کد خبر: 50995
A
دیده بان ایران بررسی می کند؛

از شیخ خزعل تا حمله گروهک تروریستی "الاهوازیه"/ آیا هدف بازپس گیری اهواز است؟

گروهک الاهوازیه را می‌توان در امتداد جریان تجزیه‌طلب "شیخ خزعل" (1242–1315) دانست که از انگلیس نشان شوالیه امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد. به طوریکه "عبد الحمید الخزعل" نوه شیخ خزعل در کنفرانس گروهک الاهوازیه در ژانویه 2017 در قاهره شرکت کرد.

از شیخ خزعل تا حمله گروهک تروریستی "الاهوازیه"/ آیا هدف بازپس گیری اهواز است؟

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: "شیخ خزعل" نمونه‌ای تمام ‌قد از یک پادشاه شرقی هزارویک‌ شبی است که در حال گوش سپردن به نوای موسیقی و تماشای رقصی زیبا، دلخوش به شمردن سکه‌های بی‌شمار خویش است و همزمان به سلطنت سرزمینی بزرگ‌ تر با سکه‌هایی بیشتر چشم دوخته است. شیخ خزعل با پشتوانه ثروت افسانه ‌ای خود به‌عنوان بزرگ ‌ترین مالک خوزستان و وابستگی‌اش به قبیله‌ ای قدرتمند در زمانه‌ای پرآشوب سعی در ایجاد حکومتی شبه‌ مستقل در جنوب ایران برای خودش داشت.

 

شیخ خزعل در سال 1280 به جای برادرش شیخ مزعل که به دست او از بین رفته بود، از طرف مظفرالدین‌شاه با درجهٔ امیرتومانی و لقب معزالسلطنه به حکمرانی محمره (خرمشهر) و سرحد داری آنجا تعیین گردید.

 

پس از صدور فرمان مشروطیت که اوضاع ایران درهم شد، وی حکومت خوزستان را عهده دار شد. با سیاست انگلیس نزدیکی کامل یافت و انگلیسی‌ها هم عالی ‌ترین نشان خود را به او اعطا کردند. تا سال 1300 خزعل در ردیف شیوخ درجه اول خلیج فارس بود. خوزستان را اداره می‌کرد و اگر از طرف دولت، حکمران تعیین می‌شد، باید طبق نظر خزعل عمل کند والا از بین می‌رفته و نمی توانست کاری را از پیش برد. وقتی محمد حسن میرزا ولیعهد، احساس کرد که حکومت قاجاریه در مرحله تزلزل قرار دارد، متوسل به شیخ خزعل شد و حتی قرار شد احمد شاه از طریق خوزستان به ایران بازگردد.

اما انگلیسی‌ها درسال1303  دست از حمایت خزعل برداشتند و به او توصیه کردند با رضاخانِ سردارسپه کنار بیاید. در همان سال سردار سپه به شیراز رفت و با قوایی که از قبل تدارک دیده بود، به سمت خرمشهر و آبادان حرکت کرد.

 

2051711_351

 

اما قبل از حرکت سردارسپه از شیراز، شیخ خزعل با ارسال تلگرافی مراتب اطاعت وفرمانبرداری خود را اعلام کرد، ولی سردارسپه به حرکت خود ادامه داد و وارد خرمشهر شد. بدون کوچک‌ترین خونریزی، شیخ از او اطاعت کرد و در ملاقاتی که باسردارسپه کرد، روی پای او افتاد و ظاهرا سردارسپه نیز او را بخشید، ولی درهمان روز درتمام خوزستان حکومت نظامی برقرار شد . سپس سرتیپ فضل‌ الله ‌خان بصیردیوان که بعدها زاهدی نام گرفت، به حکومت نظامی و فرماندهی پادگان خوزستان منصوب شد. چند افسر دیگر نیز به شهرهای خوزستان اعزام شدند. در شبی از همان اوقات شیخ خزعل و فرزندان و یارانش را به میهمانی در یک کشتی دعوت کرد و آنها با خیالی آسوده به این میهمانی شتافتند که ناگهان نیروی نظامی برآنها تاخت وهمه را دستگیر و به تهران اعزام کرد. شیخ خزعل  درتهران تحت نظر ماموران شهربانی، زندگی مرفهی داشت. البته نشان‌هایی که او از دولت انگلیس داشت، مانع ازکشتن او می‌شد والا درهمان روزهای اول دستگیری، او را می‌کشتند.

 

و اما سرنگونی شیخ خزعل و حکومتش در خوزستان

 

شیخ در بدو ورود به تهران به خانهٔ آصف‌ الدوله رفت و سپس به باغ فخرالسلطنه همسر خود، دختر حسینقلی ‌خان نظام‌السلطنه، که واقع در امامزاده قاسم شمیران بود، روزگار را تا یازده سال بعد تحت محافظت بود تا اینکه سرانجام در روز چهاردهم خرداد سال 1315  ه‍.ش از دنیا رفت. او در هفتاد و پنج سالگی در منزل شخصی خود که همان باغ فخرالسلطنه بود به فرمان رضاشاه به دست چند تن از مأموران شهربانی به قتل رسید. جسد شیخ در امامزاده عبدالله شهرری به صورت امانت به خاک سپرده، سپس در حدود سال 1335 ه. ش به نجف اشرف منتقل گشت.

 

گروهک تروریستی "الاهوازیه" که نام خود را با حالت معرب می‌نویسد، در سال 1999 از سوی برخی افراد مرتبط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در اروپا اعلام موجودیت کرد و مقر اصلی این گروهک در لندن قرار دارد. این گروهک تروریستی همچنین در کشورهای مصر، امارات و عربستان نیز اقدام به تأسیس شعبه کرده است. کنفرانس سال گذشته این گروهک در قاهره برگزار شد. گروهک مزبور توهم جدایی استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جزایرخلیج فارس و تشکیل کشوری جعلی به نام "عربستان" را در سر می‌پروراند.

گروهک الاهوازیه را می‌توان در امتداد جریان تجزیه‌طلب "شیخ خزعل" (1242–1315) دانست که از انگلیس نشان شوالیه امپراتوری بریتانیا را دریافت کرد. به طوریکه "عبد الحمید الخزعل" نوه شیخ خزعل در کنفرانس گروهک الاهوازیه در ژانویه 2017 در قاهره شرکت کرد.

 

در وابستگی این گروهک به کشورهایی نظیر عربستان و امارات و مصر تردیدی نیست. آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز امید بسیاری به این گروهک دارند به طوریکه  "عبد الحمید الخزعل" در مصاحبه‌ای در حاشیه کنفرانس قاهره ضمن تشکر از "برادران حزب جمهوریخواه آمریکا" از سفر به واشنگتن و قول دولت ترامپ برای بررسی درخواست کمک به گروهک الاهوازیه خبر می‌دهد.

 

این گروهک به خصوص پس از بروز جریان انقلاب‌های عربی در منطقه تلاش کرده اقدامات تروریستی خود را افزایش دهد. تلاش برای تفرقه‌انگیزی فرقه‌ای و ایجاد دعوای عرب و عجم و همچنین رهبری برخی ناآرامی‌های خیابانی در شهرهای استان خوزستان نیز از دیگر اقدامات این گروهک تجزیه طلب است.

گروهک تروریستی "الاهوازیه" در سال های اخیر موجب بروز بسیاری از حملات تروریستی در اهواز بوده اند که مهم ترین آن ها عبارت است از: بیش از ده مورد انفجار در شهرهای مختلف استان خوزستان از بین سال‌های 84 الی 85 که مهم‌ترین آن  بمب گذاری در فرمانداری اهواز بود، انفجار در تأسیسات نفتی شهر «رامشیر» در مهر ماه سال 92 و...

 

اما بشنویم از آخرین اقدامات این گروهک تروریستی در پی بازپس گرفتن اهواز؛

گروهک تروریستی  الاهوازیه مسئولیت حمله روز گذشته به همایش رژه نیروهای مسلح را برعهده گرفت.

 

در نخستین اظهارنظرها سخنگوی سپاه سردار رمضان شریف خبر داد که حمله تروریستی کار گروه الاهوازیه بوده است. یکی از رهبران این گروه که نام خود را به صورت "الاهوازیه" می‌نویسد در گفت‌وگویی با ایران اینترنشنال تایید کرد حمله تروریستی کار آنها بوده است. نکته عجیب آنکه سخنگوی این گروه هنگام مصاحبه با ایران اینترنشنال در اهواز بوده است؛ این موضوع از صدای تیراندازی در پس‌زمینه گفت‌وگوی تلفنی مشخص بود.

 

یعقوب حر شوشتری، سخن‌گوی گروه جدایی‌طلب الاحوازیه مسوولیت حملات تروریستی در اهواز را بر عهده "مقاومت ملی اهواز" خوانده و گفته حمله امروز به مراسم رژه را در پاسخ به تبعیض‌ها و انتقال آب است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر