کد خبر: 52019
A
دکتر حمید پورشریفی روانشناس سلامت، در گفت و گو با دیده بان ایران؛

ازدیاد اختلالات روانی مبنی بر فراهم نبودن بستر شادی در جامعه توسط سیستم های مدیریتی و دولتی است/ مشکلات اقتصادی و نا به سامانی های اخیر جامعه تاثیرگذاری زیادی در بروز اختلالات روانی افراد دارند

عضو سابق شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی درپاسخ به این که چرا جامعه به سمت افسردگی حرکت می کند، گفت: میزان مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی در جامعه نسبت به گذشته کمی افزایش پیدا کرده است. زمانی که افراد با حجم عظیمی از استرس ها و مشکلات در جامعه مواجه می شوند، نوعی ناامیدی، غم و استرس آنان را فرا می گیرد. از طرفی میزان افسردگی و اختلالات روانی مبنی بر فراهم نبودن بستر شادی در جامعه است (منظور از جامعه نیز سیستم های مدیریتی و دولتی است).

ازدیاد اختلالات روانی مبنی بر فراهم نبودن  بستر شادی در جامعه  توسط سیستم های مدیریتی و دولتی است/ مشکلات اقتصادی و نا به سامانی های اخیر جامعه تاثیرگذاری زیادی در بروز اختلالات روانی افراد دارند

دیده بان ایران: متخصصان اعصاب و روان معتقدند اختلالات روانی ۱۴.۵ درصدِ بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده و ایران در رتبه دوم این بیماری‌ها قرار دارد و باید بعد از بیماری‌های قلبی، عروقی و دیابت، شیوع اختلالات روانپزشکی جزو اولویت‌ها قرار بگیرد.

سیاری، معاون سابق وزیر بهداشت، هم در این‌باره معتقد است که  ۲۵ درصد مردم دنیا از ابتلا به "افسردگی" رنج می‌برند و آمارها حاکی از این است که شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم ایران مبتلا به افسردگی هستند چرا که آسیب‌های اجتماعی مثل بیکاری، طلاق، اعتیاد و فقر در جامعه رو به افزایش است و همین موارد زمینه ساز افسردگی است که در این بین بعضی از اقشار مانند سالمندان، نوجوانان، جوانان و زنان آسیب‌پذیرتر هستند.

 

این درحالی است که طبق آمار جدید  وزارت بهداشت ۲۳.۶ درصد از مردم دچار اختلالات مختلف روانی هستند. یعنی از هر چهار نفر در ایران حداقل یک نفر مشکل "اختلال روانی" دارد.

 

لذا دکتر حمید پورشریفی، روانشناس سلامت، در خصوص افزایش اختلالات روانی در سطح جامعه به خبرنگار دیده بان ایران  می گوید: صحبت کردن درمورد اختلالات و بیماری های روانی، در واقع صحبت از مدل آسیب پذیری و استرس است. در حقیقت تمامی بیماری ها و اختلالات روانی یک فرد ریشه در آسیب پذیری ها، حساسیت ها و میزان استرس آن فرد دارد که به طور کلی این آسیب پذیری ها و استرس ها ناشی از تعاملات با خانواده، محیط کار، سطح جامعه و شرایط نامناسب اقتصادی است.

 

عضو کارگروه تخصصی سلامت روان کمیته کشوری سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد اضافه کرد: البته گفتنی است تمامی اختلالات روانی ناشی از استرس نیست. اگر فردی آسیب پذیری نداشته باشد استرس نمی تواند به تنهایی عامل اختلالات وی باشد. درواقع استرس، فعال ساز است ولی تعیین کننده نیست.! پس مشکلات اقتصادی و نابه سامانی های اخیر جامعه تاثیرگذاری زیادی در بروز اختلالات روانی افراد دارند ولی تعیین کننده مطلق نیستند.

 

 

این روانشناس سلامت درباره ارتباط کم شدن "آستانه تحمل مردم" با این اختلالات روانی اظهار کرد: آستانه تحمل مردم ارتباط موثر و ویژه ای با بیماری ها و اختلالات روانی دارند. بی شک کاهش تحمل افراد باعث افزایش استرس ها شده و همین مسئله باعث بروز مشکلات روانشناختی در افرادی که استعداد اختلالات روانی را دارند، اثرگذار است.

 

پورشریفی درپاسخ به این سوال که چرا جامعه به سمت "افسردگی" پیش می رود، توضیح داد: میزان مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی در جامعه نسبت به گذشته کمی افزایش پیدا کرده است. زمانی که افراد با حجم عظیمی از استرس ها و مشکلات در جامعه مواجه می شوند، نوعی ناامیدی، غم و استرس آنان را فرا می گیرد. از طرفی میزان افسردگی و اختلالات روانی مبنی بر فراهم نبودن  بستر شادی در جامعه  توسط سیستم های مدیریتی و دولتی است.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر