کد خبر: 48582
A

وزارت ارشاد نظام جامع رسانه را زودتر به مجلس ارسال کند

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: نظام جامع رسانه بار مالی دارد و در صورت تصویب آن به صورت طرح در مجلس مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد بنابراین دولت باید هر چه سریعتر لایحه جامع رسانه را به مجلس ارسال کند.

وزارت ارشاد نظام جامع رسانه را زودتر به مجلس ارسال کند

 

به گزارش دیده بان ایران؛ علی لاریجانی در مراسم روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران و عکاسان پارلمانی، گفت: در پارلمان‌های دنیا «شکار خبری» وجود دارد نظیر آنچه که در جلسه استیضاح صبح امروز رخ داد که البته برخی مسائل در این جلسه مطرح شد که اصلا خوب نبود.

وی با بیان اینکه منازعات سیاسی و تلویزیونی به کشور لطمه می‌زند، ادامه داد: اتهام به افراد که معمولا اثبات هم نمی‌شود فضای جامعه را شایعه‌پذیر می‌کند. متاسفانه این مساله در کشور ما زیاد اتفاق می‌افتد و شایعات از این شهر به آن شهر می‌رود و هیچ کس به آن رسیدگی نمی‌کند اما حتما در مجلس به این شایعات و ابهامات رسیدگی خواهیم کرد و نتیجه آن را به زودی اعلام می‌کنیم و البته رسانه‌ها باید به روشنگری کمک کنند.

به گفته نماینده مردم قم در مجلس، علت جهش ارزی، ‌اصرار دولت به ثابت نگه داشتن نرخ ارز بود.

وی ادامه داد: معمولا دولت‌ها دوست دارند نرخ ارز را ثابت نگه دارند اما وقتی شرایطی به وجود بیاید، نرخ ارز به شدت جهش می‌کند.

وی حجم نقدینگی کشور را 1500 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: مجلس در لوایح بودجه سالانه به دولت اجازه واگذاری پروژه‌های نیمه کاره عمرانی را داده است اما گام‌های مهمی در این زمینه برداشته نشده و دولت تنها به واگذاری‌های کوچکی بسنده کرده است.

لاریجانی با اشاره به کاهش سفرهای داخلی و خارجی‌اش طی ماه‌های گذشته، گفت: آنطور که دوستان گفتند بی‌توجهی به رسانه‌ها در سفرهای داخلی و خارجی بنده اتفاق نمی‌افتد چرا که بنده کمتر به این سفرها می‌روم. همان چند سفری هم که می‌روم نمایندگان رسانه‌ها را همراه خود می‌برم ولی باز به مسئولان سفرهای رییس مجلس سفارش می‌کنم که این مساله را مورد توجه قرار دهند.

وی خطاب به معاون اجرایی مجلس خواستار اندیشیدن تدابیری برای ورود و خروج راحت‌تر خبرنگاران و عکاسان و در اختیار قرار گرفتن امکانات لازم به رسانه‌ها شد.

لاریجانی افزود: بیشترین زمینه حضور رسانه‌ها در نهادهای جمهوری اسلامی ایران مربوط به مجلس است چرا که اعتقاد داریم وقتی رسانه‌ها در جریان سیر قانونگذاری قرار داشته باشند انعکاس بهتری از مصوبات و مسائل مطرح شده در مجلس دارند.

به گفته وی، مردم اطلاع کمی از قانون و حقوق قانونی‌شان دارند به همین دلیل لاریجانی از رسانه‌ها خواست تا به روش‌های مختلف قانون و حقوق قانونی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

لاریجانی نظام جامع رسانه را رافع مشکلات رسانه‌های کشور دانست و افزود: از آنجا که نظام جامع رسانه‌ها بار مالی دارد و اگر مجلس بخواهد آن را به صورت طرح به تصویب برساند مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرد بهتر است دولت نظام جامع رسانه را زودتر به مجلس ارسال کند. تا جایی که اطلاع دارم نظام جامع رسانه دو سه جلسه‌اش برگزار شده که امیدوارم روند اداری آن در دولت سریعتر طی و به مجلس ارسال شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ماموریت داد تا بیمه خبرنگاران و اصحاب رسانه را پیگیری کند.

وی ادامه داد: به بنده اطلاع داده بودند که وزارت ارشاد برای رسانه‌ها نظام بیمه‌ای راه‌اندازی کرده است که البته کمیسیون فرهنگی مجلس باید این مساله را نیز پیگیری کند.

در این مراسم که جمعی از اعضای هیات رییسه مجلس، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و رییس و اعضای فراکسیون رسانه ملی و مطبوعات نیز حضور داشتند، حجت‌الاسلام احمد مازنی به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی مجلس با تسلیت سالروز شهادت شهید صارمی، گفت: ان‌شاءالله این جلسه از بسیاری از جلسات صحن علنی مجلس برای ما مفیدتر باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: بیش از پیش شرایط حضور آزاد رسانه‌ها در همه عرصه‌های سیاسی و اجتماعی به وجود آید.

نماینده مردم تهران در مجلس از آمادگی کمیسیون فرهنگی برای ارائه طرح نظام صنفی رسانه و قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها و تهیه طرح نظام صنفی هنرمندان در کمیسیون فرهنگی خبر داد و افزود: اگر لایحه دولت تا پایان شهریور ماه به مجلس ارسال نشود طرح نظام صنفی رسانه و طرح قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها را تقدیم مجلس خواهیم کرد.

مازنی ادامه داد: برای تهیه طرح نظام صنفی هنرمندان نیز کمیته‌ای متشکل از کمیسیون فرهنگی مجلس، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاوران خانه هنرمندان ایران تشکیل و این طرح نیز به زودی تهیه و به مجلس ارائه می‌شود.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی با اشاره به وضعیت و امنیت شغلی خبرنگاران و رسانه‌ها، گفت: این دو مساله از سال‌ها قبل در مجلس و دولت مطرح شده بود و کارهای نسبتا خوبی انجام گرفت اما نیازمند بازنگری و کار جدی در مجلس دارد.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: با واقعی و سالم‌تر کردن جریان خبررسانی می‌توان ضریب اطمینان جامعه را افزایش داد.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها در مجلس حل شود.

در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر به خبرنگاران و عکاسان، روز خبرنگار پاس داشته شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر