کد خبر: 51018
A

پژمانفر: هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مرجع عزل نمایندگان خاطی است

یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مرجع سوال، استیضاح و حتی عزل نمایندگان خاطی از نمایندگی است.

پژمانفر: هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مرجع عزل نمایندگان خاطی است

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام نصرالله پژمانفر گفت: همانطور که مردم مستقیما نمی‌توانند وزرا و رییس جمهور را عزل کنند و از طریق ساز و کار قوه مقننه این کار انجام می‌شود در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نیز هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان مرجع رسیدگی به تخلفات و شکایت‌های واصله است.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: این هیات شکایت‌های واصله را بررسی می‌کند و در صورت اثبات تخلف یا تخلفات نمایندگان خاطی، حکم مجازات صادر می‌کند. مجازات برخی تخلفات نمایندگان طبق مواد آیین‌نامه عزل از نمایندگی است به این نحو که نماینده خاطی مکلف است به دلیل تخلف یا تخلفات انجام داده و اثبات این تخلفات در هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان بار دیگر از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد بگیرد که این پروسه حتی ممکن است موفق به دریافت رای اعتماد مجدد نشود و از سمت نمایندگی عزل شود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: بنابراین آن طور که در ذهن جامعه است که تا پایان عمر نمایندگی هیچ ساز و کاری نیست تا بر عملکرد نمایندگان در دوره نمایندگی نظارت داشته باشد، ذهنیت درستی نیست و هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان اساسا به همین دلیل شکل گرفته است.  

نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: اگرچه ممکن است این هیات عملکرد ضعیفی داشته باشد اما به معنای این نیست که ساز و کار قانونی برای سوال، استیضاح و حتی عزل نماینده از نمایندگی وجود ندارد. در سابقه اداری مجلس هم وجود دارد که معدود نمایندگانی به دلیل تخلفات انجام داده و اثبات این تخلفات از سمت نمایندگی، عزل شدند پس بستر قانونی این مسئله وجود دارد.

وی متذکر شد: در مجالس گذشته به ویژه مجالس اول انقلاب مصادیق برخورد با نمایندگان خاطی و متخلف و عزل آنان از نمایندگی وجود دارد.

پژمانفر با تبیین رابطه حکومت و جامعه، گفت: رابطه نماینده و دولتمرد با مردم رابطه‌ای وکالتی است. مردم، نمایندگان را انتخاب می‌کنند و نمایندگان نیز وکالت دارند براساس نقطه نظرات و مبانی موکلان‌شان، خواسته‌های‌شان را در مجلس و دولت دنبال کنند. اگر ما در مجلس و دولت به این مسئله مهم توجه جدی داشته باشیم، طبیعتا اقتضای مسئله این است که رابطه وکالت در پیگیری و شفافیت نظرات کاملا شفاف و روشن باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: شفافیت نظرات نمایندگان و دولتمردان مسئله مهمی است که البته در دنیا متداول است. خوب است در جمهوری اسلامی و در دستگاه‌های مختلف آرای مسؤولان‌مان به صورت کاملا شفاف ارائه شود و مردم نظرات و عملکرد شفاف موکلان‌شان در دولت و مجلس  را بهتر از گذشته بدانند./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر