کد خبر: 48229
A

برای حل مشکلات اقتصادی می‌توان از تجربه دولت مهندس موسوی استفاده کرد

وزیر کشاوزی دولت‌های شهید رجایی و میر حسین موسوی گفت: تیم اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نه تنها بینش کافی ندارند بلکه ناهماهنگ هم هستند ودر این شرایط مسائل اقتصادی قابل حل نیست.

برای حل مشکلات اقتصادی می‌توان از تجربه دولت مهندس موسوی استفاده کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ محمد سلامتی، وزیر کشاوزی در دولت‌های شهید رجایی و میرحسین موسوی معتقد است مهم‌ترین مشکلی که در کشور وجود دارد و راس مشکلات دیگر است، مسئله اقتصاد است.

او با بیان اینکه درست است که تحریم و مشکلات خارجی معضل اقتصاد را تشدید کرده‌، ادامه داد:‌ اما در مسائل سیاست خارجی دست ما خیلی باز نیست که با قدرت مانور آنها را سریعاً حل کنیم. البته ما باید به دنبال حل این مسائل برویم و با پیگیری آن‌ها را حل کنیم اما نمی‌توانیم اولویت حل کردن مسائل کشور را بر روی سیاست خارجی بگذاریم و بعد به مسائل داخلی برسیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: بنابراین اکنون دولت باید روی امکانات داخلی تمرکز پیدا و از امکانات داخلی برای حل مسائل اقتصادی استفاده کند. برای این منظور به تیم اقتصادی‌ای نیاز است که دید آن با این ضرورت انطباق داشته باشد؛ یعنی بتواند از امکانات داخلی، چه اقتصادی چه نیروی انسانی، برای حل مسائل اقتصادی بهره ببرد.

او در مورد تیم اقتصادی دولت در دو دوره اخیر، توضیح داد: تیم اقتصادی دولت‌های یازدهم و دوازدهم، نه تنها بینش کافی ندارند بلکه ناهماهنگ هم هستند و در این شرایط ، مسائل اقتصادی قابل حل نیست.

سلامتی افزود: مشکل اقتصاد ما چند مورد است؛ یکی اینکه واحدهای زیادی هستند که یا تعطیل شدند و یا از درصد کمی از امکانات و ظرفیت‌های آنها استفاده می‌شود. تعطیلی این واحدها معمولاً به دلیل واردات بی‌رویه و قاچاق کالاهایی است که در داخل می‌توانند تولید شوند. این در حالی است که ارزی را که می‌شود به رشد این واحدها اختصاص داد، در ارتباط با واردات بی‌رویه و قاچاق استفاده می‌شود.

او ادامه داد: مطلب بعدی این است که سیستم اداری ما بروکراسی دست و پاگیری دارد که این موضوع برای تولیدکنندگان مشکل‌زاست. بنابراین اگر ما بخواهیم افراد را به عرصه تولید ترغیب کنیم، باید بروکراسی را کاهش دهیم. اکنون سرمایه‌های زیادی سرگردان هستند که  وقتی بحران‌هایی مثل وضع فعلی به وجود می‌آید افراد به سراغ خرید ارز، زمین و سکه می‌روند.

وزیر سابق کشاوزی گفت: در زمینه صادرات باید وزارت امور خارجه هم کمک کند؛ یکی از مهم‌ترین کارکردهای وزارت خارجه در دنیا بازاریابی برای صادرات محصولات کشور مبداء است؛ یعنی سیاست را در خدمت اقتصاد قرار می‌دهند. مطلب دیگر این است که واحدهای تولیدی که دولت باید برای واحدهایی که اکنون نیمه فعال هستند و یا واحدهایی که می‌خواهند راه بیفتند تسهیلاتی قائل شود. جهت تسهیلات ما اکنون در راستای کمک به تولید نیست، بنابراین سیاست‌های مالی و بانک مرکزی باید این باشد که به سمت حمایت از تولید سوق داده شود.

محمد سلامتی در ادامه با بیان اینکه مسئله دیگر این است که وقتی در کشورها می‌خواهند صنایع تولیدی راه بیندازند، برای چند سال معافیت مالیاتی دارند،‌ گفت: اکنون وقت آن است که برای واحدهای تولیدی نیمه‌فعال و تازه‌کار تسهیلات مالیاتی قائل شویم و به این شکل به آن‌ها کمک شود.

او ادامه داد: این ملاحظات اگر بخواهد اعمال شود با توجه به ساختار بروکراتیک فشل ما با دستور ساده و بخشنامه امکان‌پذیر نیست. باید همانگونه که برای انتخابات‌ها ستادها برپا می‌شوند اکنون برای حل مسائل اقتصادی هم ستاد بحران تشکیل شود که هر واحد تولیدی‌ای که به مشکل برمی‌خورد، سریع به آن رسیدگی شود. در این صورت دیگر مسئله ارز و سکه اینگونه مطرح نمی‌شود و مسئله گرایش سرمایه‌های سرگردان به سمت کارهای بیهوده و یا خارج نمی‌رود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان توضیح داد: در زمان دولت مهندس موسوی ما با مشکلات فعلی روبرو بودیم اما وقتی از تولید داخلی حمایت شد این محصولات جای تولیدات خارجی را گرفت و اقتصادی رو غلتک افتاد؛ رشد سالانه در آن دوران با توجه به محدودیت‌های ارزی، رشد خوب و قابل قبولی بود. ما باید از تجربه دولت مهندس موسوی استفاده کنیم و براساس آن در این شرایط بحرانی حرکتی جدید را آغاز کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر