کد خبر: 49439
A

مدیر موسسه تولدی دوباره: شیوع مصرف مخدر گل در میان جوانان چندان هم خبر بدی نیست

مدیر موسسه تولدی دوباره می‌گوید ماده مخدر گل به طور کامل اعتیادزاست و این تصور که اعتیاد نمی‌آورد اشتباه است؛ بنابراین شیوع مصرف آن در میان جوانان از خبری تلخ حکایت می‌کند. با وجود این، او تاکید می‌کند که شیوع مصرف این ماده مخدر در مقایسه با اتفاقات تلخ‌تر دیگر خبر چندان بدی به شمار نمی‌رود.

مدیر موسسه تولدی دوباره: شیوع مصرف مخدر گل در میان جوانان چندان هم خبر بدی نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ عباس دیلمی‌زاده، فعال حوزه مقابله و درمان اعتیاد در پاسخ به سوال پانا درباره اینکه آیا سن اعتیاد در ایران در حال کاهش است، گفت: وقتی از سن اعتیاد حرف می‌زنیم باید به دو واژه دقت کنیم، میانگین سن معتادان کشور و همچنین میانگین سن اولین بار مصرف. درمورد میانگین سن معتادان کشور هر اتفاق بزرگی هم که بیفتد، میلی‌متری حرکت می‌کند و اکنون تغییرات ریزی را در آن شاهد هستیم. محال است در جایی از دنیا بگوییم میانگین سن معتادان ناگهان به 10 سال رسیده است. درباره میانگین سن اولین بار مصرف هم همین‌طور است و تغییرات به صورت جزئی مشاهده می‌شود. ممکن است ما مشاهداتی داشته باشیم که افرادی در سنین 10 یا 12 سال مواد مخدر مصرف کنند اما اگر آنها را با کسانی جمع ببندیم که در سنین بالاتر مصرف مواد مخدر را شروع می‌کنند و میانگین بگیریم، این میانگین تفاوت زیادی ندارد.

بیشترین سن مصرف مخدر 16 سالگی است

او افزود: آنچه تحقیقات نشان می‌دهد این است که اولین بار مصرف مخدر از حدود 16 سالگی به اوج می‌رسد تا 23، 24 سالگی و بعد روند کاهشی دارد. بنابراین عدد 16 تا 24 عددی کلیدی است که باید این بازه سنی را سن خطر بدانیم. با این حال ممکن است مشاهداتی وجود داشته باشد از افرادی که در سن کمتر شروع به مصرف می‌کنند. در نهایت درباره اینکه سن اعتیاد کاهش پیدا کرده یا نه، نباید به آسانی فرضیه‌هایی را مطرح کرد.

دیلمی‌زاده درباره اینکه گفته می‌شود مصرف گل بین نوجوانان و جوانان رواج پیدا کرده است، توضیح داد: گل مخدر جدیدی نیست؛ در اصل همان ماری‌جواناست که از سال‌های گذشته وجود داشته است،‌ فقط با تغییرات ژنتیکی که در آن داده شده، مقداری تاثیراتش بیشتر شده است. اینکه می‌گویند این ماده مخدر در میان جوانان شیوع بیشتری پیدا کرده، با اینکه خبر تلخی است چون گل هم به طور کامل اعتیادزاست و این تصور که اعتیاد نمی‌آورد اشتباه است، چندان هم خبر بدی نیست. اگر گل را با شیشه، هرویین یا حتی تریاک مقایسه کنیم که آثار بسیار مخربی دارند، دردناکی این خبر کمی قابل تحمل‌تر می‌شود.

مدیر موسسه تولدی دوباره درباره اعتیاد بین دانش‌آموزان هم گفت: من آماری از اینکه چه تعداد دانش‌آموز معتاد هستند ندارم، این آمار را باید از ستاد مبارزه با مواد مخدر گرفت اما مشاهدات ما نشان می‌دهد ما در میان دانش‌آموزان هم مصرف مواد مخدر داریم و نباید آن را انکار کنیم.

روش ترک اعتیاد زنان با مردان تفاوت دارد

این فعال اجتماعی درباره اینکه گفته شده می‌شود مصرف مواد مخدر بین دختران و زنان افزایش پیدا کرده است، گفت: در این زمینه هم من فکر می‌کنم کمی اغراق انجام گرفته است و بیشتر از اینکه شاهد افزایش آمار در این قشر باشیم، اعتیاد آنها از حالت پنهان به حالت آشکار تغییر شکل داده است. در گذشته، زنان اعتیادشان را بیشتر پنهان می‌کردند اما حالا با تغییرات اجتماعی، اعتیاد آنها بروز ظاهری بیشتری پیدا کرده است. البته باید به این توجه داشت که در چنین وضعی، امکانات ترک اعتیاد مربوط به زنان هم باید وجود داشته باشد. در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه کاهش اعتیاد زنان انجام شده اما از آنجا که نیازهای آنها متفاوت‌ است باید مدل‌های مربوط به ترک اعتیاد متفاوتی از مردان درباره آنها اجرا شود، اما اکنون از همان مدل‌های ترک اعتیاد مردان استفاده می‌شود که کارساز نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر