کد خبر: 52118
A

مروری بر کارنامه دژپسند گزینه وزارت اقتصاد و دارایی

طبق اخبار واصله از رایزنی های دولت و مجلس دکتر فرهاد دژپسند گزینه ی نهایی برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد است.نگارنده این امر را به فال نیک گرفته و در ادامه قصد بررسی هرچند موشکافانه ی ایشان و تبیین نظرات کارشناسان در مورد وی را دارد.

مروری بر کارنامه دژپسند گزینه وزارت اقتصاد و دارایی
دیده بان ایران : سجاد شهری زاده : از نخستین روزهای شهریور ماه سال جاری که مجلس شورای اسلامی به دلیل ضعف عملکرد وزارت اقتصاد و دارایی در برنامه ریزی و ساختار و همچنین افزایش لجام گسیخته ی نرخ ارز و تورم،  بر استیضاح کرباسیان همت گمارد اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان اقتصادی روزهای پر تنشی را برای اقتصاد ایران پیش بینی مینمودند.اقتصاد ایران این روز ها با دو مشکل اساسی رو به رو است؛ از یک سو ضعف و ناکار آمدی داخلی زیرساخت های اقتصادی و از طرف دیگر تداوم تحریم های اقتصادی شرایطی را برای اقتصاد این کشور در حال توسعه رقم زده که شاید در طول عمر 40 ساله ی انقلاب اسلامی بی نظیر باشد. 
در این شرایط خاص هرچند رحمت الله اکرمی عملکرد خوبی در سرپرستی بزرگ ترین وزارت خانه دولت را داشته لکن دولت در حال حاضر بیش از یک وزیر اقتصاد به یک رهبر کاریزماتیک اقتصادی نیاز دارد تا بتواند با تدوین برنامه ای مناسب از تهدیدات موجود بهترین فرصت ها را بیافریند.(برای مثال در شرایط تحریم هزینه های مبادلات ارزی به صورت هدفمند صرف گسترش و حمایت تولید کنندگان داخلی شود) 
وزارت اقتصاد با سرپرستی حوزه های بانکی،بیمه،بورس،خصوصی سازی،گمرک،سازمان سرمایه گذاری خارجی و... یکی از کلیدی ترین و مهم ترین وزارت خانه ها به شمار می رود.نگارنده در این نوشتار به دنبال طرح نیاز های جامعه و خواسته های بحق مردم است زیرا ایشان به دلیل کاهش قدرت خرید، رشد فزاینده ی بیکاری،افزایش تورم،کاهش ارزش پول ملی و ... نگران آینده ی خود،فرزندان و کشورشان هستند و جمیع این دلایل لزوم استفاده از یک استراتژیست اقتصادی(و نه تنها یک مدیر اجرایی قوی) را به ما نشان می دهد. 
طبق اخبار واصله از رایزنی های دولت و مجلس دکتر فرهاد دژپسند گزینه ی نهایی برای معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد است.نگارنده این امر را به فال نیک گرفته و در ادامه قصد بررسی هرچند موشکافانه ی ایشان و تبیین نظرات کارشناسان در مورد وی را دارد. 
چرا فرهاد دژپسند؟؟؟ 
- دید توامان خرد و کلان به مسایل اقتصادی:از ویژگی های منحصر به فرد فرهاد دژپسند،توجه به مسایل کلان اقتصادی از یک سو و توجه ویژه به اصناف(قالی بافان،کشاورزان،صنعتگران و ...) در سویی دیگر است.ایشان که سالها در سمت های مدیریتی "سازمان برنامه و بودجه" در حال برنامه ریزی کلان اقتصادی کشور بودند و بیشتر از ایشان به "عنوان مردی برای تمام فصول" در این معاونت ریاست جمهوری یاد می شود، سالها به عنوان معاون برنامه ریزی وزارت بازرگانی(80-83) مشغول سازماندهی اصناف و بنگاه های کوچک صنعتی و اقتصادی مشغول بوده اند . از این رو سوابق درخشان و تجربیات بی بدیلی را در برنامه ریزی استراتژیک هم زمان دو محور کلان و خرد اقتصاد را دارا هستند. 
- بنیان گذار بودجه بندی عملیاتی و اقتصاد غیر نفتی: ایشان در سازمان برنامه و بودجه بنیان گذار اجرای بودجه بندی عملیاتی و انظبات مالی دولت بود و همچنین برای نخستین بار ایشان در جایگاه معاونت هماهنگی سازمان برنامه و بودجه برنامه عملیاتی اقتصاد بدون نفت را ارائه نمود. 
-  تامین مالی بنگاه های کوچک صنعتی و اقتصادی: در زمان تصدی معاونت برنامه ریزی وزارت بازرگانی وام های کم بهره به سمت تولید کنندگان خرد کار و سرمایه (نظیر کشاورزان-دامداران-قطعه سازان-قالیبافان و ...) سرازیر شد که به دنبال رونق این کسب و کار ها کمیته ی صادرات نیز در این معاونت شکل گرفت که در آن دولت برای صادرات محصولات این بنگاه ها به کمک آن ها شتافت. 
- حمایت بی قید و شرط از اقتصاد دانش بنیان و شتاب دهنده ها: ایشان بارها بیان کرده اند که راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی و تاب آور تکیه بر تولید دانش و تکنولوژی در داخل است که بر اساس همین موضوع در زمان تصدی ایشان بر معاونت هماهنگی سازمان برنامه و بودجه صندوق های بسیاری(مانند صندوق حمایتی دانشگاه شریف و بانک توسعه صادرات) در دانشگاه ها ایجاد شد تا بتواند تسهیلات ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان و ایده پردازان نو پای ایرانی قرار دهد که امروزه دیگر اقتصاد دانان هم به این نتیجه رسیده اند که موثر ترین راه افزایش اشتغال است. 
- عدم وابستگی جناحی و حزبی: با نگاهی اجمالی به کارنامه فرهاد دژپسند به راحتی میتوان دریافت ایشان  از دولت سازندگی تا دولت اصلاحات و مهر ورز و تدبیر و امید در پست های تخصصی مشغول به کار بوده است و شاید این فرد درونگرا و نه چندان پر حاشیه برای مردم نامی آشنا نباشد لکن در دنیای اقتصاد کمتر کسی است که از این استاد برجسته ی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از بزرگ ترین تئوریسین های اقتصاد نام نبرد.
 
 
سجاد شهری زاده

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر