ هراسی برای یافتن دلالان ارز نداشته و به هر طریقی که شده می‌خواهند ارز بخرند. به نظر می‌رسد اکنون میدان فردوسی و خیابان‌های اطراف آن جایی برای گردش ارزهای خانگی شده است؛ به طوری‌که عده‌ای در زمان گرانی دلار، آن را فروخته و بلافاصله عده‌ای دیگر می‌خرند. به گفته فعالان بازار غیررسمی ارز، مردم انگار بازار ارز را با بورس اشتباه گرفته و به دنبال نوسان‌گیری در آن هستند. باید گفت این روزها مردم عادی و خانه‌دار در خرید و فروش ارز حرفه‌ای شده و مانند دلالان زبده عمل می‌کنند، اما برخی هم واقعا ناآگاهند و بی منطق و با هر قیمتی خرید می‌کنند.

فعالان بازار معتقدند که یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضای دلار در چند روز گذشته، رشد قیمت آن بوده است؛ به ویژه از روز گذشته که قیمت دلار به ۱۰ هزار تومان رسید، به طور عجیبی تقاضا را افزایش داد. دلار ۱۰ هزار تومانی اثر روانی بدی بر بازار و مردم گذاشت؛ به‌طوری که ناخواسته مردم را وادار به خرید آن کره است. اکنون این انتظار در بین آن‌ها به وجود آمده که به زودی قیمت‌ دلار بیش از این افزایش داشته و رکورد خواهد زد؛ بنابراین ترجیح می‌دهند هر چقدر پول دارند حتی به اندازه یک حقوق ماهانه خود دلار بخرند.

اما در مورد اینکه حضور نیروهای امنیتی در بازار تا چه اندازه موجب ایجاد آرامش و تعدیل قیمت‌ها می‌شود، واکنش فعالان بازار متفاوت است. برخی از آنها با خنده می‌گویند نمی‌دانیم این سناریوی تکراری و بی نتیجه چه زمانی تمام خواهد شد؟ تا کی قرار است هر وقت قیمت‌ها بالا می‌رود، چند پلیس به بازار آمده و ساعتی در خیابان بمانند و در نهایت چند دلال عادی و خرد را دستگیر کرده و ببرند؟! آنگاه مسئولان مربوطه هم بیایند در رسانه‌ها پز دهند که دلالان و متهمان ارزی را دستگیر کرده‌ایم؛ در حالی که ما اینجا می‌دانیم تمام دلالان خرد بازار را هم یکجا جمع کنند، روی هم ۱۰ هزار دلار هم ندارند؛ پس چرا به آنها متهمان ارزی می‌گوییم؟ آیا تا به حال شده این متهمانی که از آنها نام می‌برند را معرفی یا حرف های آنها را منتشر کنند؟

فعالان بازار بر این تاکید دارند تا زمانی که مشکلات به طور ریشه‌ای حل نشود، هیچ اتفاقی در بازار ارز نخواهد افتاد و قیمت‌ها در نوسان است. دلالان خرد می‌گویند ما همان‌هایی هستیم که از سال‌ها پیش در بازار حضور داریم و اگر تخلف خاصی انجام داده‌ بودیم به طور حتم ما را شناسایی و گرفته بودند، اما مشخص است که جریان بازار ارز از جای دیگری آب می‌خورد و هسته آن را نباید در بین چند دلال ساده و صراف عادی جست و جو کرد. آنان در عین حال تاکید دارند تا وقتی که بازار شفاف نشده و این‌گونه معاملات زیرزمینی باشد، توقع سامان یافتن نباید داشت.

قابل تامل است که در همین فضای امنیتی که در بازار ایجاد شده، خرید و فروش ارز به طور کاملا عادی ادامه دارد و حتی دلالان در کنار نیروهای امنیتی به خرید و فروش مشغولند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر