کد خبر: 50437
A

افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک از افزایش دو برابری قیمت لاستیک‌های ایرانی و وارداتی در بخش ناوگان سبک و سنگین خبر داد و گفت: با توجه به نیاز ۶۰ درصدی ناوگان جاده‌ای به واردات لاستیک مطرح شده که ارز دولتی برای واردات این بخش اختصاص یابد.

افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک خودرو

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ در سال‌های اخیر اخبار مرتبط با حمل‌ونقل جاده‌ای به‌ویژه اتوبوس‌های بین‌شهری در زمینه نیازهای اصلی، ایمنی و حتی اخبار حوادث این حوزه ارتباط تنگاتنگی با لاستیک دارد، آخرین اخبار از این حوزه حکایت از آن دارد که تأمین لاستیک در کنار قطعات و تعمیرات از مشکلات اساسی رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور شده است؛ موضوعی که حسن‌نیا، معاون وزیر راه و شهرسازی به آن اذعان کرده است. چراکه به گفته او، ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک در این حوزه نیاز است که قرار شده اختصاص ارز دولتی برای واردات لاستیک اختصاص داده شود.

این اخبار در حالی منتشر شده که به عقیده کارشناسان، بازار داخلی توان تولید محصولات متنوعی را دارد و تنها نیاز به سرمایه‌گذاری در بخش لاستیک‌های جاده‌ای داریم. از سوی دیگر واردات کالاهای بسیاری آن هم با ارز دولتی از سوی دولت و گمرک ممنوع اعلام‌ شده است.

با این تفاسیر جای سؤال دارد که آیا بازار داخلی توان تأمین نیاز حمل‌ونقل جاده‌ای را دارد یا خیر و در صورتی که امکان تأمین نیاز را ندارد چرا اختصاص ارز برای واردات آن هم ارز دولتی در مسیر سرمایه‌گذاری دولت در زمینه تولید انجام نمی‌شود؟

نیاز به واردات بیش از ۶۰ درصدی لاستیک ناوگان جاده‌ای

در این رابطه داوود سعادتی نژاد - رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک - به ایسنا، گفت: در حال حاضر تولیدات داخلی در زمینه لاستیک عموما مربوط به لاستیک‌ خودروهای شخصی است و لاستیک خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای که خودروهای مسافربری و باربری آن را تشکیل می‌دهند فقط به میزان ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز بازار تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد نیاز بازار به لاستیک خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای از طریق واردات تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: نبود تکنولوژی تولید لاستیک‌های حمل‌ونقل جاده‌ای به صورت گسترده در بین تولیدکنندگان، عاملی شده تا در راستای رفع نیاز بازار از واردات کمک گرفته شود.

افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک‌های ناوگان جاده‌ای

سعادتی نژاد خاطرنشان کرد: در پی رشد قیمت ارز و افزایش تقاضا برای لاستیک‌های حمل‌ونقل جاده‌ای قیمت این دست لاستیک به بیش از دو برابر افزایش یافته است و تا زمانی که تولید داخلی توان رفع نیاز حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را نداشته باشد، قیمت محصولات افت نخواهد کرد و این موضوع زمان‌بر است.

او تأکید کرد: برای دستیابی به تکنولوژی تولید لاستیک حمل‌ونقل جاده‌ای و رفع نیاز بازار به‌ واسطه تولید داخلی باید سرمایه‌گذاری مناسب صورت گیرد تا طی چند سال، تولید داخلی جایگزین واردات شود.

افزایش ۲ برابری قیمت لاستیک های ایرانی

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت محصولات مختص به وسایل نقلیه شخصی با وجود رفع نیاز ۱۰۰ درصدی از طریق تولید داخلی رشد داشته است؟ گفت: قیمت محصولات داخلی در زمینه وسایل نقلیه شخصی طی چند وقت اخیر رشد دو برابری را تجربه کرده و به طور مثال لاستیک مختص پراید بیش از ۳۴۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌شود.

وی دلیل افزایش قیمت لاستیک را عدم هماهنگی واردکننده و تولیدکننده دانست و خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید در ماه‌های اخیر برای تولید قابل قبول و با کیفیت ثبت سفارش شده است و کمبودی در بازار وجود ندارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر