کد خبر: 48476
A

علی خرم: روحانی طوری صحبت کرد که انگار مردم نارضایتی اقتصادی ندارند

کارشناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه مذاکره به آمریکا به معنای این نیست که در همان لحظه توافق یا قراردادی امضاء شود بلکه بیشتر جو روانی دارد، گفت:آقای رییس جمهور تصور می کنند که با آدم منطقی روبرو هستند،آقای ترامپ انسان منطقی نیست و این موضوع را همه جهان می‌داند. می توان به مذاکره با تعیین شروط از سوی ایران تامل کرد.

علی خرم: روحانی طوری صحبت کرد که انگار مردم نارضایتی اقتصادی ندارند

به گزارش دیده بان ایران؛ سایت الف نوشت: روز گذشته کاخ سفید با انتشار تصویری از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حال امضای فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌های هسته‌ای ایران، بیانیه وی در خصوص بازگشت تحریم‌ها را منتشر کرد. در ابتدای این بیانیه به اتفاقات فردا اشاره‌شده و آمده که از روز ۷ اوت، تحریم‌های صنعت خودرو، طلا و ریال ایران اجرایی می‌شود و مابقی تحریم‌ها هم که نفت و بانک مرکزی ایران را هدف گرفته، از روز ۵ نوامبر (۱۴ آبان) اجرایی خواهد شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد این تحریم‌ها علیه کشورمان مربوط به فروش، عرضه، تأمین یا نقل‌وانتقال گرافیت، فلزات خام و نیمه ساخته مانند آلومینیوم و فولاد و صادرات یا نرم‌افزار برای یکپارچه‌سازی فرآیندهای صنعتی به ایران است؛ همچنین تحریم‌های مربوط به معاملات خرید یا فروش ریال ایران یا نگهداری حساب‌ها و وجوه عمده‌ای که در خارج از خاک ایران بر پایه ریال ایران نگهداری می‌شوند را اعمال می‌شود.

از سوی دیگر پس‌ازاین موضوع، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران شب گذشته گفتگوی تلویزیونی با مردم داشت که بازتاب زیادی را در رسانه‌های داخلی و خارجی به همراه داشت.

علی خرم کارشناس مسائل هسته‌ای و سیاست خارجی در این خصوص گفت: مذاکره به آمریکا به معنای این نیست که در همان لحظه توافق یا قراردادی امضاء شود بلکه بیشتر جو روانی مثبت دارد. آقای روحانی طوری با مردم صحبت کردند که انگار ایران الآن گلستان است. آقای رئیس‌جمهور تصور می‌کنند که با آدم منطقی روبرو هستند، آقای ترامپ انسان منطقی نیست و این موضوع را همه جهان می‌داند و  می‌توان به مذاکره با تعیین شروط از سوی ایران تأمل کرد.

مشروح گفت و گو با این کارشناس مسائل هسته‌ای را می خوانیم:

*روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها را امضاء کرد به نظر شما ایران برای دور زدن در مقابل این تحریم‌ها چه اقداماتی باید انجام دهد؟

بنده فکر می‌کنم دونالد ترامپ سفره‌اش را بسیار خوب چیده و از سیاست چماق و هویج استفاده می‌کند. از طرفی تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده و سعی دارد تا بر ایران فشار وارد کند و از سوی دیگر می‌خواهد ایران را غافلگیر کرده و پیشنهاد مذاکره را بدون پیش‌شرطی مطرح می‌کند. اما ما در اینجا باید حواسمان را جمع کرده و درست عمل کنیم به عبارتی این‌طور نباشد که غافلگیر شده و یا از طرفی منفعل عمل کنیم، بلکه باید بتوانیم طوری عمل کنیم که هم مشکلات داخلی را حل کرده و هم منافع کشور را درست رقم بزنیم.

با توجه به شرایط اقتصادی کشور باید به خواسته‌های مردم توجه شود. دولت باید سعی کند تا تولید داخلی را افزایش داده و سوء مدیریت‌ها را از بین ببرد. ما با عملکردهای خود نباید اجازه دهیم تا مردم از این وضعیت ناامید شوند بلکه باید راهکارهای اقتصادی را در مقابل با تحریم‌ها ایجاد کرد.خرم: متأسفانه موضوع صنعت و تجارت به دلیل اختلاس‌هایی که در بین مسئولین شده است مردم را با نگرانی مواجه کرده است و این بی‌اعتمادی که به وجود آمده است موجب شده است تا ازنظر اقتصادی به لبه پرتگاه برسیم.

دولت باید سعی کند بازار ارز را باثبات کرده و آرامش را در بازار ایجاد نماید تا جامعه به اعتماد قبلی بازگردد. از سوی دیگر ما با اروپایی‌ها و همچنین چین و روسیه در خصوص اینکه اعمال تحریم‌های آمریکا بسیار گفتگو کردیم و آن‌ها هم وعده‌هایی را در این مورد به ما داده‌اند به‌طور مثال برای اینکه چه مقدار از بشکه نفت ایران خریداری کنند و یا اینکه چگونه تجارت و کانا‌ل‌های مالی با ایران را حفظ نمایند.

*ترامپ مذاکره بدون پیش‌شرط را با ایران مطرح کرده است، که نظرات مختلفی در خصوص مذاکره با آمریکا مطرح می‌شود، تحلیل شما در این خصوص چیست؟

بله همان‌طور که گفتید بحث‌های مختلفی در مورد مذاکره با آمریکا مطرح می‌شود، زمانی که بحث مذاکره با آمریکا پیش میاید ما نباید فکر کنیم که دنیا به آخر رسیده است و ما چاره‌ای به مذاکره با آمریکا  نداشته و یا اینکه می‌توانیم از پس آن به‌خوبی بربیایم. آمریکایی‌ها اگر تصور کنند که تحریم‌ها به‌جایی رسیده که بر کار و اوضاع داخلی کشور اثر گذاشته است به همه اعلام می‌کنند که در این قضیه موفق بودند. مذاکره کردن با آمریکا با شرایط و پیش‌شرط‌هایی مانعی ندارد.

مذاکره کردن به معنای امضای قرارداد یا توافق نیست. ما باید ببینیم اصلاً آمریکایی‌ّ‌ها چه می‌خواهند که عنوان می‌کنند به‌پای میز مذاکره بیایید. به‌طور مثال کره شمالی با آمریکا بر سر میز مذاکره رفت اما نه توافق و نه قراردادی با آن‌ها امضاء کرد و نه رابطه دوستانه‌ای با آن‌ها برقرار کرد اما درصحنه بین‌المللی فشار از روی کره شمالی کاسته شد و شاید این بحث مذاکره با آمریکا بیشتر جنبه روانی دارد. لذا اینکه ما برویم با آمریکا مذاکره کنیم به معنای امضای توافق یا پذیرفتن شروط آن‌ها نیست.

 *رئیس‌جمهور در گفتگوی تلویزیونی خود با مردم مذاکره با آمریکا منوط به برگشت آن‌ها به برجام دانستند. تحلیل شما در این مورد چیست؟

آقای رئیس‌جمهور فکر می‌کنند با آدم منطقی روبرو هستند، آقای ترامپ اصلاً آدم منطقی نیست و این موضوع را همه جهان می‌داند که هیچ‌گاه در چارچوب بین‌الملل رفتار نکرده است. به نظر بنده آقای روحانی باید عینک خود را در مورد ترامپ عوض کند.

در روابط بین‌الملل هرکسی که شعار مذاکره بدهد برنده است و هرکسی که مخالفت کند بازنده است. ازنظر روابط تاکتیکی در عرصه بین‌المللی نباید به کسی که پیشنهاد مذاکره می‌دهد را رد کرد اما نباید در مورد این موضوع برداشت اشتباه هم کرد که همه اهل مذاکره هستند. آقای ترامپ شومن است و ما هم باید دقیقاً مثل خود با او رفتار کنیم. وی قصد دارد که به طرفدارانش طوری القاء کند که بگوید من توانستم با ایران کنار بیایم لذا ما نباید اجازه این موضوع را بدهیم.

در مورد مسائل اقتصادی نیز آقای روحانی طوری با مردم سخن گفتند که انگار ایران گلستان است و مردم نگرانی و نارضایتی اقتصادی ندارند. دولت باید با اتخاذ راهکارهای مناسب کشور را از شرایط فعلی اقتصادی نجات دهد و اجازه ندهد تا مردم نگران آینده و حتی از بترسند که شاید در آینده جنگی رخ دهد. ایران همواره به دنیا نشان داده است که اهل تعامل سازنده و مذاکره است اما باید یک پلانی برای نحوه رفتار ما با خارج از کشور صورت گیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر