کد خبر: 48076
A
رییس کمیته امداد مطرح کرد:

صدور همزمان و موازی مجوز موسسه‌های خیریه از طریق ۳ نهاد

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، با انتقاد از سودجویی برخی ازطریق ایجاد موسسه‌های خیریه، گفت: سه مرجع موازی هم اقدام به صدورمجوز برای فعالیت این مراکز می‌کنند .


                         
صدور همزمان و موازی مجوز موسسه‌های خیریه از طریق ۳ نهاد

به گزارش دیده بان ایران؛ پرویز فتاح در واکنش به انتشار خبری مبنی بر اینکه 8هزار و دویست موسسه خیریه در کشور تحت پوشش بهزیستی هستند که عملکردشان از نظر مسئولان این سازمان قابل قبول نیست، گفت: کار موسسات خیریه می‌تواند مکمل ماموریت کمیته امداد و بهزیستی باشد، ضمن اینکه ما تمایلی نداریم که ساختار، عِده و عُده خود را توسعه دهیم و معتقدیم که خیریه‌ها می‌توانند بار بزرگی از رسیدگی به امور نیازمندان را به دوش بکشند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: هم‌اکنون سه مرجع اعم از وزارت کشور، سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی به طور همزمان و موازی هم برای ایجاد موسسه‌های خیریه به صدور مجوز می‌پردازند، ضمن اینکه دامنه صدور مجوزهای خیریه بسیار وسیع است و همین زمینه بروز تخلف را فراهم کرده است، کما اینکه تعدادی از آنها به نام خیریه به امور دیگر می‌پردازند.

وی یادآورشد: خیریه‌ها باید آورده داشته باشند و بتوانند کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کنند، همچنین اساسنامه، هیات امنا و دفتر حسابداری داشته باشند و بر روند فعالیتشان نظارت دقیقی صورت بگیرد که در شرایط کنونی این گونه عمل نمی‌شود.

فتاح تصریح کرد: البته اغلب مسئولان خیریه‌های کشور  افراد متدینی هستند که به صورت سنتی و با یک نگاه دینی این کار را دنبال کرده‌اند و کار خود را به درستی هم انجام می‌دهند، اما به نظر می‌رسد نظارت بر روند فعالیت این موسسه‌ها قطعا لازم بوده که در شرایط کنونی جای آن خالی است.

وی تاکید کرد: پرونده‌هایی که در محاکم قضایی تشکیل شده نشان می‌دهد که در روند فعالیت این موسسه‌های خیریه اشکالاتی وجود دارد، ضمن اینکه تعدادی از آنها آورده نداشته و از محل وجوه انفاقات جمع‌آوری شده از مردم اقدام به خرید یا اجاره دفتر کرده‌ و فامیل خود را به عنوان پرسنل در آنجا مشغول به فعالیت کرده‌اند، و این در حالی است که در هیچ کشوری خیریه‌ها با این گستردگی و بدون نظارت فعالیت نمی‌کنند یا به نام خیریه کار دیگری انجام نمی‌دهند، بنابراین توصیه می‌کنیم مجلس به این موضوع ورود پیدا کند تا مشخص شود که متولی نظارت بر این بخش چه کسی است.

فتاح افزود: هم‌اکنون جاهای مختلفی از بخش‌های نیمه دولتی، خصوصی یا حتی دولتی موسسه‌های خیریه‌ای را به نام ائمه اطهار(ع) یا الفاظی که احساسات مردم را تحریک کند، ایجاد کرده‌اند و حتی از طریق فضای مجازی اقدام به جمع‌آوری وجوهی به بهانه کمک به مستمندان می‌کنند و مردم هم از سرنوشت انفاقات  خود بی‌خبر می‌مانند که این امر به صلاح مملکت نیست.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ه) بیان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) نه مجوز فعالیت این موسسه‌ها را صادر می‌کند و نه می‌تواند بر روند فعالیتشان نظارت کرده یا حسابرسی کند و اگر چه در اساسنامه این کمیته که با ابلاغ رهبر معظم انقلاب دارای مشروعیت است به وضوح آمده که باید بر امور خیریهنظارت داشته باشیم، اما تحقق آن به ساز و کار قانونی نیاز دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر