کد خبر: 53053
A

عضو کمیسیون امنیت ملی: ادعاهای کریمی قدوسی که یکی دو مورد نیست!!

در چند ماه گذشته، ادعایی مبنی بر اینکه در جریان مذاکرات برجام، 2500 گرین‌کارت آمریکا به مقامات ایرانی داده شد از سوی یکی از نمایندگان مطرح شده بود. یقینا این اظهارات هم در داخل کشور و هم در سطح بین‎الملل بازتاب‎های بسیاری داشت، اما هیچ واکنشی از سوی مقامات مسئول و دستگاه‎های ذی‌ربط نداشت و فقط وزارت امور خارجه در همان زمان این ادعا را تکذیب کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی: ادعاهای کریمی قدوسی که یکی دو مورد نیست!!

به گزارش دیده بان ایران؛ «خبر فارسی» به نقل از «موج» نوشت: کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره رفت و آمدهای جدید مسئولان وزارت خارجه ایران و عمان اظهار کرد: عمان تبدیل به یک خلوتگاه برای آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها شده است و از این طریق سعی دارند که به ایران دسترسی پیدا کنند. کریمی قدوسی گفت: حرف‌هایی هم آنجا می‌زنند که ما اینجا با گوش خودمان و در جلسات غیرعلنی و حتی کمیسیون‌ها از مسئولان دولتی از جمله ظریف و جهانگیری شنیده‎ایم که می‌گویند مشکل داریم، بن‌بست داریم و باید برخی از مسائل مثل CFT را بپذیریم. باید تعامل کرد و یک جاهایی هم بحث مذاکره را مطرح می‌کنند. در این راستا علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید:

ماجرای تکذیب ادعای مجتبی ذوالنور نماینده قم از سوی سازمان اطلاعات سپاه چه بود؟

در چند ماه گذشته، ادعایی مبنی بر اینکه در جریان مذاکرات برجام، 2500 گرین‌کارت آمریکا به مقامات ایرانی داده شد از سوی یکی از نمایندگان مطرح شده بود. یقینا این اظهارات هم در داخل کشور و هم در سطح بین‎الملل بازتاب‎های بسیاری داشت، اما هیچ واکنشی از سوی مقامات مسئول و دستگاه‎های ذی‌ربط نداشت و فقط وزارت امور خارجه در همان زمان این ادعا را تکذیب کرد. بعد از این تکذیب نیز، حدود یک ماه گذشته، ‌دکتر ظریف در کمیسیون امنیت ملی برای پاسخگویی به یک سوال حضور پیدا کرد و در آنجا مشروح مذاکرات خود را به طور مفصل بیان کردند مبنی بر اینکه نه طرف ایرانی چنین تقاضایی داشته است و نه طرف آمریکایی چنین پیشنهادی را مطرح کردند. لذا از اساس این خبر کذب بوده است ولی چون افراد مرتبط این ادعا را به اسنادی در سازمان اطلاعات سپاه ربط داده بودند و در جهت بررسی آن اصرار داشتند، در نهایت اخیرا سازمان اطلاعات سپاه طی نامه‎ای رسمی به کمیسیون امنیت، این موضوع را تکذیب کرد که به نظر کمیسیون، گرچه تکذیب این موضوع از سوی سازمان اطلاعات سپاه بسیار مهم است اما اینکه به موقع وارد بررسی این موضوع و اظهار نظر در این مورد نشدند باعث تشویش اذهان عمومی در سطح ملی و صدمه زدن به اعتماد مردم و همچنین اعتبار کشور می‎شود که جای تاسف دارد.

این فاصله زمانی بین اظهارنظر و تکذیب سازمان اطلاعات سپاه در مورد اظهارات آقای ذوالنور را چگونه می‎دانید؟

فاصله زیادی بین طرح ادعا و تکذیب آن صورت گرفته است که قاعدتا این فاصله بر ابهامات افکار عمومی و خساراتی که به اعتماد مردم وارد شده است، اضافه کرد.

آیا طرح این ادعاها و اظهارنظرهای اثبات نشده باعث سوءاستفاده دشمنان نخواهد شد؟ به ویژه اینکه دونالد ترامپ واکنش بسیاری به این اظهارنظر داد.

در همان زمان ترامپ از این ادعا، بهره‎برداری کامل کرد و خبرگزاری فاکس‌نیوز نیز بلافاصله این توئیت را از قول یکی از نمایندگان مجلس ایران منتشر کرد. بنابراین به نوعی یک بهره‎برداری کامل از ایران و همچنین یک بهره‎برداری سیاسی و جناحی در داخل کشور در جهت تخریب دولت روحانی و تیم دیپلماتیک صورت گرفت. در صورتی که این خبر از اساس کذب بوده است.

معرفی مرتکب به دادگاه را مطرح کردید؛ آیا آقای ذوالنور مستثنی شده یا این موضوع قابل پیگیری است؟

یقینا این موضوع قابل پیگیری است. منتهی مفاد نامه با مهر محرمانه را نمی‎توان با وجود مهم بودن موضوع نادیده گرفت یا بر آن سرپوش گذاشت و آن را به یک نامه‎نگاری محرمانه و مستقیم محدود کرد. به هر حال وقتی یک ادعایی در سطح ملی مطرح می‎شود پاسخ آن ادعا از سوی مقامات ذی‌ربط ملی باید منتشر شود. منتهی اینکه مهر محرمانه بر چنین پاسخی زده می‎شود، جای تعجب دارد.

اظهار نظر کریمی قدوسی را در زمینه دیدار مسئولان وزارت امورخارجه با آمریکایی‎ها در عمان چگونه می‎دانید؟

در مورد این خبر قاعدتا ابتدا باید سخنگوی دستگاه وزارت امورخارجه موضع خود را اعلام و اظهار نظر کند. ادعاهای کریمی قدوسی نیز یکی دو مورد نیست. بعد از اظهار نظر وزارت امورخارجه، کمیسیون امنیت ملی نیز با آقای کریمی قدوسی صحبت خواهد کرد و اگر اسناد و یا مستنداتی دارند مطرح خواهند کرد.

با وجود آرامش نسبی در کشور، گویا موجی از دلواپسی در کشور در حال آغاز است نظر شما در این زمینه چیست؟

آنچه که مهم است این است که مردم سابقه افراد را در خاطرات خود دارند که چه سوابق و چه ادعاهای درست یا نادرست و بی‎اساس مطرح کرده‎اند. شناخت افکار عمومی بسیار مهم و قابل توجه است، اما چیزی از ورود دستگاه‎های قضائی به اظهارنظرات بی‎اساس، بدون پشتوانه و بعضا نادرست، نخواهد کاست./ آرمان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر