کد خبر: 52719
A
محمود جامساز در گفت و گو با دیده بان ایران؛

تنها تاثیر مثبت تعویض مدیران تراز اول کشور، آرام نمودن جو روانی ومشغله های فکری مردم است/ تعویض و جا به جایی وزرا هیچ سودی برای اقتصاد کشور ندارد

این کارشناس امور اقتصادی در رابطه با تعویض وزرا و موثر بودن این قبیل تغییرات جهت بهبود شرایط کنونی گفت: بنده معتقدم اصولا تعویض مدیران تراز اول کشور یعنی وزرا، معاونان، مسئولان و تمامی افرادی که پست های مهمی در زمینه های سیاسی و اقتصادی کشور دارند جز تاثیر روانی بر جامعه و آرام نمودن مشغله های فکری مردم چیزی به دنبال ندارد.

تنها تاثیر مثبت تعویض مدیران تراز اول کشور، آرام نمودن جو روانی ومشغله های فکری مردم است/ تعویض و جا به جایی وزرا هیچ سودی برای اقتصاد کشور ندارد

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: پس از اینکه در چهارم شهریور ماه سال جاری کرباسیان دومین وزیر اقتصادی دولت روحانی استیضاح شد، سید رحمت‌الله اکرمی خزانه دار کل کشور به عنوان سرپرست منصوب شده و پس از گمانه زنی‌های انجام شده در نهایت فرهاد دژپسند به عنوان گزینه نهایی از سوی رئیس جمهور برای سکانداری وزارت اقتصاد معرفی شد.

دژپسند فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد در مقطع دکترا از دانشگاه آزاد اسلامی و استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی است.

 

 

کارشناس امور اقتصادی: تنها تاثیر مثبت تعویض مدیران تراز اول کشور، آرام نمودن جو روانی ومشغله های فکری مردم است

 

محمود جامساز، کارشناس امور اقتصادی و استاد دانشگاه، در رابطه به مجموع تغیرات شکل رفته در دولت به خبرنگار دیده بان ایران گفت: بنده معتقدم اصولا تعویض مدیران تراز اول کشور یعنی وزرا، معاونان، مسئولان و تمامی افرادی که پُست های مهمی در زمینه های سیاسی و اقتصادی کشور دارند به جز تاثیر روانی بر جامعه و آرام نمودن نسبی مشغله های فکری مردم، چیز دیگری به دنبال ندارد.

 

تغییر وزرا به تنهایی باعث ایجاد "بحران" در عرصه اقتصادی و سیاسی می شود

 

وی ادامه داد: از سویی دیگر از نظر نقص سیستم و ناکارآمدی هایی اقتصادی و سیاسی که در دیوان سالاری دولت وجود دارد، تغییر وزرا و به طور کلی مدیریت ها به تنهایی باعث به وجود آمدن "بحران" در عرصه اقتصادی و سیاسی می شود. در حقیقت تعویض یک فرد نمی تواند منجر به تحول ساختاری و  بنیادین در یک نهاد و یا سازمان باشد. گفتنی است ایجاد و تعیین هرگونه استراژی مناسب، نیازمند یک بستر اجرایی است که تغییری در همین  بسترهای اجرایی تاکنون به وجود نیامده است.

 

تعویض یک مدیر در سطوح بالا به منزله اخراج آن مدیر از دایره مدیریت دولتی نیست

 

این اقتصاددان همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به بحران مدیریتی که در کشور وجود دارد می توان گفت تعویض و جا به جایی وزرا هیچ سودی برای اقتصاد کشور به ارمغان نخواهد داشت. تعویض یک مدیر در سطوح بالا در حقیقت به منزله اخراج آن مدیر از دایره مدیریت دولتی نیست. تجربه ثابت کرده است که آن مدیر در پست دیگری منصوب شده و در خدمت باقی مانده است.

 

مدیران و وزرای جدید تقریبا سیاست های مدیر پیشین را اعمال می کنند

 

جامساز تصریح کرد: همین ابقای مدیران پیشین به معنای گمارده شدن مسئولی دیگر از رابطان مدیر برکنار شده است که این موضوع به عنوان یک نوع زنگ خطر و بحران برای یک وزرات خانه کشور محسوب می شود.به طور کلی می توان گفت این مدیران چرخشی بوده و در واقع پایا هستند و سیستم مدیریتی را که در یک نهاد اعمال کرده اند را در نهاد دیگری نیز به اجرا می گذارند.

مشکل اصلی اقتصادی کشور در ناکارآمدی ساختار اقتصادی نسل پایه دولتی، سیاسی و رانتی است نه مدیران و سیاست های آنان!!

وی در پایان اظهار کرد: بنده معتقدم مشکل اصلی اقتصاد کشور بسیار گسترده تر از تعویض وزرا و مدیران است. مشکل اصلی  در ناکارآمدی ساختار اقتصادی نسل پایه دولتی، سیاسی و رانتی است نه مدیران و سیاست های آنان!! گفتنی است این ساختار ظرفیت اصلاح زودهنگام را نداشته و باید دستخوش تغییرات بنیادین در سطح جامعه شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر