کد خبر: 49925
A

قاضی پور: چرا در مراسم طالبانی شرکت کردید؟ / ظریف: تصمیم نظام بود

وزیر امور خارجه تأکید کرد: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری طالبانی در بالاترین سطح شورای عالی امنیت ملی گرفته شد و حضور ما به دلیل تأکید بر تحکیم روابط دو طرفه بود.

قاضی پور: چرا در مراسم طالبانی شرکت کردید؟ / ظریف: تصمیم نظام بود

به گزارش دیده بان ایران؛ نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ضمن گرامیداشت یاد شهدای کردستان که توسط گروه‌های تروریستی به شهادت رسیدند و همچنین تشکر از عزیزان قرارگاه حمزه سید الشهدا که اجازه ورود تروریست‌ها به مرزهای کشور را ندادند، گفت: آقای ظریف ملت شما را دوست دارد ولی بنده به دلیل عشق به شهدا این سوال را مطرح کردم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر امور خارجه افزود: چرا از خود عراقی‌ها پیشی گرفتید؟ این اقلیم بیشترین تلاش را برای رفراندوم انجام داد. در جریان به خاکسپاری جلال طالبانی رییس جمهور فقید عراق شما به عنوان نماینده ایران به ایشان در حالی ادای احترام کردید که ایشان در پرچم اقلیم کردستان عراق پیچیده شده بود و این در حالی است که بسیاری از شخصیت‌های حقوقی به دلیل  پیچیده شدن ایشان در پرچم اقلیم در مراسم ترحیم طالبانی حضور نداشتند.

وی ادامه داد: در مراسمی حاضر شدید که افرادی از سران ضد انقلاب در آن حضور داشتند؛ همان افرادی که دستشان به خون مردم ایران و عراق آلوده است.

قاضی پور گفت: اقلیم کردستان عراق هیچ اقدامی برای برچیده شدن بساط ضدانقلاب نداشته است. وقتی به مزار شهدای شهرستان‌های کشور می‌روید تعداد زیادی از شهدای مناطق غرب و شمال کشور که توسط ضد انقلاب به شهادت رسیدند به خاک سپرده شده اند. ضدانقلاب با حمایت مالی اقلیم موفق به شهادت رساندن شیرمردان کرد، لر، فارس و ترک شدند. آیا ادای احترام شما کار درستی بود؟

این نماینده مردم در مجلس دهم خواستار توضیح ظرفیت درباره سهم ایران در بازار اقتصادی عراق و تاثیر دیپلمات‌های ایرانی در افزایش این سهم شد و افزود: آیا مقایسه سهم ایران از اقتصاد عراق با ترکیه و سایر کشورهای دیگر انجام داده‌اید؟ تابستان امسال ۱۱ نفر از کردهای مریوان توسط اشرار مورد حمایت رهبران اقلیم کرستان به شهادت رسیدند و آنان در این داغ، موثر بودند.

قاضی‌پور با بیان اینکه اقلیم کردستان با پول عربستان و سلاح آمریکایی گروهک‌های ضد انقلاب با محوریت حزب دموکرات بارزانی‌ها بر ضد جمهوری اسلامی ایران تجهیز می‌کنند، گفت:  سران اقلیم کردستان با سفر به عربستان و آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده و اقداماتی را در حمایت از گروهک‌های ضد انقلاب  در دستور کار داشتند.

وی ادامه داد: آنان با تجهیز گروهک‌های تروریستی به ویژه پاک رسماً بر علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام می‌کنند از این رو حمایت عربستان و اسراییل و حکومت اقلیم در بازسازی گروهک‌های تروریستی غیرقابل کتمان است.

قاضی پور گفت: صدور کارت اقامت در اقلیم با معرفی نامه گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب انجام می شود. خاک اقلیم به مامن گروهک‌های تروریستی تبدیل شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه حمایت برخی مسئولان برای ایجاد قرارگاه جدید و بی‌توجهی سران اقلیم به امنیت خاک جمهوری اسلامی بر ضد ایران انجام شده است، گفت: آقایان با مسلح کردن تیم‌های تروریستی درصدد اعزام گروه‌های تروریستی به ایران از طریق اشنویه بوده‌اند که با چشم بیدار سربازان این مرز و بوم جلوی این اقدام گرفته شد.

قاضی‌پور با بیان اینکه بنده و همکاران پیگیر این ماجرا  و خواستار جلوگیری از شهید شدن تعداد زیادی از برادران اهل سنت‌مان در نوار مرزی هستیم، تصریح کرد: چرا که اقلیم با پول دادن به حزب پاک درصدد ایجاد وحشت و ناامنی در اطراف مرز ایران - عراق هستند. از شما می خواهم محکم و قوی توطئه‌های این اقلیم را در نطفه خفه کنید.

وی خطاب به نایب رئیس مجلس گفت: با توجه به مسائل امنیتی و قبول آن توسط وزیر امور خارجه از رای گیری سوالم صرف نظر می کنم.

اما در ادامه؛ محمد جواد ظریف در نشست علنی امروز (یکشنبه، 11 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح سوال علیرضا محجوب و نادر قاضی‌پور مبنی بر اینکه چرا به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق ادای احترام کردید، گفت: تصمیم برای شرکت در مراسم خاکسپاری طالبانی در بالاترین سطح شورای عالی امنیت ملی، نیروهای مسلح، سپاه قدس و وزارت امور خارجه گرفته شد و بنده به عنوان نماینده ایران در این مراسم شرکت کردم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: ضمن حضور در این مراسم با استقبال گسترده‌ای روبرو شدم که این نشان از جایگاه ایران در عراق و کردستان عراق دارد و مشخص می‌کند که سطح روابط ایران با دولت و مردم عراق چقدر گسترده است.

وی افزود: در این مراسم در کنار اکثر نمایندگان و روسای دولت عراق قرار گرفتم و تنها تعداد قلیلی از نمایندگان عراق به دلیل اختلافات در این مراسم حضور پیدا نکردند لذا هیچ‌کس اعتراضی نسبت به اجرای مراسم نداشت منتهی در اجرای مراسم همکاران بارزانی برخلاف توافق با دولت عراق پرچم کردستان عراق را بر روی تابوت طالبانی انداختند و از این شرایط سوء استفاده کردند.

ظریف یادآور شد: در مراسم اهدای تاج گل نیز تنها کسی که از سر خم کردن در برابر جنازه خودداری کرد بنده بودم هرچند حضور ما در عراق بسیار تأثیرگذار بوده و است و حضور در این مراسم نیز به همراه برادران و فرماندهان سپاه بود و چون نزدیک به برگزاری رفراندوم کردستان بود ما سعی کردیم نشان دهیم علیرغم مخالفت با حرکت آقای بارزانی روابط دیرینه و تاریخی بین ما ادامه دارد.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: ملاحظاتی مورد نظر نمایندگان سوال کننده است اما این ملاحظات همواره در ذهن ما جاری است.

وی ادامه داد: تصمیم گیری در مورد این موضوع برگرفته از اجماع نظرات داخلی در شورای عالی امنیت ملی بود و اقدامی موثر همراه با دولت مرکزی عراق برای جلوگیری از حرکت خطرناک و کوته نظرانه در مورد رفراندوم عراق بود. حضور در مراسم خاکسپاری نیز قسمت دیگر از این سیاست است.

ظریف یادآور شد: از اینکه آقای قاضی پور صفت جوانی را برای من به کار بردند تشکر می کنم زیرا در جوانی باید فکر و کار کرد و امیدوارم همه ما جوانانه کار کنیم.

وزیر امور خارجه در توضیح سوال نمایندگان تصریح کرد: بسیاری از کشورها نمایندگانی را برای حضور در این مراسم فرستاده بودند اما روابط ایران با عراق متفاوت از سایر کشورها است، ما رابطه نزدیک و موثری با عراق داریم لذا انتظار می رفت حضور موثر و پررنگی در مراسم داشته باشیم.

ظریف افزود: از سوی دیگر نمی توانیم فراموش کنیم که طالبانی در طول 8 سال جنگ تحمیلی همراه رزمندگان علیه نیروهای بعثی عراق جنگید و آنچه در سلیمانیه اتفاق افتاد تصمیم دولت عراق بود علاوه بر این قرار نبود مراسم دیگری در بغداد برگزار شود.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: در برابر هیچ پرچمی جز پرچم جمهوری اسلامی ایران تعظیم نکردم و در آن مراسم هم تنها من در برابر پرچم تعظیم نکردم.

وی به روابط ایران و عراق اشاره کرد و گفت: میزان صادرات ایران به عراق از دیگر همسایگان بیشتر است و با این حال همچنان بر تسهیل صادرات و بازگشایی بانکی در عراق تاکید داریم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: نمایندگان سوال کننده به موضوع کنوانسیون دریای خزر نیز اشاره ای داشتند حال اگر فرصتی در مجلس ایجاد شود با افتخار حاضر و در خصوص کنوانسیون توضیح می دهم که سند افتخاری برای ایران امضا شده است، دولت ایران در کردستان و دریای خزر یک وجب از خاک کشور را که مطهر به خون شهدا است اجازه نداده در یک قرارداد از دست برود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر