کد خبر: 49928
A

ظریف در پاسخ به سوال کریمی قدوسی؛ دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هیچ موضوع مخفی در روابط ما وجود ندارد، گفت: هم در جلسات و هم در مصاحبه‌ها نسبت به برگزاری جلسات منافقان اعتراض کرده‌ایم و فرانسه هم گفته آنها ارتباطی با ما ندارند.

ظریف در پاسخ به سوال کریمی قدوسی؛ دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست

به گزارش دیده بان ایران؛ محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی مبنی بر اینکه چرا بدون برآورد اطلاعاتی و امنیتی همزمان با برگزاری اجلاس منافقین و دشمنان جمهوری اسلامی در پاریس به کشور فرانسه سفر می‌کنید که به صدا و سیما هم اجازه حضور نمی‌دهند و شما هم موضع اعتراضی نمی‌گیرید گفت: منافقان از زمانی که در حدود ۱۰ سال قبل از فهرست‌ گروه‌های تروریستی خارج شدند، هر ساله مراسمی در پاریس برگزار می‌کنند و ما آن را اقدامی خصمانه از سوی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنیم و آن را حمایتی غیرقابل پذیرش می‌دانیم.

وی با بیان اینکه در تماس تلفنی دیروز خود با مقامات فرانسه بر این موضوع تاکید کردم، خاطرنشان کرد: ما همواره مواضع خود را با دولت فرانسه در میان گذاشته‌ایم. نباید این طور باشد که ما سفرهایمان را به خاطر یک گروهک بی‌مقدار لغو کنیم. این مراسم هر ساله برگزار می‌شود اما ما روابط‌مان را با فرانسه داریم و مواضع‌مان را اعلام می‌کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه این مورد تنها مشکل ما با فرانسه نیست، تاکید کرد: حمایت از صهیونیست‌ها حمایت از گروهک‌های تروریستی در سوریه و حمایت از کودک‌کشی عربستان سعودی همگی از موارد اختلاف ما با فرانسه است که در گفت‌وگوها مطرح می‌شود و از این طریق به ناامنی منطقه ما کمک می‌کند.

ظریف ادامه داد: دیپلماسی به معنای روابط عاشقانه نیست بلکه باید بتوان با گفت‌وگو اختلافات را مطرح کرد. ما با این روش توانسته‌ایم آمریکا را در دنیا منزوی کنیم و نشان دهیم مردم ما اهل منطق هستند.

وی با اشاره به بخش دوم سوال کریمی قدوسی مبنی بر اینکه صدا و سیما اجازه حضور در آن جلسه را پیدا نکرده است، گفت: فرانسه پروتکل‌هایی دارد که بعد از اتمام جلسات طرفین مذاکره در حضور خبرنگاران مصاحبه می‌کنند و مطالب خود را بیان می‌کنند که در آن جلسه همه خبرنگاران حضور دارند اما در بعضی از جلسات خبرنگاران را راه نمی‌دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه هیچ موضوع مخفی در روابط ما وجود ندارد، گفت: هم در جلسات و هم در مصاحبه‌ها نسبت به برگزاری جلسات منافقان اعتراض کرده‌ایم و فرانسه هم گفته آنها ارتباطی با ما ندارند.

ظریف در پاسخ به سوال دوم جواد کریمی قدوسی مبنی بر اینکه چگونه و از چه طریق ۴ نفر دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیئت مذاکرات هسته‌ای نفوذ کردند، گفت: ما همیشه اهداف خود را با استفاده از ابزارها دنبال می‌کنیم. به عنوان مثال در اجتماع دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف جمهوری اسلامی وکلای دیگر کشورها از جمله فرانسه هم حضور داشتند و همین طور آمریکا هم از وکلای دیگر کشورها استفاده کرد که در جریان مذاکرات خصوصی هم قرار دارند و این یک رسم و عرف بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه ما موظف بودیم از همه امکانات خود استفاده کنیم، تاکید کرد: ما نام افراد را به وزارت اطلاعات معرفی می‌کردیم و از وزارت اطلاعات اجازه حضور این‌ها را گرفتیم و به ما معرفی می‌شدند و از آنها استفاده کردیم و بنده جز خدمت از این افراد چیزی ندیدم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: من مسئول دیگر رفتارهای این افراد نیستم بلکه مسئول رفتار آنها در مذاکرات بودم. آقای کریمی قدوسی شما گفتید برجام شکست خورده است اما به نظر من برجام حقانیت ایران را ثابت کرد و امروز آمریکاست که شکست خورده و باعث شد که بر خلاف پیش‌بینی‌ها از برجام خارج شود. آمریکا از برجام خارج شد به این دلیل که برجام خوب مذاکره شده بود و کار کارشناسی صورت گرفته بود.

وی با اشاره به صحبت‌هایی در این خصوص که در جریان مذاکراتی در سال‌های قبل ۱.۷ میلیارد دلار دریافت شد، گفت: گرچه آن مذاکرات را بنده هدایت می‌کردم اما برای دریافت این مقدار پول بیشترین نقش را آقای دری اصفهانی داشتند که من نزد مقامات قضایی هم شهادت دادم. سیروس نادری هم در مذاکرات نقش داشت که در راستای منافع ملی عمل کرده بود که از ایشان تقدیر هم شده است.

ظریف با اشاره به نقش مسرور گفت: در همه مذاکرات حقوقی ما ایشان به عنوان وکیل جمهوری اسلامی مطرح می‌شود و به عنوان متخصص حقوق از این شخص استفاده شد. سایر کشورها از مشاورین بانکی و خارجی کمک می‌گرفتند اما ما از مشاوران ایرانی استفاده کردیم.

وزیر امور خارجه یادآور شد: آقای شعبانی هیچ گاه در مذاکرات حضور نداشت. عربستان میلیون‌ها دلار خرج می‌کند اما ما این هزینه‌ها را نمی‌کنیم من معتقدم ایرانی‌ها بزرگترین سرمایه ما در خارج از کشور هستند و امیدواریم که بتوانیم از دوستان خود که می‌توانند کمک کنند استفاده کنیم.

محمدجواد ظریف در پاسخ به سومین سوال جواد کریمی قدوسی مبنی بر اینکه ماهیت باند نیویورک چه بوده که جناب عالی در شکل‌گیری این باند که تلاش می‌کرده راه نفوذ آمریکا را در ایران انقلابی و اسلامی باز کند چه جایگاهی داشتید، گفت: این موضوع به زمان سفارت من در سازمان ملل در دهه ۷۰ و ۸۰ باز می‌گردد که محرمانه هم نبوده است.

وی تاکید کرد: من تخصصی نسبت به آیین نامه مجلس ندارم اما باید نسبت به عملکرد وزارت من از بنده سوال شود این سوالات باید هنگام رای اعتماد پرسیده می‌شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: باند نیویورک یک مفهوم موهوم است و در دهه ۷۰ در زمان وزارت آقای خرازی مطرح شد بنده نه رئیس این باند هستم و نه اصلا چنین باندی وجود دارد. اولین بار در تیتر روزنامه کیهان این موضوع مطرح شد و در آن مقاله به باند نیویورک اشاره کردند که به تذکر مقامات عالیه هم انجامید و روز بعد از آن از بیان خود عذرخواهی کردند.

وی با اشاره به بنیاد جامعه باز گفت: این بنیاد با ایران در ارتباط بود آنچه من انجام دادم این بود که این ارتباط را محدود و منظم کردم و همکاران موظف بودند به من گزارش دهند که کاری خلاف منافع ملی انجام نشود. آنچه صورت گرفت این بود که بنده وظایفم را انجام دادم و بارها مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفتم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: شما یا باید در منزل بنشینید یا باید با گروه‌های آمریکایی ارتباط برقرار کنید من وظیفه داشتم که با این گروه‌ها ارتباط بگیرم نه اینکه از این کار خوشم بیاید بلکه بنا به وظیفه انجام می‌دادم بنده وقتی نمایندگی در آمریکا را ترک کردم همه گفتند ایران یک سخنگوی قهار را از دست داده است.

ظریف در پایان تاکید کرد: نظام نباید قربانی ما شود ما باید قربانی منافع ملی شویم./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر