کد خبر: 50342
A

فلاحت پیشه: دوستان از اسب مغرور تشریفات پیاده شوند/ برخی وزیران دولت واقعا ضعیف هستند

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نقش ستون پنجم در تشدید مشکلات را بیشتر از تحریم ها دانست و گفت: موضوع تحریم را اگر به عنوان یک واقعیت نبینیم ،برخورد واقع گرایانه هم با آن صورت نمی گیرد ضمن این که اثر خارجی تحریم ها کمتر از ستون پنجم در داخل است.

فلاحت پیشه: دوستان از اسب مغرور تشریفات پیاده شوند/ برخی وزیران دولت واقعا ضعیف هستند

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، یکی از مشکلات کشور را تصمیم گیری در فضای جزمیت ذهنی و سیاسی عنوان کرد و افزود: مهم ترین عارضه این است که بسیاری کسانی که تصمیم گیری می کنند با واقعیت های جامعه ارتباط ندارند و بیشتر در یک فضای دگم ذهنی تصمیم گیری می کنند.

وی ادامه داد: جزمیت سیاسی و ذهنی باعث تداوم شرایط تقابلی در کشور است و بسیاری هنوز دچار این تفکرات و تعصبات جزمی جناحی هستند و همین باعث شده که در فضای همفکری وارد نشوند و بیشتر تفکر مقابله را شکل دهند و همین تقابل را به رابطه بین دولت و ملت کشانده اند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این که «دولت و مجلس نباید اجازه دهند که افراط گرایان دو جریان سیاسی در کشور بر مناسبات این دو قوه حاکم شوند»، یادآور شد: این افراط گرایان، تفکرات خود را دنبال می کنند در صورتی که انتظار مردم از دولت، حل مشکلات است و هیچ گاه افراطیون به دنبال حل مشکلات نبوده اند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: در موضوع سوال از رییس جمهوری هم مشاهده شد که به رغم این که هم نمایندگان مجلس و هم رییس جمهوری با آرام و در یک فضای منطقی و بدون تنش سوال ها و پاسخ ها را مطرح کردند ولی نتیجه ای که به دست آمد، نتیجه ای نبود که به رفع مشکلات جامع کمک کند و دلیل آن این است که راهکار رفع مشکلات کشور این نیست . این رویه که سه قوه به دنبال مقصر بگردند هیچ کمکی به حل مشکل نمی کند؛ بلکه باید با همفکری و همکاری بتوانند عمل کنند.

وی افزود: من این را می پذیرم که فضای احساسی شکل گرفته که هدف آن این است که دولت و مجلس با هم همکاری نکنند ولی یک واقعیتی وجود دارد که نمایندگان مجلس تحت فشار جامعه عمل می کنند. ما ضعف نظام تنظیم بازار را به وضوح می بینیم که قابلیت نظارت و پیگیری دارد. انتظار این است که دولت در این زمینه به خوبی عمل کند، برای مثال در موضوع فساد خودرو و گرانی های موجود خود رییس جمهوری شخصا وارد شوند و برخورد کنند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در شرایطی که به صورت بی سابقه ای اقدامات تحریمی برنامه ریزی شده علیه جمهوری اسلامی ایران شکل می گیرد در داخل کشور می بینیم که اقدامات برنامه ریزی شده ای برای صیانت از سیاست ها و راهبردها و به ویژه منافع ملی و اقتصادی کشور صورت نمی گیرد و این یک ضعف است. 

فلاحت پیشه نقش ستون پنجم در تشدید مشکلات کشور بیشتر از تحریم ها دانست و یادآور شد: تصمیم گیری باید بر واقعیات مبتنی باشد. موضوع تحریم را اگر به عنوان یک واقعیت نبینیم برخورد واقع گرایانه ای با آن صورت نمی گیرد به ویژه در بخش هایی که اثر خارجی تحریم ها کمتر از ستون پنجم آن در داخل است. 

وی افزود: اثر ستون پنجم در تحریم ها کسانی هستند که از این شرایط سوء استفاده می کنند و به این وسیله می خواهند منافع خود را پیش ببرند. کسانی که احتکار می کنند و با بر هم زدن نظام عرضه و تقاضا، بیشترین آسیب را به کشور وارد می کنند و دستگاه هایی که وظیفه نظارت بر این سیستم را دارند و به وظیفه خود عمل نمی کنند، نقش ستون پنجم دشمن را در شرایط تحریم بازی می کنند؛ با این ستون پنجم اگر برخورد شود، می توانیم به راحتی شرایط موجود را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: قابل توجیه نیست و هیچ گونه نظارت و برخوردی در سیستم توزیع و عرضه و تقاضا وجود ندارد و بسیاری از شرایط موجود سوء استفاده می کنند و همین مساله فشارهای سنگین اقتصادی را بر مردم تحمیل می کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، «غرور پروتکلی و تشریفاتی» را از موانع همکاری و همفکری قوا و دستگاه های کشور دانست و خاطرنشان کرد: همکاری و همفکری صورت نمی گیرد به چند دلیل؛ هنوز غرور پروتکلی و تشریفاتی بر مناسبات میان دستگاه ها در کشور حاکم است به جای این که دستگاه ها و مسوولان با هم بنشینند و برای حل مشکلات کشور چاره جویی کنند، گروه خود را به رخ می کشند؛ من این را به عنوان یک گلایه مطرح می کنم.

وی ادامه داد: برخی مسوولان که باید در قبال سوالات مطرح شده در مجلس و کمیسیون امنیت ملی حضور داشته باشند، می بینیم که کماکان غرور تشریفاتی را دارند و توجهی به خواسته های این کمیسیون برای پاسخگویی به سوالات مربوط به امنیت ملی و سیاست خارجی ندارند و این یک ضعف است و امیدواریم که دوستان از اسب مغرور تشریفات پیاده شده و در حوزه خود پاسخگو باشند.

این نماینده مجلس درباره روند استیضاح هایی که در مجلس شکل گرفته است، گفت: برخی وزیران دولت واقعا ضعیف هستند در حالی که انتظار ما این است که رییس جمهوری وزاری ضعیف را برکنار کند. بسیاری از مشکلات که در جامعه وجود دارد ناشی از عدم اجرای مسئولیت ها است مانند نبود نظارت بر گرانی های خودسرانه ای که شکل می گیرد یا مسائلی که در حوزه های دیگری است، فسادی که در کارخانجات عظیم از جمله خودرو وجود دارد و بیشترین التهاب را به بازار وارد کرده است.

فلاحت پیشه با تاکید بر ضرورت ترمیم کابینه دولت خاطرنشان کرد: انتظار می رود بخشی از ترمیم ها را خود رییس جمهوری در کابینه انجام دهد ضمن اینکه نمایندگان مجلس بخشی از استیضاح ها با شرایط روز جامعه همخوان نیست. 

وی ادامه داد: مثلا استیضاح وزیر آموزش و پرورش در شرایطی که به هرحال جامعه درگیر مسائل اقتصادی است، مشخص نیست که چه اندازه با واقعیت های جامعه همخوانی داشته باشد. جامعه الان در فصل راه اندازی مدارس به سر می برد و نشان می دهد قوا با هم هماهنگی های لازم را در رویارویی با مسائل کشور ندارند.

وی خلاء حضور نخبگان و مشاوران جوان را از دیگر مشکلات کشور در حوزه سیاست های راهبردی برشمرد و عنوان کرد: برخی مشاوران کشور دچار فرسودگی مغزی شده اند و این مشاوران که در حوزه راهبردی مشورت می دهند، نمی توانند مشکلات امروز جامعه را حل کنند. اصرار مسوولان مختلف کشور بر حفظ این مشاوران و عدم توجه به مشاوران جوان و نظرات مشورتی با نخبگان دانشگاهی و روشنفکر با آنان از ضعف های موجود است. 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: بسیاری از مسائل از ضعف در سیستم قضایی ناشی می شود، عدم برخورد قضایی و نبود اطمینان به برخوردهای قضایی، ضعف هایی را به وجود آورده و باعث شده که کماکان مجرمان و متخلفان در جامعه جولان دهند و قوه قضاییه نیز هنوز اقدام قضایی مناسب در این خصوص ترتیب نداده است. 

وی ادامه داد: سران قوه در نشست های مختلف برگزار می کنند و فقط تصویر این نشست ها در تلویزیون پخش می شود و مردم اثری از آن در مناسبات بین سه قوه نمی بیننند. /ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر