کد خبر: 53109
A

نماینده اهواز: برنامه ۵۰ صفحه‌ای دژپسند چیزی جز تکرار مکررات نبود

نماینده اهواز تاکید کرد: ضمن احترام به آقای دژپسند، باید بگویم انتخاب ایشان با انتظارات مجلس و مردم فاصله زیادی دارد.

نماینده اهواز: برنامه ۵۰ صفحه‌ای دژپسند چیزی جز تکرار مکررات نبود

به گزارش دیده بان ایران، علی ساری نماینده اهواز در مقام مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد و امور دارایی گفت: از اینکه دکتر روحانی تصمیم به تغییر در تیم اقتصادی گرفته‌اند خوشحال هستم و ضمن احترام به آقای دژپسند، باید بگویم انتخاب ایشان با انتظارات مجلس و مردم فاصله زیادی دارد با وجود آنکه ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس در اوایل سال ۹۷ نامه‌ای را مبنی بر تغییر در تیم اقتصادی دادند دکتر کرباسیان در اثر فشار استیضاح به این کار تن دادند.

وی ادامه داد: باید از آقای دژپسند که در این فضای مبهم اقتصادی و آ‌شفته قبول مسئولیت کردند سپاس‌گذار باشیم اما در برنامه پیشنهادی و ۵۰ صفحه‌ای ایشان چیزی جز تکرار مکررات نبود و هیچ گونه راهکار عملی برای افزایش قدرت پول ملی و حفظ سرمایه ندیده‌ام تمام مطالب مطرح شده با توجه به مقالات و تالیفات بیشتری که نگارش شده است، صورت گرفته که بر مبنای تئوری است و اجرای فرضیه‌ها و تئوری‌ها در این شرایط محال است.

نماینده اهواز با اشاره به وظایف سیاست‌گذاران وزیر اقتصاد گفت: اگر هشت وظیفه خطیر که شامل سیاست‌گذاری پولی و بانکی، سیاست‌گذاری بیمه‌ای، سیاست‌گذاری مالی و نظارت، واگذاری دارایی‌های دولت، تجارت و سرمایه‌گذاری، بهبود شرایط تولید بدانیم، شرط اصلی این هشت وظیفه در چگونگی تدبیر در سیاست داخلی و خارجی عجین شده است و مهم‌تر آنکه ۸۰ درصد بودجه کشور مربوط به فروش نفت است که سیاست‌های پولی و مالی از روی آن تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید تمرکز این وزارتخانه بر سیاست خارجی باشد و در شرایط تحریم و کاهش فروش نفت شاهد برنامه از ایشان باشیم. اما سوال‌هایی مطرح است، جایگاه وزیر اقتصاد به عنوان رکن اصلی توسعه کجا است اگر تحریم‌های اقتصادی آمریکا شروع شده است ما شاهد هستیم که وزیر خزانه‌داری آمریکا در عملیاتی کردن آنها سفرهای متعددی به کشورهای مختلف و مشتریان ما دارند در حالی که نقش دیپلماسی اقتصادی در برنامه وزیر اسبق اقتصاد و نیز در برنامه پیشنهادی وزیر فعلی کمرنگ است و جز اشاره‌ای کوتاه به دیپلماسی اقتصادی نقش دیگری را قائل نشدند و انتظار داریم همپای دشمن عملکرد داشته باشند.

ساری در مورد هدایت نقدینگی به سمت تولید گفت: شما بر تامین منابع مالی و هدایت نقدینگی به سمت تولید تاکید کرده‌اید اما این تاکید شما کافی نیست و برنامه‌ای اجرایی را می‌طلبد. شما به بخش‌هایی از مقالات و کتب تدوین شده که در آنها به آسیب‌شناسی مسائل اقتصادی پرداخته‌اند، اشاره کردید در حالی که این را نمی‌توان راهکار عملی دانست. ایشان در پاراگراف‌های مختلف به چالش سرمایه‌گذاری خارجی ناکافی تاکید کردند اما نحوه جذب آن مغفول مانده است و ایشان به عنوان راس این وزارتخانه باید هر چه سریعتر پرده سیاه رانت را از اقتصاد دور کند.

وی تصریح کرد: از نواقص اقتصادی ما سیستم ناکارآمد بانک است بانک‌های ما در آستانه ورشکستگی هستند و در نحوه عملکرد نیز از استانداردهای بین‌المللی عقب مانده‌ایم که این باعث شده تا بانک‌های خارجی حاضر به وام دادن به بانک‌های ما نشوند و من راهکاری برای برون رفت از این شرایط را در شما نمی‌بینم.

نماینده اهواز ادامه داد: راهکاری برای وصول معوقات گذشته ارائه نشده است. چه برنامه‌ای برای حل دارایی‌های منجمد و موهومی بانک‌ها دارید؟ آیا می‌دانید ۶۰ درصد دارایی بانک‌ها قابل نقد شدن نیستند؟ آیا می‌دانید مطالبه ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی در دست تنها ۱۰۸ نفر است؟ چگونه مطالبه خواهید کرد؟

ساری یادآور شد: شما مدتی به عنوان معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه در بودجه سالیانه دخالت داشتید. چگونه در این مدت هزینه جاری سه برابر شده است؟ شما طبق شنیده‌ها در عزل‌ و نصب‌های خود ویژگی‌های خاصی را در نظر گرفتید در حالی که در برنامه خود به شایسته‌سالاری تاکید دارید. شنیده‌ها حاکی از این که سالیانه پاداش‌های چند صد میلیونی مصوب کردید که باید نسبت به آن شفاف‌سازی کنید.

نماینده اهواز تصریح کرد: مقالات متعدد شما در زمینه توسعه و تحقق عدالت اجتماعی در سازمان برنامه و بودجه در جهت پیشگیری از بحران‌ها نبوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر