کد خبر: 52075
A

خیابان ولیعصر قاب می‌شود/ یک کاریکاتوریست در حرمسرای ناصرالدین‌شاه/ روایت نظام آباد

نمایشگاه عکس «خیابان ولیعصر؛ پوشه اول» و کاریکاتورهای بزرگمهر حسین پور با عنوان «یک کاریکاتوریست در حرمسرای ناصرالدین‌شاه» جمعه 20 مهرماه افتتاح می‌شوند.

خیابان ولیعصر قاب می‌شود/ یک کاریکاتوریست در حرمسرای ناصرالدین‌شاه/ روایت نظام آباد

به گزارش دیده بان ایران؛ برپایی نمایشگاه های هنری در حوزه تجسمی یکی از فرصت های مناسب بروز و ظهور هنر و خلاقیت هنرمندانی است که سال ها در این عرصه فعالیت می‌کنند و این نمایشگاه ها اغلب، جمعه‌های هر هفته افتتاح می شوند. سومین جمعه مهرماه نیز همچون هفته‌های پیش گالری‌ها با افتتاح نمایشگاه‌های مختلف کار خود را ادامه می دهند. در زیر لیست تعدادی از نمایشگاه های هنری که در روز جمعه 20 مهرماه افتتاح می شوند، می خوانید.

 

خانه هنرمندان ایران

دهمین نمایشگاه گروهی نقاشی اعضای بالای 40 سال انجمن هنرمندان نقاش ایران از 20 مهر تا 1 آبان در گالری های خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود. در دهمین کارنمای پژوهشی اعضای بالای 40 سال انجمن هنرمندان نقاش ایران 30 هنرمند نقاش حضور دارند. رویداد حاضر ششمین کارنما برای اعضای بالای 40 سال انجمن هنرمندان نقاش ایران است. در این نمایشگاه آثار محمدرضا آتشزاد، اعظم ابریشم کار، مهدی احمدی، پروین اریسیان، مریم اوحدی، لادن اورنگی، سپیده باقری، الهام تجلی، پرویز حبیب پور، داریوش حبیب خانی، هومن خطیبی، فتان دهقانی، شهره دمستانی، سپیده راثی‌زاده، فرشاد رضایی، منصور رفیعی، سعید رفیعی منفرد،  محمدعلی روح اللهی، حسین زراعتی، اکرم سرتختی، فریبا سلطانی، سید مجتبی سیادتی، امیر عباسی، حسین فلاح عدل، فریماه فرهت نیا، عبدالناصر گیو قصاب، شهلا محجوبی، محمد معمارزاده تهران و زهرا باقری در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد.

 

گالری خیال شرقی موسسه صبا

نمایشگاه تصویرگری «رنگ و زندگی» عصر جمعه 20 مهر از ساعت 16 با حضور جمعی از پیشکسوتان و استادان هنر تصویرگری در کنار هنرمندان جوان در گالری خیال شرقی صبا برپا می شود. در این نمایشگاه که تا 26 مهر ادامه خواهد داشت 96 تصویرگر با بالغ بر 350 اثر به کیوریتوری خسرو انصاری حضور خواهند داشت.

گالری رسول مهر

نمایشگاه «سکوت رنگ» ساعت 16 روز جمعه 20 مهرماه در نگارخانه رسول مهر واقع در سعادت آباد، بلوار دریا، خیابان مطهری شمالی، کوی ارغوان، بلوار مروارید افتتاح می شود و تا 26 مهرماه ادامه دارد. در این نمایشگاه آثار نادیا سیاحی، الهام محمودی، نیلوفر محمودی، مریم حسینی نژاد، دامون گلریز، فروغ مؤدب، سونیا صادقی، نسرین رسولی، محبوبه لبافی، کیمیا نیک نفس، لاله علی خان فام، گلایل همایی راد، رضا رشیدپور، مهدی لبافی، محمد فتحی، فهیمه فدوی، مونا بخت، فرزانه فدوی، نغمه عباسی، زهره صمدبین، نسرین عطایی، ناهید عطایی، الناز پور سهراب، مژگان اصلیان، مریم سلطانیه، یلدا نعیمیان، رامونا ایزدی یار، صفوره دکایی، طاهره مرادنیایی و الناز خوشروی به نمایش گذاشته می شود.

گالری آس

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «هندسه درون پویی» جمعه 20 مهرماه در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، شماره 1831 افتتاح می‌شود. در نمایشگاه گروهی نقاشی «هندسه درون پویی» که به کوشش پرهام دیده ‌ور برگزار می‌شود، آثار هنرمندانی همچون رضا حسینی، فرح ابوالقاسم، ساسان نصیری، عیسی جباری، همایون تک، حسین چراغچی، شیما خشخاشی، مانی مهرزاد، فتان دهقان، الهام روشنی، سیاوش حاتم و دانیال ملانوروزی به نمایش گذاشته می شود.

گالری اُ

نمایشگاه نقاشی از آثار مسعود غفاری با عنوان «به صدای سگانِ سردآبه‌ات گوش کن» از روز جمعه 20 مهرماه در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک 18، طبقه ی اول برگزار می‌شود و تا اول آبان ادامه دارد.

در استیتمنت این نمایشگاه به قلم میلاد ملک‌پور آمده است: «و سردآب طبیعتی‌ست بکر با آوایی به گوش رسیدنی، دور از خورشیدِ همه‌گان و همه‌تاب که انسان در آن هیچ‌گاه نه‌ می‌تواند تنهاتر بودن، تنها خود است و خود. قلابی هم‌راهش اگر باشد، معرکه‌ای‌ست برای صید ذات، طعمه‌اش تاریکی. این است آن تکیه‌گاه، حاصلِ حفرِ خودْ کردنِ انسانِ خردمند. کنفسیوس می‌گوید: «فضیلت چون یتیمی رهاشده باقی نه‌می‌ماند. او نیاز دارد همسایه‌گانی داشته باشد.» و سردآب اما آن یتیم رهاشده می‌تواند باشد، بی‌نیاز از همسایه. این ماییم و غیاب‌مان و نیاز به فروزه‌ی تهِ سردآب، افروز و فروزان و فرزانه‌اش خود، تا در مواجهه با آن، خود را و خود را به معنای واقعی نه مجازی هم‌سایه بیابیم.»

گالری آ

نمایشگاه نقاشی های کامبیز درم بخش و سهیل حسینی با عنوان «جغدآباد» از روز 20 مهرماه ساعت 16 در گالری آ به آدرس خیابان کریم خان زند، ابتدای شهید عضدی (آبان جنوبی)، کوچه ارشد، شماره هفت گشایش می یابد و تا اول آبان ادامه دارد.

 

«جغدآباد» نتیجه تاملی تصویری درباره یکی از رازآلودترین اسطوره ها است، جغدی که گاه خردمند و خوش یمن و گاه بدیمن و بدقدم انگاشته می شود. جغدهای درم بخش و حسینی  اما فارغ از باورهای کهن، معنایی امروزی را جستجو می کنند، آنچنان که در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «شب از نیمه گذشته بود. تفکیکِ ستاره از آسمان دشوار بود. ماه پشتِ تاریکی پنهان مانده بود. تا پرت افتاده ترین سنگ اندازها جانوری نمی جنبید. تنها پرنده ای وحشی با چهره ای درشت و خسیس، چشم های گشادِ طلبکار، پاهای بزرگ و منقارِ خمیده و خویی دریده که اطرافِ سرش دو دسته پَر شبیه به شاخ داشت، روی شاخه  درختی کهنسال نشسته بود. میانِ سکوتی که سایه اش بر فضا سنگین افتاده بود، ناگهان، صدایی خفیف و خسته بلند شد. چیزی از شب جدا شده بود؛ چیزی که انگار، در شب تنیده بود. چیزی که انگار پیش از این تکّه ای از شب شده بود. نزدیک شدم. نزدیک تر شدم. نامش را پرسیدم. گفت: اشوزوشت. دوباره پرسیدم. شمرده تر گفت: اشوزوشت. پرسیدم که کیستی؟ گفت: اشوزوشت. گفتم در چه کار خبره ای؟ گفت: شنیدن. گفتم دیگر چه؟ گفت: دیدن. گفتم دیگر؟ گفت: هیچ. گفتم به چه چیز آگاهی؟ گفت: هر چیز. گفتم به چه کار این جایی؟ گفت: کتیبه می خوانم. گفتم بخوان. گفت: در جهان صلح از سکوت پدید خواهد آمد. از بسیار شنیدن؛ سکوت پدید خواهد آمد. از بسیار دیدن سکوت پدید خواهد آمد. پس، در جهان، صلح، از سکوت پدید خواهد آمد. من بسیار می بینم و بسیار می شنوم. پس، پرنده ی صلحم. صلح، از من، پدید خواهد آمد. چون من، به سکوت پناه برده ام.»

گالری آریا، آتبین و Ag

نمایشگاه عکس «ولیعصر؛ پوشه اول» از روز جمعه 20 مهرماه به کیوریتوری رامیار منوچهرزاده در سه گالری آریا، آتبین و Ag برگزار می‌شود. دلیل انتخاب این گالری ها این است که هر سه گالری در راستای خیابان ولیعصر هستند. «ولیعصر؛ پوشه اول» نخستین ارائه‌ هماهنگ از پروژه‌ای آموزشی و پژوهشی برای شناخت بهتر شهر تهران است. این پروژه، نگاهی متفاوت نسبت به «عکاسی» دارد و در جستجوی زبانی نو برای بیان و روایت پیچیدگی‌های شهری بر بستر ظرفیت‌ها و جذابیت‌های هنرهای تصویری است.

این پروژه عکاسی در طول یکسال گذشته شکل گرفته است و محصول فعالیت آموزشی دانشجوهای عکاسی است که زیر نظر رامیار منوچهرزاده انجام شده است. این پروژه ها در سه پوشه مختلف برگزار خواهد شد که پوشه اول ولیعصر است و دو ‌پوشه دیگر خیابان های شریعتی و انقلاب آزادی را پوشش خواهد داد و طول هر دوره یکساله خواهد بود.

گالری محسن

نمایشگاه چیدمان و مجسمه مهسا الف با عنوان «بایگانی الف» از 20 مهرماه ساعت 16 در گالری محسن به نشانی  ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک42 گشایش می یابد و تا 11 آبان ادامه خواهد داشت. «بایگانی الف» شامل مجموعه‌ای خودنگاره بر سقف، نسخه‌های سوخته و بریده‌شده بر دیوار و باقی‌مانده‌هایشان است که در محیط تیره‌ی منفی یک به‌همراه کتاب‌های نمک‌سودشده‌ کتاب‌خانه در محیط روشن طبقه‌ همکف گالری چیده شده‌اند.

گالری شیث

نمایشگاه گروهی عکس و گرافیک با عنوان «سودا» به کیوریتوری رویا شهسوار از روز جمعه 20 مهر در گالری شیث به نشانی چهارراه ولیعصر ، ضلع جنوبی پارک دانشجو کوچه شیرزاد شرقی نگارخانه شیث برگزار می شود.

گالری سایه

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «روزمرگی‌های معاصر، فصل دوم: فراموشی» به نمایشگاه‌گردانی علی میراسماعیلی جمعه 20 مهرماه ساعت 17 در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره 21 برپا می شود.

فصل اول این پروژه که «کجواج ها» نام داشت در تیر ماه سال جاری در گالری سایه به نمایش در آمد. هنرمندان منتخب برای شرکت در هر یک از فصل‌های این پروژه، بدون وابستگی به هریک از سبک ها یا شیوه‌های تولید اثر هنری، با رویکردی فرارشته ای، سعی در نمایش مفهوم روزمرگی در شکل معاصر آن دارند.

گالری آرتیبیشن

نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «الخاصیسم» شامل آثاری از هانیبال الخاص و تعدادی از شاگردان وی از روز جمعه 20 مهرماه به مدت 10 روز در گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان میرداماد، میدان مادر، خیابان شاه‌نظری، خیابان کاظمی، خیابان مازیار، کوچه قندی(دریا)، پلاک 6 گشایش می یابد. این نمایشگاه به صورت آنلاین نیز قابل دسترس است.

در این نمایشگاه 25 اثر از هانیبال الخاص و 25 اثر از هنرمندانی چون رضا بانگیز، بهمن بروجنی، احمد وکیلی، احمد زهدی، مسعود سعدالدین، هادی ضیاالدینی، هارتونیان واهیک، ترانه صادقیان، نیلوفر قادری‌نژاد، ناصر محمدی، می‌سم نژاد رسولی، سمیرا دریا، فرزین قاسمی، فرخنده مرعشی و مهتاب نعمت الهی به نمایش درخواهد آمد. جایگاه هانیبال الخاص، وجه تاثیرگذاری او و جریان‌سازی آثارش را می‌توان بخش پررنگی از تاریخ هنر معاصر نقاشی ایران به‌ویژه بعد از انقلاب دانست. از این جهت که بیشتر آثار او منعکس‌کننده تاریخ اجتماعی و سیاسی است، پرداختن به آثار این هنرمند به درک بهتر هنر معاصر ایران کمک خواهد کرد.

گالری راه ابریشم

نمایشگاه کاریکاتورهای بزرگمهر حسین پور با عنوان «یک کاریکاتوریست در حرمسرای ناصرالدین‌شاه» از روز جمعه 20 مهرماه ساعت 17 در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک 210 گشایش می یابد و تا 15 آبان ادامه خواهد داشت.

بزرگمهر حسین پور درباره این نمایشگاه گفت: ایده اولیه این نمایشگاه اولین بار با دیدن عکس‌های سیاه و سفیدی که خود ناصرالدین شاه با دوربینی که خود از پاریس آورده بود و از زنان حرمسرایش انداخته بود به ذهنم رسید. کم‌کم این عکس‌ها بهانه و بستری شد تا بر اساس آن‌ها حرف‌ها و نکته‌هایی که دغدغه‌ی خودم بود را به آن اضافه کنم. این آثار تا به آنجا که به اندازه چاپ کتابی برسد ادامه پیدا کرده و در آخر کتاب خواهد شد.

 

گالری اینفو

نمایشگاه نقاشی "آنا ذرشین" با عنوان «نظام آباد» فردا 20 مهر در گالری زمان هنر (info) افتتاح می شود.

نمایشگاه انفرادی نقاشی "آنا ذرشین" با عنوان «نظام آباد» فردا جمعه 20 مهر در  گالری زمان هنر (info) افتتاح می شود. این نمایشگاه از بیست تا 27 مهر ماه همه روزه از ساعت 11 الی 18 عصر (به جز پنج شنبه ها) واقع در زعفرانیه، خیابان آصف، کوچه پرویز وهابی، پلاک 14 پذیرای علاقه مندان به هنر نقاشی خواهد بود.

خانم ذرشین پیش از این نیز نمایشگاه انفرادی تکنیک گواش در گارگاه آزاد فیلم مسعود کیمیایی را در سال 89 به نمایش گذاشته بود. وی همچنین در سال 2017 اثر برگزیده لینکس ایتالیا را نیز از آن خود کرده بود.

 

گالری دنا

نمایشگاه گروهی پوستر به مناسبت روز بزرگداشت حافظ با عنوان «لسان‌الغیب، حافظ» روز جمعه 20 مهر ساعت 16 در گالری دنا به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، زنگ2 گشایش می یابد. این نمایشگاه که با آثاری از قباد شیوا، بهزاد شیشه گران، ساعد مشکی، کیانوش غریب پور و 23 هنرمند دیگر برگزار می شود تا 30 مهرماه برقرار خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر