کد خبر: 51495
A

نتایج غیر رسمی انتخابات اقلیم؛ حزب بارزانی در رتبه نخست

نتایج غیر رسمی انتخابات محلی اقلیم کردستان عراق حاکی از پیشتازی حزب بارزانی است و اتحادیه میهنی کردستان هم از افزایش شمار کرسی های خود خبر داده است.

نتایج غیر رسمی انتخابات اقلیم؛ حزب بارزانی در رتبه نخست

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات پارلمانی محلی اقلیم کردستان عراق با مشارکت 57 درصدی نشان از کاهش میزان حضور مردم در پای صندوق های رای دارد. با وجود تلاش کم سابقه احزاب کردی جهت تشویق مردم به شرکت در انتخابات، کارشناسان سیاسی اقلیم بر این باورند که بی توجهی به درخواست های مردمی به ویژه پس از سال 2014 و آغاز بحران اقتصادی، بروز مشکلات معیشتی و وضعیت نامناسب خدمات رسانی های عمومی در کاهش میزان مشارکت کردها تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر عده ای نیز معتقدند که رقابت های سیاسی احزاب اقلیم کردستان عاملی در جهت تشدید نارضایتی های مردمی بوده است.

کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان عراق میزان مشارکت مردمی را در پنجمین دوره انتخابات محلی 57 درصد اعلام کرده است. همچنانکه پیش بینی می شد حضور مردم در مناطق سنتی تحت نفوذ حزب دموکرات کردستان به مراتب بیشتر بوده است، استان دهوک با 61 درصد دارای بیشترین میزان مشارکت بوده است، سلیمانیه که بیشترین رقابت های سیاسی را به سبب حضور جریانهای مختلف از قبیل اتحادیه میهنی، جنبش تغییر، نسل جدید و .... به خود دیده است با 51 درصد دارای کمترین میزان مشارکت مردمی بوده است.

بر اساس اطلاعیه منتشره از سوی کمیسیون انتخابات اقلیم کردستان عراق، نتایج اولیه انتخابات محلی ظرف 72 ساعت پس از برگزاری آن اعلام خواهد شد اما آمارهای غیر رسمی در رسانه ها حکایت از پیشتازی حزب دموکرات کردستان دارد. این نتایج با توجه به برخورداری حزب بارزانی از ثروت و قدرت اقلیم کردستان پیش بینی شده بود.

رسانه های وابسته به حزب دموکرات کردستان اعلام کرده اند که احتمال کسب 40 کرسی پارلمان محلی در این انتخابات وجود دارد و رتبه نخست اقلیم کردستان را همچنان در اختیار خواهند داشت.

اگرچه سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان در اظهارنظری اعلام کرده بود که نتایج انتخابات برگزار شده را به رسمیت نمی شناسند، دیگر مسئولین ارشد این حزب از رتبه نخست در استان سلیمانیه و کسب آرای قابل ملاحظه در دیگر مناطق اقلیم خبر داده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که رتبه دوم اقلیم کردستان هنوز در میان اتحادیه میهنی کردستان و جنبش تغییر مشخص نشده است. دو حزب یاد شده در استان سلیمانیه به عنوان منطقه نفوذ خود دارای بیشترین اصطکاک های سیاسی بوده اند و نتایج اعلام شده انتخابات پارلمانی عراق هم تنش های میان آنان را افزایش داده است و اینک ممکن است بار دیگر در انتخابات محلی روابط آنان دستخوش تغییراتی شود.

احزاب حاکم اقلیم کردستان در روزهای گذشته بارها یکدیگر را به تقلب های سازماندهی شده متهم کرده اند، همزمان یک خبر غیر رسمی در رسانه های اقلیم کردستان حکایت از آن دارد که جریانهای سیاسی کردی به حزب بارزانی هشدار داده اند در صورت کسب بیش از 30 کرسی توسط این حزب، نتایج انتخابات را به رسمیت نخواهند شناخت.

خبرها و آمار غیر رسمی حاکی از آرای چشمگیر جریان سیاسی نسل جدید است، این جریان تازه تاسیس کردی که توسط شهسوار عبدالواحد بازرگان معروف دیروز و سیاستمدار جوان امروز هدایت می شود،‌ خط مشی سیاسی خود را در مخالفت با احزاب حاکم اقلیم کردستان به ویژه خاندان بارزانی و طالبانی ترسیم کرده است. این حزب که در اولین تجربه انتخاباتی خود در پارلمان عراق دارای 4 کرسی است اینک امیدوار به کسب شمار قابل ملاحظه ای از کرسی های پارلمان محلی است و گفته می شود که حتی آرای بیشتری را از احزاب اسلامی و با سابقه اقلیم کردستان کسب کرده است.

یک رسانه وابسته به حزب دموکرات کردستان با اشاره به نتایج غیر رسمی انتخابات برگزار شده محلی اعلام کرده است که این حزب تاکنون 42 درصد آرای شمارش شده را به خود اختصاص داده است، اتحادیه میهنی 20 درصد، جنبش تغییر 16 درصد، نسل جدید 10 درصد، جماعت اسلامی 7 درصد و جبهه صلاح نیز حائز 5 درصد از آرایی شده اند که تاکنون شمارش شده است.

تنش های پیش آمده در منطقه سلیمانیه و در میان احزاب اتحادیه میهنی و جنبش تغییر پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق، تغییری ها را به تسلیح شدن و دفاع از مراکز حزبی خود در برابر هر تهدید احتمالی وا داشته است، امری که انتقاد شدید حکومت اقلیم را در پی داشته است.

از سوی دیگر و همچنانکه پیش بینی می شد تنش های سیاسی میان دو حزب حاکم دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی رو به افزایش است و شاید بهترین اشاره به این وضعیت، صدور بیانیه سخنگوی حزب بارزانی باشد که به شدت از مواضع اتحادیه میهنی انتقاد کرده است. محمود محمد سخنگوی حزب دموکرات کردستان ضمن اعتراف به نواقص و کمبودهای گزارش شده در برگزاری انتخابات محلی از طرح اتهام های به گفته وی بی اساس سخنگوی اتحادیه میهنی به شدت انتقاد کرد و آن را غیر مسئولانه خوانده است.

انتخاب رئیس جمهوری عراق در نشست امروز پارلمان این کشور و اعلام نتایج انتخابات محلی اقلیم کردستان در روزهای آتی می توانند فضای سیاسی این منطقه را تحت تاثیر قرار دهند. حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی که سالهاست در مناطق اربیل و دهوک زمامدار است حائز رتبه نخست خواهد شد، رقابت اصلی در سلیمانیه و میان احزاب اتحادیه میهنی و جنبش تغییر است. نسل جدید جهش خیره کننده ای خواهد داشت و احزاب اسلامی هم با وجود مواضع چند سال گذشته پیشرفت آنچنانی نداشته اند. تشکیل حکومت جدید در اقلیم کردستان از مهمترین چالش های پیش روی این منطقه خواهد بود و پیش بینی می شود فضای سیاسی اقلیم را در چند ماه آینده به خود مشغول سازد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر