کد خبر: 53061
A

مطهرنیا: فرصت چهار ماهه FATF همچون شمشیر دو لبه است

یک استاد روابط بین‌الملل گفت: فرصت چهارماهه FATF یک پیروزی برای کشورمان در این سازمان بین‌المللی از یک طرف و از طرف دیگر یک ددلاین مشخص برای ایران در ارتبط با انجام اقدامات مورد درخواست FATF را مشخص می‌کند و این موضوع به مثابه یک شمشیر دو لبه عمل خواهد کرد.

مطهرنیا: فرصت چهار ماهه FATF همچون شمشیر دو لبه است

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی مطهرنیا با اشاره به فرصت چهارماه گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای تحقق انتظاراتش گفت: سازمان‌های بین‌المللی براساس یک سنت دیرپای در هدف‌گذاری خود به دنبال ایجاد فضای مناسب به جهت شکل‌دهی و محتوا بخشی به مسیر خردورزانه در حل و فصل مسائل بین‌المللی هستند. 

وی ادامه داد:‌ سازمان ملل متحد به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های جهانی و مشهور در میان افکار عمومی که میراث‌دار جامعه ملل در دوره ویلسون و در دهه ۱۹۲۰ به بعد از جنگ جهانی اول است در همین سیاق قرار می‌گیرد و سازمان‌ها و گروه‌های گوناگونی که در این باب شکل گرفته است در واقع به دنبال همین معنا برآمده است و FATF هم از این قاعده از منظر هدف‌گذاری و ماموریت تعیین شده سازمان‌های بین‌المللی مستثنی نیست. 

این استاد روابط بین‌الملل افزود: ماموریت‌ها و رسالت‌های سازمانی همواره تا حدودی با یکدیگر یکسان هستند اما در موضوعات مختلف به هر ترتیب بافت‌ها و ساختار متفاوتی را هم می‌پذیرند اما در این هدف‌گذاری با یکدیگر یکسان هستند و چشم‌انداز مطلوب برای ایجاد یک جامعه سالم را مدنظر قرار می‌دهند. 

وی گفت: اینکه تا چه اندازه این سازمان‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های بین‌المللی بر اهداف و رسالت خود مانده یا متعهد هستند بحث دیگری است اما اینکه آنها بر این اساس شکا می‌گیرند معنای پذیرفته شده‌ای است. 

مطهرنیا افزود: در این چهارچوب باید بگویم که به نظر می‌رسد FATF با توجه به سیگنال‌های مثبتی که از مجلس شورای اسلامی و حتی از شورای نگهبان و تریبون‌های نماز جمعه مورد بررسی قرار می‌دهد و هر آنچه در ایران می‌گذرد را زیر ذره‌بین خود قرار داده‌اند متوجه این امر شده‌اند که ایران آرام آرام گام دیگری را در فضای مسالمت آمیز برای حل و فصل مسائل موجود بین خود و FATF برداشته است. 

وی افزود: لذا در همین راستا تلاش کرده‌اند تا به سیگنال مثبت دریافت شده از مجلس شورای اسلامی و نامه رهبری به رییس قوه مقننه که انعکاس پیدا کرد، تا حدود زیادی جواب مثبت داده باشند. این موضوع جواب مثبتی به جناح‌های شناسنامه‌دار جمهوری اسلامی بود که در این زمینه علیرغم تهدیدهای بسیار شدید از طرف گروهی از دلواپسان در این زمینه سیگنال‌های مثبتی را مخابره کردند. 

وی ادامه داد: در عین حال که رییس FATF گله‌مندی‌ها و انتقادات خود را از عدم اقدام ایران به بندهای مورد نظر را مشخص کرده و قائل به این است که تنها یکی از بندها عملیاتی شده ۴ ماه به ایران فرصت داده تا در زمان باقی مانده آنچه که مغفول مانده است در چارچوب پذیرش FATF و تصویب آن عملیاتی کند. 

مطهرنیا گفت: این اتفاق یک پیروزی برای کشورمان در این سازمان بین‌المللی از یک طرف و از طرف دیگر یک ددلاین مشخص برای ایران در ارتبط با انجام اقدامات مورد درخواست FATF را مشخص می کند. این موضوع به مثابه یک شمشیر دو لبه عمل خواهد کرد که از یک سو فرصت می‌دهد و از سوی دیگر ددلاین مشخص می‌کند که اگر ایران به آن عمل نکند می‌تواند موجب ایجاد فضای اجماع علیه ایران در فضای بین‌الملل شود./ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر