کد خبر: 50216
A
واکنش یک کارشناس خودرو به افزایش قیمت و کاهش کیفیت خودرو؛

وزارت صنعت، معدن و تجارت مقصر اصلی آشفته بازار خودرو است

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به تصمیمات اخیر شورای رقابت و وزارت صمت درخصوص افزایش قیمت خودرو گفت: وزارت صمت و شورای رقابت نباید در تعیین قیمت خودرو دخالت کنند بلکه این کار وظیفه خودروسازان است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت مقصر اصلی آشفته بازار خودرو است

به گزارش پایگاه خبری  و تحلیلی دیده بان ایران ؛ فربد زاوه در گفت‌و گویی ؛ با بیان این که هرچیزی جز تعیین قیمت شناور به معنی تمدید همین رویه ناکارآمد است، اظهارکرد: امروز 6میلیون نفر به ارزش 66هزار میلیارد تومان اقدام به ثبت نام خودرو کرده‌ند. این خیلی عجیب بود که آقای صالحی نیا (معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت) تا کنون اصلا به روی خود نیاورده است!

این کارشناس خودرو ادامه داد: در این وضعیت آشفته بازار خودرو، گران فروشان و محتکران و خریداران مقصر نیستند بلکه در واقع مقصر اصلی وزارت صمت است که چنین زمینه و زیرساختی را ایجاد کرده است.

زاوه با تاکید بر این که وزارت صمت باید اقدام جدی در جهت شفاف‌سازی انجام دهد، تصریح کرد: اگر وزارت صمت به دنبال خودنمایی باشد همچنان بر سر مابه‌التفاوت قیمت اصرار می‌کند اما برای تنظیم و تعدیل بازار باید تفاوت قیمت بازار و کارخانه را صفر کند و تنها راه این موضوع شناور کردن قیمت است.

این تحلیلگر بازار با تاکید بر این که خودروساز باید تعیین کننده قیمت نهایی خودرو باشد، افزود: شورای رقابت یک نهاد قانونی است که وظیفه شناسایی موانع رقابتی را دارد. این شورا باید قوانینی که در تضاد با فضای رقابتی هستند را شناسایی و با آن مقابله کند نه این که تعیین کننده قیمت خودرو باشد.

او ادامه داد: سازمان حمایت از مصرف کننده نیز تعیین کننده قیمت خودرو و کاهش یا افرایش آن نیست. اصلا مگر دستورالعملهای سازمان حمایت لازم‌الاجرا است؟

زاوه در ادامه درمورد نقش وزارت صنعت در این جریان افزایش فساد ها در پیش فروش ها و ثبت سفارش های خودرو  توضیح داد: وزارت صمت تنها باید فضای کسب‌و کار را به گونه‌ای تنظیم کند که در حق مردم اجحاف نشود نه این که قیمت تعیین کند.

او با اعتراض به این که در حال حاضر ثبت‌نام خودرو به شغلی پردرآمد و سودآور در کشور ما تبدیل شده است، اضافه کرد: کدام شغل در عرض 5 دقیقه 20 میلیون تومان درآمد دارد که مردم ما تنها با وارد کردن نام و آدرس خود این سود را کسب می‌کنند؟

این کارشناس خودرو با انتقاد به عملکرد وزیر قبلی صنعت گفت: کسی از وزیر قبلی این وزارتخانه نمی‌پرسد که چرا با انحصار تایر، قطعه و لاستیک موجب افزایش 4برابری قیمت‌ها شده است. اکنون کسی به دنبال جواب این سوال‌ها نیست و به جای پیدا کردن علت، معلول را مقصر تمام این مشکلات می‌دانیم. در شرایط فعلی هم عملکرد وزیر فعلی صنعت قابل دفاع نیست، زمینه اصلی آشفتگی بازار خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت است نه چند نفر دلال!

زاوه در پایان تاکید کرد: ما باید انحصار ایران خودرو و سایپا و قطعه سازان را بشکنیم و واردات قطعه و خودرو با تعرفه پایین‌تر را مجددا آزاد کنیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر