کد خبر: 48050
A

بازار شایعات مذاکره ایران و آمریکا،چه تاثیری بر بازار نفت دارد؟

برخی بر این باورند رشد قیمت نفت موقتی است و به دلیل تلاش های امریکا برای سامان بخشی به بازار نفت و افزایش عرضه، شاهد کاهش قیمت آن خواهیم بود و برخی دیگر به تنش‌های ژیوپولتیک اخیر اشاره می‌کنند و معتقدند احتمال افزایش قیمت نفت وجود دارد.

بازار شایعات مذاکره ایران و آمریکا،چه تاثیری بر بازار نفت دارد؟

به گزارش دیده بان ایران به نقل از اویل پرایس، قیمت نفت در چند سال اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده است، ولی رکودشکنی فروش نفت با قیمت بیش از ۷۰ دلار در روز گذشته حکایت از شرایط تازه ای در بازار داشت. در این روز قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی از مرز ۷۰ دلار گذشت که بالاترین قیمت طی سه سال اخیر بود.
برخی بر این باورند این رشد قیمت موقتی است و به دلیل تلاش های امریکا برای سامان بخشی به بازار نفت و افزایش عرضه، ما شاهد کاهش قیمت آن خواهیم بود و برخی دیگر به تنش‌های ژیوپولتیک اخیر اشاره می‌کنند و معتقدند احتمال افزایش قیمت نفت وجود دارد.

سایت اویل پرایس در گزارش اخیر خود نوشت دلیل افزایش قیمت نفت طی دو هفته اخیر را می توان جنگ لفظی ایران و امریکا دانست. دو کشوری که هم از نظر تولید و صادرات نفت جایگاه ویژه ای در دنیا دارند و هم از تاثیرگذارترین کشورها در سطح بین المللی و منطقه ای هستند.

 

ایران یکی از قدرتمندترین کشورهای خاورمیانه است و  به شاهراه انتقال نفت دنیا دسترسی دارد. این کشور تهدید کرده است در صورت ممانعت امریکا از صادرات نفتش، تنگه هرمز را خواهد بست. تنگه‌ای که روزانه ۱۹.۵ میلیون بشکه نفت از آن عبور می‌کند و بسته شدن آن می تواند تنشهای نظامی، اقتصادی و  بحران های سیاسی و انسانی را در منطقه ایجاد کند.همین جنگ لفظی باعث شد تا قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد .در صورتیکه این تنشها به درگیری نظامی ختم شود می‌تواند زمینه برای رسیدن قیمت نفت تا مرز ۲۰۰ دلار هم فراهم شود، اگر اعمال تحریم ها مانع از صادرات نفت ایران شود قیمت از مرز ۱۰۰ دلار فراتر می رود.ولی  شواهد نشان می‌دهد هیچ کدام از این اتفاق ها نخواهد افتاد.
اخیرا دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا که در ماه می سال جاری از توافق هسته‌ای خارج شد و عامل اصلی تمامی تنش‌های اخیر بود، رسما اعلام کرد آماده مذاکره با ایران در زمینه مساله هسته‌ای و حصول توافقی جامع و قابل تایید در سطح بین المللی است. او در کنفرانس خبری که بعد از ملاقات با مقامات کشور ایتالیا برگزار کرده بود، این خبر را اعلام کرد و در ادامه گفت امریکا برای آغاز مذاکرات هیچ پیش شرطی ندارد. رییس جمهوری امریکا ادامه داد: درخواست مذاکره با مقامات ایران نه نشانه ضعف امریکا و نه نشانه قدرت این کشور است، تنها نشان می دهد امریکا مذاکره و دیپلماسی را راه حل مشکلات جهانی می داند. از طرف دیگر اخباری در مورد میانجی گری عمان برای مذاکره بین ایران و امریکا هم منتشر شده است که می تواند راه را برای حصول نتیجه مطلوب هموار کند.
انتشار این خبرها بعد از خط و نشان های اخیر ترامپ و وزیر امور خارجه اش، نشانه  تغییر موضع امریکا است. اگر ایران هم در مسیر مذاکره با امریکا همراه شود و این مذاکرات آغاز شود، تنش سیاسی موجود در بازار نفت از بین می رود و  ارزش نفت در بازار  کاهش پیدا می کند. در آن صورت متوسط قیمت نفت در سال جاری برابر با ۶۰ دلار خواهد بود و عرضه و تقاضا قیمت را در سال ۲۰۱۹ تعیین خواهد کرد.

ثبات  قیمت نفت در ماه های پیش رو در صورتی که مذاکرات آغاز شود و به نتیجه مطلوب برسد، نوید بخش رونق در فضای سیاسی و اقتصادی دنیا است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر