کد خبر: 51640
A
قاضی اختصاصی ایران در دادگاه لاهه:

دیوان باید از آمریکا می‌خواست مانع روابط تجاری دنیا با ایران نشود

یک استاد برجسته حقوق بین‌الملل و قاضی اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تفصیلی که در ارتباط با صدور قرار موقت به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه کرد، گفت که به قرار صادره دیوان رای مثبت داده است.

دیوان باید از آمریکا می‌خواست مانع روابط تجاری دنیا با ایران نشود

به گزارش دیده بان ایران، جمشید ممتاز همچنین گفت: ضرورت داشت دیوان به سایر حوزه‌های مهم از جمله به عنوان مثال، فروش هواپیما و اجرای سفارش‌هایی که تاکنون صورت پذیرفته نیز می‌پرداخت.

وی افزود: همچنین مناسب بود دیوان بین‌المللی دادگستری آمریکا را ملزم می‌ساخت از اقداماتی که شرکت‌ها و اتباع کشورهای ثالث را از داشتن روابط تجاری با آمریکا بازمی‌دارد، خودداری کند.

قاضی اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در دادگاه لاهه با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام را تایید کرده است، آن را یک واقعیت عینی مرتبط با اختلاف دانسته که تعهداتی را برای همه دولت‌های عضو ملل متحد از جمله آمریکا ایجاد کرده است. از آن گذشته، بر مبنای گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ذی‌صلاح فنی، اعتبار توجیهات آمریکا برای وضع مجدد تحریم‌ها زیر سوال می‌رود.

ممتاز مشروعیت تحریم‌های ثانویه ایالات متحده علیه ایران را از منظر حقوقی به چالش کشید و اظهار داشت: این تحریم‌ها دامنه فراسرزمینی داشته و هدف آنها اثرگذاری مستقیم بر نحوه چینش روابط خارجی دولت‌های حاکم و مستقل است و این نقض اصل بنیادین عدم مداخله به نحو مصرح در منشور ملل متحد است./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر