کد خبر: 48796
A

هرمزگان بالاترین آمار خودکشی در بین استان‌های کشور را دارد

نماینده هرمزگان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه هرمزگان تبعیدگاه نیست، بلکه پایتخت مهمان‌نوازی ایران اسلامی است گفت: مردم هرمزگان قاچاقچی و شرور نیستند، قاچاقچی نکبت‌زاده و رانت‌خوارانی هستند که به صورت سازمان‌ یافته، ضربات مهلک اقتصادی را به کشور وارد می‌کنند.

هرمزگان بالاترین آمار خودکشی در بین استان‌های کشور را دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ کیانوش جهانبخش در هشتمین اجلاس عمومی استان‌ها گفت: مردم تقاضایی جز عمل به قانون و قرار گرفتن متخصصان صالح و شایستگان بر مسند امور ندارند، صالحانی که ظاهر و باطنشان یکی باشد و درصدد فریب مردم جهت گمراهی و سردرگمی آنان نباشند. همگی تلاش کنیم، ایران متعلق به همه ایرانیان غیور باشد، نه اینکه مردمش عطش آب و دغدغه نان داشته و برخی دیگر عطش چپاول و شهرت و قدرت  داشته باشند. ملت ایران همچنان ایستاده و وفادار است و سر در برابر هیچ ابر قدرت و زورگویی خم نخواهند کرد، اما باید فکری برای عرق شرم بر پیشانی و گردن کج شده پدران از شرمندگی، در برابر فرزندانشان کرد.

 

وی گفت: شغل آبا و اجدادی مردم هرمزگان در طول قرن‌ها در کنار محافظت و صیانت از خلیج تا ابد فارس، پیله‌وری و داد و ستد از دریا و صیادی بوده است، وقت آن است که باز تعریفی از قاچاق در هرمزگان و سایر نقاط مرزی میهن داشته باشیم تا مردم هرمزگان همچون گذشته‌های دور به کسب روزی حلال از دریا ادامه دهند و معاش خود را تامین کنند. نکبت‌زاده‌ها نیز، رسم آقازادگی را از فرزندان شهدا بیاموزند.

 

جهانبخش تصریح کرد: با وجود بیش از 1000 منصب و سمت کلیدی چون معاون رئیس‌جمهور ، وزیر ،معاون وزیر ،استاندار و ... هیچ‌گاه سهم هرمزگان و استان‌های محروم یا بهتر بگویم؛ محکوم به عقب‌ماندگی ، دیده نمی‌شود. وزارتخانه‌ها جای حضور شایستگان از هر قوم و مذهب است.

وی با بیان اینکه تنها در سایه عدالت و شایسته‌سالاری است که اعتماد عمومی و ملی که بزرگ‌ترین سرمایه نظام است ارتقا می‌یابد، ادامه داد: هرمزگان از دیرباز به عنوان یکی از مراکز اصلی وحدت بین مذاهب جهان اسلام مطرح است، جایی که شیعه و سنی همچون یک خانواده، بدون هیچ تنش و مشکلی در کنار یکدیگر زیست می‌کنند. اما متاسفانه اهل سنت، سهم بسیار کمی در مدیریت و مناصب دارند چرا برای انتصاب مدیران اهل سنت تامل بسیار داریم و ذره‌بین برمی‌داریم؟
 
وی در ادامه افزود: در استان من هیچ تناسبی بین سرانه مراکز درمانی و تخت‌های بیمارستانی، کلاس‌های درس و اماکن فرهنگی و ورزشی با جمعیت استان وجود ندارد. در بخش ورزش و با وجود آن همه استعداد، در سطح لیگ‌های برتر کشور فقط 2 باشگاه شهرداری بند‌ر‌عباس و آذرخش نفس می‌کشند که آن هم با شیره جان و دل مردم سخاوتمند و با عشق هرمزگان سرپا هستند و انگار صنایع مستقر، هیچ تکلیف و مسئولیت اجتماعی ندارند. حال آنکه در استان‌های دیگر به صورت ویژه حمایت می کنند و این یک بام و دو هوا، ورزشکاران، ورزش‌دوستان و جوانان هرمزگان را خفه می‌کند.

 

وی افزود: در بحث صید ناروای کشتی‌های بزرگ و صنعتی چینی که دریا را جارو می‌کنند و نسل آبزیان را از بین می‌برند به مشاهدات و حرف مردم و صیادان شریف و زحمتکش هرمزگان اعتماد کنید و دست از بازی کی بود؟ کی بود؟ من نبودم بسیار نخ نما و تهوع‌آور بردارید. شایسته نیست در مهم‌ترین استان اقتصادی کشور مردم با فقر و مشکلات معیشتی دست و پنجه نرم کنند و آمار خودکشی در بین جوانان هرمزگان در بالاترین سطح کشور باشد که دلیل عمده آن بیکاری و دیدن آن همه موهبت و مسیرهای اشتغال در صنایع و جاهای دیگر و نداشتن سهمی از آن است.

 

 وی درآمد هرمزگان را به اندازه 11 استان کشور  اعلام کرد و افزود: یقینا توجه به توسعه آن می‌تواند افزایش ثروت ملی و توسعه کشور را به دنبال داشته باشد.


نماینده استان هرمزگان در شورای عالی استان‌ها در ادامه سخنان خود در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها از مشکلات زیست‌محیطی استان متبوعش سخن گفت و تاکید کرد: در واقع نمی دانم از کجا شروع کنم؛ از فاضلاب‌های خانگی و صنعتی که همچنان به دریا می ریزد و برای آرام کردن مردم، هر روز شعار و بسته‌ای ارائه می‌دهند و در عمل هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده، من خجالت می‌کشم در چشم مردم سرزمینم نگاه کنم. ای کاش آن روز که در جلوی لوله فاضلاب ایستاده بودم، جریان متعفن مرا غرق و خفه می‌کرد که اینقدر شرمنده مردم نباشم. اما به خدا سوگند کاری بیشتر از این از دستم برنمی‌آمد و خواستم نگاه مدیران ملی را متوجه این معضل کنم و تغییر دهم.

 

وی ادامه داد: شاید با من موافق باشید که سازمان محیط زیست کشور متشکل از تعدادی افراد عاشق، دلسوز و ایثارگر است، که با این اعتبارات و بودجه و تعداد نیرو راه به جایی نمی‌برند و تنها جان خود را چون محیط‌بانان شهید پرویز هرمزی و محمد دهقانی فدا می‌کنند و تا زمانی که محیط زیست زیر نظر دولت‌ها اداره شود و از دولت ارتزاق کند وضع به همین منوال است. مطمئنا اولویت دولت‌ها اشتغال و توسعه صنایع و درآمد است و حفظ محیط زیست اولویت دسته چندم آنها است باز از دولت محترم سپاسگزارم که اندکی توجه بیشتری دارد و از شما انتظار دارم کلانتر گونه عمل کنید.

 

وی در ادامه به دیگر مشکلات استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: با توجه به تامین آب از طریق آب شیرین‌کن‌ها، تمهیدات محیط زیست در خصوص آثار زیست‌محیطی آن چیست؟ دولت و محیط زیست، طرح جامع استقرار آب‌شیرین‌کن‌ها را سریع‌تر به وزارت نیرو ابلاغ کنند.

 

وی عدم تمکین مناطق آزاد از قوانین محیط زیست، نیاز استان به بالگرد مجهز به تجهیزات اطفاء حریق با توجه به خشکسالی و بروز آتش‌سوزی در مناطق، تعداد کم نیروهای محیط‌بان و متخصص و البته مشکلات بودجه‌ای استان  را از دیگر مشکلات دانست و بیان کرد: متاسفانه ادارات محیط زیست استان‌های ساحلی، معاونت دریایی ندارند که باعث عدم تمرکز و نظارت کافی روی این مساله می‌شود.

 

منبع: ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر