کد خبر: 49111
A

عضو فراکسیون امید مجلس: روحانی در جلسه سوال از رئیس‌جمهور مصادیق رفراندوم را مطرح می‌کند

محمدرضانجفی: از لوازم حاکمیت بر سرنوشت خویش توسط مردم، رفراندوم است که هم به لحاظ دینی و معرفتی و هم به لحاظ قانونی کاملاً امری بدیهی و به رسمیت شناخته‌شده است.

عضو فراکسیون امید مجلس: روحانی در جلسه سوال از رئیس‌جمهور مصادیق رفراندوم را مطرح می‌کند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدرضا نجفی نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تاکید چندباره رییس جمهور بر رفراندوم، گفت: رفراندوم یک اصل از اصول قانون اساسی است. اصولی در قانون اساسی و قوانین عادی وجود دارد که حقوق و تکالیفی را برای مدیران و اداره‌کنندگان کشور در نظر گرفته و این اصل از حقوق ملت است. در آموزه‌های دینی و در متن قانون اساسی حاکمیت مردم بر سرنوشت سیاسی خودشان به رسمیت شناخته‌شده است.

 

او ادامه داد: از لوازم حاکمیت بر سرنوشت خویش توسط مردم، رفراندوم است که هم به لحاظ دینی و معرفتی و هم به لحاظ قانونی کاملاً امری بدیهی و به رسمیت شناخته‌شده است. بسیار عجیب است که ما مجبور باشیم حقوق مردم را تصریح و تکرار کنیم تا دیده و شنیده و به رسمیت شناخته شود.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: من رفراندوم را امری بدیهی و طبیعی می‌دانم و معتقدم همه اصول قانون اساسی در جای خود با لحاظ الزامات و ضوابط و چارچوب‌های قانونی قابل‌ استفاده و کارکرد است. ذینفعان قانون اساسی باید بتوانند از ظرفیت این قانون استفاده کنند و بخشی از ذینفعان نتوانند حقوق بخش دیگر را محدود کنند و یا حد بزنند. این اصل بسیار بدیهی و روشنی است.

 

نجفی گفت: اشاره رییس‌جمهور به رفراندوم اسباب دلگرمی مردم است چون می‌بینند که رییس‌جمهور منتخبشان، کسی که حافظ قانون اساسی است به همه اجزای آن اعتقاد و باور دارد و پیگیر اجرای قانون اساسی است.

 

او در خصوص اینکه در شرایط کنونی در چه مواردی می‌توان از رفراندوم استفاده کرد، ادامه داد: در مواردی که سرنوشت کشور و مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد،‌ می‌توان رفراندوم برگزار کرد. همچنین در همه مواردی که می‌تواند به‌نوعی آینده کشور، شرایط، فرصت، تهدیدها، امنیت، توسعه و اقتصاد کشور را تحت تأثیر قرار دهد، می‌شود با سازوکارهایی که تعریف‌شده از رفراندوم استفاده کرد.

 

نجفی تاکید کرد: آقای رییس جمهور که بر رفراندوم تاکید کرده‌اند، انشالله مصادیق آن را هم اعلام می‌کنند. به نظر می‌رسد در جلسه سؤال، آقای روحانی مصادیق رفراندوم را مطرح می‌کنند.

 

او همچنین با اشاره به طرح سؤال از رییس جمهور در مجلس،‌ گفت: سؤال از رییس جمهور و پاسخ به آن زمانی ارزشمند است و به حل مسائل کمک می‌کند که دو فرض ضروری را از ناحیه سؤال‌کنندگان و کسی که پاسخ می‌دهد، داشته باشیم. اول اینکه سؤال‌کنندگان کاملاً متعهد به رعایت قانون و الزامات اخلاقی در فرایند سؤالشان باشند و از چارچوب قانون و الزامات اخلاقی عدول نکنند. این شرط لازمی است که در سرنوشت سؤال و نتایج آن تأثیرگذار است.  دومین مورد اینکه رییس جمهور متعهدانه، مسئولانه و صادقانه پاسخ جامع و دقیق به سؤالات مطرح‌شده ارائه کند. آقای روحانی باید گزارش دقیقی ازآنچه دلیل و علت وضعیت اسفباری کنونی است، ارائه دهد. البته رعایت چارچوب‌های قانونی و الزامات این سؤال مهم در غیر این صورت یک بازی سیاسی است که عده‌ای به راه انداختند که کشور از آن متضرر خواهد شد./اعتمادآنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر