کد خبر: 50163
A

آمار تکان‌دهنده از خشکسالی در ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از وجود خشکسالی بلندمدت در 98 درصد مساحت ایران خبر داد و گفت: خشکسالی‌های انباشته و بلندمدت نشان‌دهنده وضعیت خطرناک آبی است.

آمار تکان‌دهنده از خشکسالی در ایران

به گزارش دیده بان ایران؛ صادق ضیاییان، با اشاره به آخرین وضعیت کشور به لحاظ خشکسالی اظهار کرد: براساس شاخص 10 ساله (SPE بارش، دما و تبخیر)، 98.1 درصد مساحت کشور دچار درجات مختلف خشکسالی است و در این بازه زمانی، تنها 1.6 درصد مساحت کشور در وضعیت نرمال و سه دهم درصد مساحت ایران در شرایط ترسالی قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های بلندمدت و انباشته، نشان‌دهنده وضعیت نامناسب آبی است، گفت: در بازه 10 ساله گذشته، صد درصد مساحت استان‌های البرز،‌ ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، هرمزگان و یزد با درجات خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید خشکسالی درگیر هستند. رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه خشکسالی‌های بسیار شدید بلندمدت، عینیت بیشتری دارند و قابل مشاهده هستند، ادامه داد: در بازه بلندمدت، در 67 درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد دچار خشکسالی بسیار شدید است، همچنین 62 درصد مساحت استان بوشهر و 57 درصد مساحت چهارمحال و بختیاری را خشکسالی بسیار شدید در برگرفته است که وضعیت خطرناک آبی را برای این استان‌ها ایجاد می‌کند. ضیاییان در ادامه در مورد شرایط خشکسالی کشور در بازه کوتاه مدت اظهار کرد: از ابتدای مهرماه 96 (اول سال زراعی) تا پایان مرداد ماه 97، بر اساس شاخص (SPEI)، 91 درصد مساحت کشور تحت تاثیر درجات مختلف خشکسالی است و در این بازه 11 ماهه تنها 9 درصد مساحت ایران در وضعیت نرمال قرار دارد. این کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به استان‌های تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید گفت: در بازه 11 ماه گذشته، 91 درصد مساحت استان کهگیلویه و بویراحمد و 87 درصد مساحت استان خراسان شمالی با خشکسالی بسیار شدید دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته ضیاییان، در بازه کوتاه مدت 11 ماهه، صد در صد مساحت استان‌های البرز، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، قزوین،‌ کهگیلویه و بویراحمد، گیلان،‌ مازندران و مرکزی با درجات مختلف خشکسالی اعم از ضعیف، متوسط، شدید و بسیار شدید درگیر است./ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر