کد خبر: 51107
A

آیت‌الله محمدی عراقی: ساختار شورای امنیت سازمان ملل ساختاری معیوب است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: تا چه اندازه می‌توان در جهت صلح جهانی به ساختار سازمان ملل امید بست تنها ساختاری که تاثیر گذار است و ضمانت اجرا دارد شورای امنیت می‌باشد که آن هم معیوب است.

آیت‌الله محمدی عراقی: ساختار شورای امنیت سازمان ملل ساختاری معیوب است

به گزارش دیده بان ایران، آیت‌الله محمدی عراقی طی سخنانی در همایش روز جهانی صلح 2018 با بیان این که صلح در سه دیدگاه مفهومی ، ساختاری و کارکردی قابل بررسی و بحث است، اظهار کرد: ما در تفکر دینی دارای یک جهان بینی خاص و مبانی خاص در اصول انسان شناسی هستیم و به طور طبیعی این اصول و مبانی تاثیر خود را در گفتمان‌های ما دارد.

وی افزود: اختلاف اساسی که در دیدگاه‌ها وجود دارد نسبت به مفهوم عدالت است و تعریفی که از مفهوم صلح ارائه می‌دهیم تا حد زیادی ناشی از این موضوع است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین بیان کرد:‌ جنگ را همه می‌شناسند و می‌گویند صلح یعنی نفی جنگ. در واقع همین اندازه که جنگ نباشد به معنای صلح است و این نظر از نظر بنده خطا است. و سطح مفهوم صلح را پایین می‌آورد . علتش این است که در این گفتمان رابطه روشنی بین صلح و عدالت برقرار نمی‌شود.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: چقدر می‌توان امید داشت که ساختار این سازمان در جهت صلح جهانی باشد، زیرا تنها ساختاری که در سازمان ملل متحد تاثیر گذار بوده و ضمانت اجرا دارد شورای امنیت است که آن هم می‌بینیم چگونه این ساختار معیوب می‌باشد زیرا چند کشور به عنوان عضو دائم و با داشتن حق وتو  در هر جایی که به نفع یا ضرر آنها باشد عمل می‌کنند.

محمدی عراقی همچنین به مساله فلسطین اشاره کرد و گفت: مردم فلسطین هر جمعه با دستان خالی تظاهرات می‌کنند و هر چه پیش می‌رود اراده آنها محکم‌تر می‌شود، باید ببینیم در این گونه مسائل ناکارآمدی مسائل بین‌المللی از چه مبنایی سرچشمه می‌گیرد جز این است که از آغاز خشت اول کج گذاشته شده است.

وی در پایان اظهار کرد: موضوع صلح از یک طرف با مفهوم عدالت و از سوی دیگر با مفهوم جنگ ارتباط دارد جنگ و صلح از منظر قرآن بسیار دقیق و حساب شده می‌باشند و ما شاهد هستیم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورهای اروپایی پیش بینی شده که تا سال 2050 جمعیت مسلمانان از غیر مسلمانان بیشتر می‌شود،اما برخی از مستشرقان غربی همیشه اتهامات ناجوانمردانه را به اسلام و قرآن زده اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر