کد خبر: 53017
A

بهشت‌نشین بعدی کیست؟

بعد از هاشمی یا به اذعان برخی‌ها قبل از او، «عباس آخوندی»، گزینه محتمل‌تر شورایی‌هاست. کسی که با استعفایش، آمدنش به شهرداری تهران را قدرت بخشید، اما حاشیه‌ها و شایعات حضورش در برخی نهادها، تصور شهردار شدنش را از سکه انداخت! او ولی همچنان یک گزینه جدی است.

بهشت‌نشین بعدی کیست؟

به گزارش دیده بان ایران؛ رأی منفی بهارستان‌نشین‌ها به «استفساریه» به‌عنوان آخرین تلاش شورایی‌ها برای ماندن افشانی، بالاخره کار را تمام کرد. حالا مهم‌ترین سؤال تهران‌نشین‌ها از «بهشت نشین‌ها» این است «از 24 آبان‌ماه چه کسی شهردار تهران خواهد بود؟» جواب این سؤال البته آسان نیست و به هفته‌های آینده موکول خواهد شد، چه آنکه شورایی‌ها از یکشنبه آینده، فرآیند انتخاب شهردار جدید را با حضور محمدعلی افشانی کلید می‌زنند و به احتمال زیاد این بار زودتر از گذشته و پیش از اتمام مهلت قانونی، شهردار چهاردهم به «بهشت» وارد می‌شود...
تهران در شرایطی به استقبال چهاردهمین شهردار پس از انقلاب خود می‌رود که با روی کار آمدن شورای شهر پنجم، تا کنون، دو «محمدعلی» با تجربه و ریش‌سفید را از سر گذرانده است. «محمدعلی نجفی» و «محمدعلی افشانی»! نفر سوم البته چندان قابل حدس نیست، اگرچه کماکان این «محسن هاشمی» است که در صدر گزینه‌های پیشنهادی قرار دارد، اما از آنجا که دوبار آمدنش به «بهشت» را به نشستن بر کرسی چند ساختمان آن طرف‌تر گره زده‌اند، بعید هم نیست که برای بار سوم، او همچنان به‌عنوان بیست و یکمین یار شورایی‌ها باقی بماند! بعد از هاشمی یا به اذعان برخی‌ها قبل از او، «عباس آخوندی»، گزینه محتمل‌تر شورایی‌هاست. کسی که با استعفایش، آمدنش به شهرداری تهران را قدرت بخشید، اما حاشیه‌ها و شایعات حضورش در برخی نهادها، تصور شهردار شدنش را از سکه انداخت! او ولی همچنان یک گزینه جدی است.
 «پیروز حناچی» یکی از قوی‌ترین رقبای افشانی هم البته نامش در میان گزینه‌ها قابل حدس است. از زبان برخی کارشناسان شهرسازی، او متخصص‌ترین فرد برای برعهده گرفتن سمت شهرداری تهران محسوب می‌شود. در نهایت این «علی اصغر مونسان»، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که از قول برخی‌ها، به‌عنوان یک گزینه قدر عرض اندام می‌کند، گزینه‌ای که البته شورایی‌ها هم از احتمال کاندیدا شدنش، خبر ندارند! یکشنبه آینده، فرآیند انتخاب شهردار جدید، تدوین می‌شود، ظاهراً این بار هم فرآیندی شبیه گذشته، اما کوتاه‌تر و فشرده‌تر طی می‌شود. کلانشهر 9 میلیونی تهران حالا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. از «کمبود منابع مالی برای اداره شهر» گرفته تا «بار سنگین بدهی‌های از گذشته تلنبار شده» با این‌همه شاید بتوان از رونق گرفتن دوباره پروژه‌های عمرانی، به‌عنوان مهم‌ترین اتفاق مثبت دوران پنج ماهه افشانی نام برد. علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه هم‌اندیشی یکشنبه هفته آینده در رابطه با فرآیند انتخاب شهردار جدید تهران با حضور محمدعلی افشانی، شهردار تهران تصمیم‌گیری می‌شود، به «ایران» می‌گوید: با توجه به اینکه یک فوریت طرح استفساریه در مجلس رأی نیاورد، بحث انتخاب شهردار جدید مطرح می‌شود. براین اساس در جلسه هم اندیشی که یکشنبه برگزار خواهد شد، درباره فرآیند و نحوه انتخاب شهردار تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه اعضای شورای شهرهنوز به بحث مصداق و معرفی کاندیداها وارد نشده‌اند، تأکید می‌کند: فرآیند انتخاب شهردار احتمالاً همچون گذشته، اما کوتاه‌تر خواهد بود. از آنجا که درحال حاضر برنامه پنج ساله سوم شهرداری در شورا در دست بررسی است، هر فردی شهردار تهران شود باید در چارچوب این برنامه حرکت کند و بنابراین به نظر می‌رسد ارائه برنامه در صحن، چندان موضوعیتی نداشته باشد. در نتیجه احتمالاً مدت زمانی صرف تهیه برنامه توسط کاندیداها نخواهد شد و فرآیند انتخاب شهردار می‌تواند با سرعت بیشتری انجام شود. اما همچون گذشته هر عضو شورا می‌تواند گزینه‌های پیشنهادی خود را معرفی کند. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره گزینه‌های انتخابی شهرداری توضیح می‌دهد: درخصوص تعداد گزینه‌ها در جلسه یکشنبه به توافق می‌رسیم. در رابطه با تعداد و مصادیق زمینه‌ها تاکنون صحبتی در شورا نداشته‌ایم.
خداحافظی افشانی با شهرداری تا ۲۴ آبان
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران هم در این زمینه این‌طور توضیح می‌دهد: از آنجایی که فرآیند انتخاب شهردار زمانبر و طولانی است از افشانی می‌خواهیم که تا ۲۴ آبان ماه در سمت شهرداری باقی بماند تا اعضای شورای شهر مجبور به انتخاب سرپرست شهرداری نباشند و از روز ۲۵ آبان ماه شهردار جدید فعالیت خود را آغاز کند.
مجید فراهانی در گفت وگو با ایسنا، می‌افزاید: با توجه به اینکه سه هفته دیگر باید شهردار جدید تهران فعالیت خود را آغاز کند به این نتیجه رسیدیم که فرآیند انتخاب شهردار فشرده‌تر باشد؛ چرا که علاوه بر بررسی برنامه‌های شهردار آتی، استعلام و تأییدیه وزارت کشور نیز زمانبر است. در حال حاضر برنامه سوم توسعه شهرداری تهران نیز در حال بررسی در شورای شهر است، به نظر می‌رسد کاندیداها باید نظرات، نقدها، ایرادات و... برنامه سوم را نیز ارائه کنند و قطعاً تسلط بیشتر کاندیداها بر برنامه نشان دهنده شایستگی آنها برای اداره شهر است. این عضو شورا می‌افزاید: اعضای شورای شهر تهران در هر دو مرحله انتخاب شهردار یعنی انتخاب نجفی و افشانی سعی کردند که بهترین گزینه را انتخاب کنند و عملاً سوابق مدیریتی نجفی و افشانی نشان داد که این دو، مدیران توانمندی برای اداره شهر بودند اما ما تابع قانون هستیم و اراده قانون نیز بر منع به‌کارگیری بازنشستگان است.
آغاز رایزنی ها برای انتخاب شهردار جدید تهران
امروز یک فوریت طرح مستثنی‌کردن شهردار تهران از قانون منع بکارگیری بازنشستگان توسط مجلس نشینان رد شد. این طرح با ۹۴ رأی موافق، ۱۲۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس به تمام شائبه‌های اخیر درباره حضور افشانی در شهرداری پایان داد و مدیریت شهری تهران را وارد فاز جدیدی از تغییرات کرد، تمام تلاش‌هایی که از سوی اعضای شورای شهر تهران و برخی نمایندگان مجلس که برای ابقای سیدمحمدعلی افشانی صورت گرفت بی‌ثمرماند و شهردار پایتخت باید تا 24 آبان ماه ترک پست کند. شهروندان هم برای حل چالش‌های شهر تهران همچنان چشم انتظار یک مدیریت ثابت هستند و امید دارند که تا یک شهردار بی‌حاشیه سکان مدیریت شهری را به عهده گیرد و پایتخت از شر تغییرات پی در پی مدیریتی نجات پیدا کند. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر در گفت وگو با فارس، در این باره گفت: با‌وجود اینکه فرآیند انتخاب شهردار زمانبر است، اما اعضای شورای شهر تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا 24 آبان گزینه جدید تصدی سازمان شهرداری را معرفی کنند.
وی ضمن اشاره به عدم معرفی گزینه‌های احتمالی افزود: در صورت به نتیجه نرسیدن بر سر گزینه‌ها، حتماً برای این سازمان عریض و طویل سرپرست انتخاب خواهد شد.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران هم گفت: بالاخره بعد از تمام کش و قوس‌هایی که درباره بازنشستگی افشانی وجود داشت، طبق رد یک فوریت طرح استفساریه مستثنی کردن شهردار تهران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان ایشان از 24 آبان ماه بازنشسته می‌شوند و باید استعفا بدهند. وی افزود: اگرچه که هر دو شهردار انتخابی ما مدیرانی توانمند و کاربلد بودند، اما ما خودمان را تابع قانون می‌دانیم. ما شورایی‌ها از افشانی درخواست می‌کنیم تا 24 آبان اداره شهر را برعهده بگیرند تا اعضای شورا بتوانند بدون معرفی سرپرست گزینه‌های خود را مورد بررسی قرار بدهند. رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران ضمن ابراز امیدواری نسبت به معرفی فرد جدید تا روز 25 آبان ماه اذعان داشت: هنوز اعضای شورای شهر تهران گزینه‌های خود را معرفی نکرده‌اند، اما طی هفته آتی سعی می‌شود با معرفی کاندیدا لیست نهایی پایان هفته بسته شود چراکه فرآیند بررسی برنامه‌های شهردار بعدی، استعلام و تأییدیه وزارت کشور نیز زمان بر است و شهر نباید بدون مدیر رها شود.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ضمن اشاره به حضور نام محسن هاشمی در فهرست کاندیداهای تصدی پست شهرداری اذعان داشت: بررسی گزینه‌ها در نخستین جلسه «بررسی گزینه‌های شهرداری تهران» از ساعت 7 صبح روز شنبه 5 آبان ماه آغاز می‌شود.


افشانی: کمک ۱۰ سنتی وزارت نفت به شهرداری
در ازای هر سفر درون‌شهری با مترو

شهردار تهران با اشاره به امضای قرارداد همکاری تعدادی از کلانشهرها از جمله تهران با وزارت نفت برای توسعه حمل و نقل ریلی درون‌شهری، گفت: با عنایت به این قرارداد به ازای هر سفر درون‌شهری با مترو، وزارت نفت حدود ۱۰ سنت به ما کمک خواهد کرد و می‌توانیم از هم‌اکنون روی کمک‌های وزارت نفت حساب کنیم. سیدمحمدعلی افشانی در مراسم انعقاد قرارداد «طرح توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری در تهران و هشت کلانشهر» با اشاره به قرارداد اخیر افزود: کاری که امروز توسط وزارت نفت انجام شد، کمک شایانی به حمل‌ونقل عمومی خواهد کرد. تهران نسبت به سایر شهرها از حیث آلودگی و حمل و نقل عمومی وضعیت نامناسب‌تری دارد. سال گذشته پایتخت ۲۲ روز به‌ دلیل آلودگی هوا تعطیل بود و اگر شرایط اضطراری حاکم نبود، باید روزهای بیشتری تعطیل می‌شد. وی در ادامه از افتتاح کامل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران به‌طول ۵۴ کیلومتر در سال آینده خبر داد و گفت: امیدوارم قرارداد هر چه زودتر مراحل نهایی خود را طی کند تا بتوانیم واگن‌های مورد نظر را خریداری و وارد کشور کنیم. افشانی خاطرنشان کرد: سوخت در کشور ما تقریباً مجانی است و طرح‌های معاینه فنی برای کاهش مصرف سوخت مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. برای مقابله با آلودگی هوا اجبار معاینه فنی را از خودروهایی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کردند، به کل شهر تسری دادیم اما به‌دلیل مقاومت‌ها مجبور شدیم دو هفته به خودروها مهلت دهیم. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم در این مراسم گفت: حدود ۳۰ درصد از تجهیزات مترو قابلیت ساخت در کشور را دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر