کد خبر: 48762
A
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دیده بان ایران خبر داد؛

فلاحت پیشه: غرامت حق ایران است و در زمان مناسب از عراق گرفته خواهد شد

حشمت الله فلاحت پیشه در رابطه با اظهارات حیدر العبادی و محمود صادقی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم؛ اظهار کرد: بنده معتقدم پیوندهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی تاریخی ایران و عراق بسیار بالاتر از این است که تنها با یک اظهار نظر بتوان آن را خدشه دار کرد.حمایت های ایران از عراق در جهت مقابله با داعش نشان دهنده این بود که این دو کشور نمی خواهند روابط خود را برهم زنند.

فلاحت پیشه: غرامت حق ایران است و در زمان مناسب از عراق گرفته خواهد شد

دیده بان ایران: سه شنبه ۱۶ تیرماه بود که نشست خبری هفتگی حیدرالعبادی با پاسخ نخست وزیر به یک خبرنگار درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران خبرساز شد.

 

نخست‌وزیر عراق در واکنش به از سرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که ما مخالف وضع تحریم علیه ایران هستیم اما بغداد به منظور حمایت از ملت عراق به این تحریم‌ها پایبند خواهد بود.

 

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس نخستین فردی بود که نسبی به این اظهارات العبادی واکنش نشان داد. صادقی در توییترش نوشت: دولت عراق مطابق ماده ۶ قطعنامه ۵۹۸ ۱۱۰۰ میلیارد دلار بابت غرامت خسارات مستقیم جنگ تحمیلی به ایران بدهکار است؛ دولت ایران با لحاظ تنگناهای مردم عراق در مطالبه این غرامت تعلل کرده است؛ اکنون نخست‌وزیر عراق به‌جای جبران، با تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران همراهی می‌کند.

 

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم؛ اما در همین رابطه به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم پیوندهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی تاریخی ایران و عراق بسیار بالاتر از این است که تنها با یک اظهار نظر بتوان آن را خدشه دار کرد.حمایت های ایران از عراق درجهت مقابله با داعش نشان دهنده این بود که این دو کشور نمی خواهند روابط خود را برهم زنند.

 

 

نماینده مردم اسلام آباد غرب در خصوص اظهارنظر آقای صادقی مبنی بر این که " دولت عراق1100 میلیارد دلار به ایران به دلیل غرامت جنگ مستقیم بدهکار است" تصریح کرد: بند 6 قطعنامه ها مرتبط با موضوع غرامت ها است. آقای خاویر پرزدئکویار هم در این قطعنامه حق را به ایران داده است. این موضوعی است که بین مفاد نامه ایران و عراق وجود دارد و در جای خود مطرح خواهد شد.

 

این استاد دانشگاه افزود: البته لازم به ذکر است که دو کشور نمی خواهند مسائل مربوط به گذشته عاملی برای تخریب شرایط امروز ایران یا عراق باشد. گفتنی است این غرامت حق ایران است و در زمان خود از عراق گرفته خواهد شد اما در حال حاضر طرح موضوع غرامت با توجه به شرایط و چالش های پیش رو مناسب نیست.

 

 

وی همچنین در پاسخ به این ادعا که روسیه هرزمان که پای منافع خودش در میان باشد، ایران را فدا می کند؛ گفت: بنده به این حوزه ورود پیدا نمی کنم چرا که می توانیم با روسیه منافع پایاپای خوبی را دنبال کنیم. از طرفی هر ملتی منافع خود را به دیگر کشورها ترجیح خواهد داد و این امری کاملا طبیعی است. بنده از زمانی هم که رئیس کمیسیون شده ام، همواره در تلاش بوده ام که در جهت منافع دو کشور سخن بگویم. ایران و روسیه نیز نباید به دلیل داشتن دشمن مشترک منافع خود را به هم بزنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر