کد خبر: 49765
A
دومین شهردار منتخب لیست امید هم رفتنی شد؛

با رفتن افشانی آیا می توان برای بار سوم به هاشمی رجوع کرد؟!

با تصمیم مجلس شورای اسلامی و اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، شرایط برای ادامه حضور افشانی در شهرداری تهران پیچیده شد و با این وضعیت افشانی یک قدم دیگر به رفتن از شهرداری تهران نزدیک‌تر شد.

با رفتن افشانی آیا می توان برای بار سوم به هاشمی رجوع کرد؟!

به گزارش دیده بان ایران؛ همانگونه که طی چند ماه گذشته در رسانه های کشور آمده؛ قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در 20 اردیبهشت 95 به‌تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بعد از آن 2مرتبه در سال 96 و 97 توسط نمایندگان مجلس اصلاح شد، از زمان تصویب این قانون تا به امروز مهمترین چالشی که درباره آن وجود داشته است بحث تبصره یک ماده واحد این قانون است که بازنشستگانی که به‌واسطه انتصاب یا انتخاب در یکی از سمت‌های مذکور در ماده (71) قانون مدیریت خدمات کشوری و همطرازان آنها به‌کارگیری می‌شوند از شمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان، مستثنی می‌کند. در دو دوره  اصلاح این قانون، بندهای (د) و (ه) ماده 71 قانون خدمات کشوری که مربوط به استانداران، سفرا و معاونان وزرا بود حذف شده است و طبق بندهای (الف ــ ب ــ ج) این ماده شاغلان سیاسی رده‌های بالاتر را در بر می‌گیرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه 226 مجلس و در جریان بررسی پیشنهاد اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در پاسخ به این ابهام که آیا شهرداری شامل ماده 5 قانون خدمات کشوری که در ماده واحده این مصوبه به آن اشاره شده می‌شود یا خیر پاسخ داد.

وی دراین‌باره اظهار کرد: شهرداری شامل این ماده است و قابل مستثنی شدن نیست.

بهروز نعمتی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص ادامه کار  سیدمحمدعلی افشانی شهردار تهران با توجه به اصلاحات جدید قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفت: این قانون هیچ استثنایی ندارد و مسئولان در برابر این قانون یکسان هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق این قانون به‌جز مسئولانی که مشخص شده‌اند دیگران باید بازنشست شوند.

وی افزود: قانون در این باره مشخص است بنابراین بنده فکر می‌کنم که در صورت ارسال استفساریه شهرداری یا شورای شهر تهران جواب مجلس این خواهد بود که آقای افشانی باید بازنشست شود.

همچنین  داریوش قنبری معاون پارلمانی شهردار تهران نیز در خصوص ادامه فعالیت افشانی در شهرداری تهران به خبرگزاری تسنیم گفته است که به‌زودی استفساریه را به مجلس می‌فرستیم و باید ببینیم جایگاه شهردار مانند اعضای کابینه دولت هست یا خیر.

وی گفت: استفساریه ما آماده است، اما هنوز آن  را به مجلس ارائه نداده‌ایم. ما منتظریم که اصلاحیه این قانون که به‌تازگی به‌تصویب مجلس رسیده به‌صورت قطعی از سوی شورای نگهبان تعیین تکلیف شود و بعد از آن استفساریه را به مجلس بفرستیم.

معاون پارلمانی شهردار تهران ادامه داد: یکی از برنامه‌ها و راهکارهای ما این بود که از بخش «اجازات خاصه رهبری» استفاده کنیم که در آخرین اصلاحات این بخش از قانون حذف شد.

وی ادامه داد: با توجه به اصلاحات جدید ما قطعاً در هفته آینده یا بعد از تعطیلات دوم تابستانی مجلس استفساریه خودمان را به مجلس خواهیم فرستاد.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی توضیح داد: استفساریه ما طرح این سؤال نیست که آیا این قانون شامل شهردار تهران است یا نه، استفساریه به این شکل خواهد بود که آیا شهردار تهران با توجه به حضورش در کابینه دولت، جایگاهش مانند وزرا و معاونان رئیس جمهور مستثناست یا خیر که ما فکر می‌کنیم از آن‌جا که شهردار تهران عضو کابینه است باید شامل این استثنائات شود و در نهایت به‌نظر می‌رسد با وجود آخرین اصلاحات قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، هنوز تکلیف شهردار تهران در این قانون مشخص نیست و باید تا آخرین لحظه رأی‌گیری مجلس درباره استفساریه شهرداری صبر کرد.

این در حالی است که پیش از انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران برخی اعضای تاثیرگزار در بستن لیست امید برای شورای شهر تهران بارها آمادگی خود را از شهردار شدن محسن هاشمی اعلام کرده بودند.

هاشمی دوم اردیبهشت ماه گذشته در پاسخ به سوالی درخصوص موضوع شهردار شدنش به رسانه ها گفته بود: هر عضوی که بخواهد از شورای شهر خارج شود حتما باید رای اعضا را داشته باشد. لذا در جلسه هم اندیشی امروز و به درخواست شخص بنده رأی گیری استمزاجی و محرمانه‌ای فقط برای خود من انجام شد که بدانم اعضا مایل هستند که من در شورا بمانم یا از شورا خارج شود و این رأی گیری محرمانه و برای خود من بود و بعدا به این نتیجه رسیدیم که اعضا بسیار  علاقه زیادی دارند که من در شورا بمانم. مگر اینکه بنا به دلایلی از شورا خارج شویم، البته افرادی مثل من که مریض هستند و نمی‌توانم در شورا بنشینم ، می‌توانم در شهر راه بروم.

به گزارش دیده بان ایران؛ وی در پاسخ به این سوال که بر اساس نظرسنجی‌ها مردم مایل هستند که شما در پست شهرداری فعالیت کنید، گفت: البته این سوال انحرافی است. چرا که هیچ کجا از مردم رأی گیری نشده که ببینیم مایل هستند من کجا بمانم و دقت داشته باشید که در ایران شهردار، منتخب مردم نیست. بلکه منتخب شورا است و در نتیجه نمی‌شود به صورت قاطع گفت که مردم علاقه دارند که من در شورا باشم یا شهرداری، البته احترام به رأی اعضا بسیار مهم است و اعتقاد دارم با توجه به تجربیات و سوابق من در کشور و همچنین ارتباطات سیاسی با گروه‌های مختلف و روش اعتدالی می‌توانستم و می‌توانم به پیشرفت شهر کمک کنم اما برای من رأی اعضا مهم است و دلیلی نداشت که به خاطر این گونه مسائل موجب ایجاد اختلاف و ... شوم.

هاشمی با بیان اینکه طبیعت ما هاشمی‌ها است که اختلافات را کم کنیم و در صدد کمک به شهر هستم گفت: البته سه بار می‌توان رجوع کرد و حتی می‌توان "محلل" هم انجام شود.

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر