کد خبر: 50667
A

جایگاه زنان در مدیریت و جوانگرایی در جریان اصلاحات

١٨ ماه گذشت ؛ از دوره ای که حداقل 150 زن رزومه خود را برای حضور در شورای شهر تهران به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تحویل دادند تا در نهایت فهرست نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر در حوزه انتخابیه تهران از میان آنها تدوین شود.زنانی که خود را لایق و واجد شرایط برای حضور در شورای اسلامی شهر تهران می دانستند . به ماجرای ١۵٠ رزومه نامزدهای ورود به شورای شهر تهران بازگردیم. شورای عالی اصلاح طلبان دستکم ١۴۴ رزومه از زنانی دارد که خود را واجد شرایط ورود به شورا می‌دانستند. اگر این رزومه ها به درستی بررسی و ارزیابی شده باشند ، هم اکنون به عنوان یک بانک اطلاعاتی نیروی انسانی میتوان به آن استناد کرد. بنابراین شورای عالی اصلاح طلبان علاوه بر آنکه میتواند به شهردار تهران مشورت دهد که از آن تعداد زنی که میخواستند عضو شورای شهر تهران شوند چه تعداد می‌توانند در مدیریت شهری موثر واقع شوند میتواند به دولت و شخص رییس جمهور نیز افراد واجد شرایط برای احراز پست های مدیریتی را از میان آن ١۴۴ رزومه معرفی کند. این کار میتواند فرصتی برای تسریع در به کارگیری زنان به عنوان مدیر و همین طور زنان در برنامه های مدیریت شهری باشد و اصلاح طلبان را در کادرسازی و همین طور حفظ و هدایت سرمایه انسانی پیش قدم کند و کمکی به بهبود و چابک سازی فضای منابع انسانی کشور باشد.

جایگاه زنان در مدیریت و جوانگرایی در جریان اصلاحات
دیده بان ایران :  سپیده سعیدی (روزنامه نگار ) : ١٨ ماه گذشت ؛ از دوره ای که حداقل  150 زن رزومه خود را برای حضور در شورای شهر تهران  به شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تحویل دادند  تا در نهایت فهرست نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر در حوزه انتخابیه تهران از میان آنها تدوین شود.زنانی که خود را لایق و واجد شرایط برای حضور در شورای اسلامی شهر تهران می دانستند .
 
 از آن تعداد ۶ زن در فهرست نامزدهای شورای شهر تهران قرار گرفت و هر ۶زن نیز رای مردم پایتخت را به دست آورده و وارد شورا شدند. اینکه 6 زن در فهرست نامزد ها جا گرفته اند و همان 6 زن توانستند از مردم رای اعتماد بگیرند نشان می دهد که مردم به حضور زنان در عرصه های مدیریتی و تصمیم گیری اعتقاد راسخ دارند   اما هم اکنون  سرنوشت ١۴۴ زن دیگر برای حضورشان بر فعالیت های اجتماعی و سیاسی چه شد ؟ به ویژه آنکه پس از پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات و معرفی دو شهردار تا کنون هیچ یک از آن نامزدها در میان معاونان شهردار و یا شهرداران مناطق حضور پیدا نکرده اند . 
نکته دارای اهمیت آن است که ٢زنی که «محمدعلی نجفی » شهردار پیشین تهران آنان را به سمت شهردار منطقه منصوب کرد نیز از میان این ١۴۴ نفر نبودند. حال تنها بررسی و یاد آوری این موضوع بعد از گذشت 18 ماه می تواند  تلنگری باشد برای بسیاری از تصمیم سازانی  که بی تفاوت به وجود نیروهای باانگیزه و با انرژی همواره از کمبود مدیران حرفه ای و با انگیزه گله مند هستند . 
مدتی است  بحث جوان‌گرایی و عدم به کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی و تبدیل این بحث به قانون مطرح شده است و به هر حال موجی ما را با خود با سمت و سوی این مقوله برده است .این موج می تواند نقبی به گذشته باشد و یاد آوری شاید تنها خاطره ای ، همان روزهایی که تمام تلاش خود را از قلم و خبر بکار گرفتیم تا شاید رییس جمهور وزیری زن بر گزیند ؛ اما نشد !
گرچه نمی توان حضور پررنگ و تاثیر گذار سه زن در حکم معاونت اموز زنان و خانواده ، دستیار ویژه رییس جمهور در امورحقوق شهروندی و معاونت حقوقی رییس جمهور را نادیده وغیر موثر دانست .
حال  آیا ما به اندازه کافی کادری مطلوب و حرفه ای از میان جوانان گزینش کرده ایم که مدیریت ها را به آنان بسپاریم و بعد قانون عدم به کارگیری بازنشستگان را اجرایی کنیم ؟  
از سوی دیگر همین شنبه گذشته رییس جمهور در آیین قدردانی از آذری جهرمی، وزیر ارتباطات تاکید کرد که تا پایان دولت دوازدهم ٣٠درصد از مدیریت مجموعه های دولتی  باید به زنان سپرده شده باشد. در چنین حالتی باز هم پرسش این است که آیا ما این تعداد زن با تجربه و در عین حال جوان داریم که پست های مدیریتی  را برعهده بگیرند؟
به ماجرای ١۵٠ رزومه نامزدهای ورود به شورای شهر تهران بازگردیم. شورای عالی اصلاح طلبان دستکم ١۴۴ رزومه از زنانی دارد که خود را واجد شرایط ورود به شورا می‌دانستند. اگر این رزومه ها به درستی بررسی و ارزیابی شده باشند ، هم اکنون  به عنوان یک بانک اطلاعاتی نیروی انسانی میتوان به آن استناد کرد. بنابراین شورای عالی اصلاح طلبان علاوه بر آنکه میتواند به شهردار تهران مشورت دهد که از آن تعداد زنی که میخواستند عضو شورای شهر تهران شوند چه تعداد می‌توانند در مدیریت شهری موثر واقع شوند میتواند به دولت و شخص رییس جمهور نیز افراد واجد شرایط برای احراز پست های مدیریتی را از میان آن ١۴۴ رزومه معرفی کند. این کار میتواند فرصتی برای تسریع در به کارگیری زنان به عنوان مدیر و همین طور زنان در برنامه های مدیریت شهری باشد و اصلاح طلبان را در کادرسازی و همین طور حفظ  و هدایت سرمایه انسانی پیش قدم کند و کمکی به بهبود و چابک سازی فضای منابع انسانی کشور باشد. 
اقدامی برای تغییر ساختار مدیریتی ، ایجاد انگیزه در جوانان تحصیلکرده و توانمند بدور ازاعمال سلیقه جناحی .

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر