کد خبر: 52994
A

سرنوشت مرزبانان، دغدغه این روزهای مردم سیستان و بلوچستان

سرنوشت نامعلوم تعدادی از بسیجیان بومی و نیروهای هنگ مرزی میرجاوه این روزها به دغدغه اصلی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان تبدیل شده، به نحوی که خواهان اتخاذ موضع مشخص از سوی مسئولان پاکستان مقابل تروریست ها هستند.

سرنوشت مرزبانان، دغدغه این روزهای مردم سیستان و بلوچستان

به گزارش دیده بان ایران، شامگاه دوشنبه 23 مهر باز خبر تلخ ربوده شدن تعدادی از مرزبانان و بسیجیان در یک پایگاه مرزی در مرز مشترک ایران و پاکستان کام مردم سیستان و بلوچستان را تلخ کرد؛ مردمی که در طول 15 سال گذشته شاهد از دست دادن تعداد زیادی از بهترین فرزندان خود در اقدام های تروریستی گروهک های حاضر در خاک پاکستان بودند؛ این درحالی است که کشور همسایه تاکنون اقدام جدی در برخورد با این گروهک ها در منطقه انجام نداده است.
مردم سخت کوش، صبور، قانع، کم توقع، مهربان و خونگرم سیستان و بلوچستان مرزدارانی غیور و وفادار به نظام جمهوری اسلامی هستند که برای حفظ امنیت و آرامش سایر هموطنان همواره مقابل آماج گلوله های تروریست ها و بدخواهان نظام سینه سپر کرده اند و با جان و دل از مرزهای میهن اسلامی حفاظت می کنند و در واقع دفتر شهادت برای مردم این استان همواره گشوده است.
این استان به دلیل همجواری با کشور های بحران زده افغانستان و پاکستان تحت تاثیر ناامنی ها و تشنجات آن سوی مرزها قرار دارد و مردمان این دیار و به ویژه نیروهای امنیتی، انتظامی، مرزبانی و سپاه پاسداران گرچه با مشکلات زیاد تحمیلی از کشورهای همسایه رو به رو هستند و به تنهایی مرزهای سه کشور را حفاظت می کنند، اما مفتخرند که تاکنون اجازه نداده اند این ناامنی ها به سایر استان ها و مناطق کشور رسوخ پیدا کند. 
مردم سیستان و بلوچستان همواره سئوال می کنند چرا بخش هایی از خاک کشور پاکستان به ویژه ایالت بلوچستان این کشور سالهاست مامن امن و حیاط خلوت فعالیت تروریست ها و اشرار و قاچاقچیان مسلح شده است، انسان های بی وجدانی که به راحتی هر از گاهی از مرز این کشور عبور کرده و با انجام برخی اقدام های تروریستی همچون شهادت مردم بی گناه و ربودن مرزداران ایران مجدد به آن سوی مرز می گریزند.
علی دهمرده یکی از شهروندان سیستان و بلوچستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برای ما بسیار ناگوار است که تعدادی از مرزداران جان برکف کشور هم اینک در دست تروریست ها هستند و سرنوشتشان نامعلوم است؛ مگر نه اینکه کشور پاکستان باید به تعهدات و توافقات مرزی خود پایبند بوده و با اتخاذ موضع مشخص زمینه آسایش و آرامش مردم را در دو سوی مرز فراهم کند.
وی افزود: تروریست ها هر چند وقت یکبار با اقداما های این چنینی، کام مردم منطقه را تلخ می کنند و سبب سلب آرامش می شوند.
یکی دیگر از شهروندان سیستان و بلوچستان افزود : دولت پاکستان که ادعای همسایگی و مسلمانی دارد، تا کی می خواهد این بی ملاحظه گری ها را ادامه دهد و مردم این سوی مرز را برنجاند.
محمد امین کُرد افزود: برای مردم سیستان و بلوچستان اصلا قابل توجیه نیست که تروریست ها با عدم کنترل و نظارت و بی توجهی دولت پاکستان به راحتی در آن کشور جولان دهند و هر از گاهی مشکلات امنیتی برای مردم این استان ایجاد کنند.
وی ادامه داد: این روزها عموم مردم شیعه و سنی این دیار به شدت نگران مرزبانان خود هستند که به دلیل کم کاری طرف پاکستانی دچار سرنوشت نامعلومی در آن کشور شده اند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان های سیستان و بلوچستان و کرمان نیز گفت: بارهاست که اسلام آباد قول می دهد اما در مقام عمل چیزی ندیدیم، بنابراین حمل بر صحت این است که بگوییم در نوع حکومت پاکستانی ها سرویس اطلاعاتی کشورشان تحت نفوذ آنان نیست.
آیت الله عباسعلی سلیمانی ادامه داد: پاکستانی ها، اوایل منکر استقرار اشرار در خاکشان بودند اما بعد از آنکه شواهد بسیار نشان داد که کشور آنها محل استقرار اشرار است، اکنون دیگر نمی توانند این موضوع را انکار کنند.
عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه این نخستین باری نبود که این گروهک دست به اقدام های خرابکارانه علیه ایران می زند، تصریح کرد: تاکنون ده ها عملیات انجام دادند اما با هوشمندی نیروهای ایرانی این حرکت ها سرکوب شد.
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: این گروهک ناجوانمردانه ترین روش را در دستور کار قرار داد چرا که مسموم کردن افراد از سوی نیروهای نفوذی هیچ ارزش عملیاتی ندارد.
امام جمعه زاهدان به وظیفه جمهوری اسلامی نسبت به این حادثه اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت های دیپلماتیک و طرح تعقیب تروریست ها باید شدت یابد و از نظر حقوقی پیگیری جدی تری انجام شود.
امام جمعه اهل سنت ایرانشهر نیز گفت: امروز دشمن در تمام عرصه ها شکست خورده و ما از دولت پاکستان انتطار داریم هر چه سریعتر عوامل این حرکت زشت را تحویل جمهوری اسلامی ایران دهد.
مولوی عبدالصمد کریم زایی در خطبه های نماز جمعه افزود: کسانی که چشم دیدن پیشرفت کشور و امنیت موجود ایران اسلامی را ندارند، دست به اینگونه اعمال زشت می‌ زنند. 
امام جمعه اهل سنت ایرانشهر با محکوم کردن اقدام گروهک تروریستی در ربایش مرزبانان گفت: گروگان گرفتن مرزبانان ایران اسلامی که برای حفظ امنیت مردم جانفشانی و از خود گذشتگی می کنند، گناهی بزرگ و نابخشودنی است.
وی تصریح کرد: تروریست ها بدانند که با این گونه حرکات زشت، خود رسوا شدند و هیچ نتیجه ای نخواهند گرفت.
مردم سیستان و بلوچستان به ویژه معتمدان و ریش سفیدان طوایف از دولتمردان خود و همچنین از دولت اسلام آباد درخواست دارند هرچه سریعتر پرونده گروهک های تروریستی مستقر در خاک پاکستان را ببندند و چنانچه کشور همسایه توان تامین امنیت منطقه را ندارد، این مهم را به ایران محول کند تا با همکاری معتمدان و سران طوایف و مردم سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان آن کشور، این منطقه را از لوث وجود این گروهک های تروریستی پاکسازی کنند./ایرنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر